Fra FJONGS frokostseminar tidligere i vår. Tema: Kvinner på eiersiden. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Mote-startup med dobbel norgesrekord: Måtte si stopp da egen folkefinansiering bikket 8 millioner kroner
Og blant FJONGs givere: 83 prosent kvinner.
I april hadde det populære delingskonseptet et mål om å hente 3,5 millioner. Nå teller medgründer og daglig leder Sigrun Syverud 8 millioner kroner i ny aksjekapital.
– Jeg er utrolig takknemlig for at så mange har tillit til det vi gjør og de store ambisjonene vi har satt oss, sier hun - og viser til Kitemills gamle rekord på 6.4 millioner i 2016.
– Og siden 2009 har kvinneandelen i tech-startups vært nærmere 1 prosent, i vårt tilfelle var det 83 prosent - dobbel Norgesrekord altså, sier Syverud.
Klesbutikken med sine 15.000 unike brukere og 3.500 plagg i sortimentet, startet opp i 2016 og driver utlån og leie av klær.
I emisjonsrunden ønsket selskapet å gå nye veier for å søke primært kvinnelige investorer - uten bruk av eksterne investeringsplattformer.
Måtte si nei
Finansieringskampanjen ble utelukkende lansert via sosiale medier og kommunikasjon til egne brukere. Det resulterte i 179 nye medeiere - som har gått inn med alt fra 10.000 til 2 millioner kroner.
– Vi måtte til og med si nei til flere. Det betyr at vi kan realisere flere planer raskere. Timingen er perfekt, for etterspørselen etter klesdelingstjenester bare skyter i været.
Nå skal FJONG ansette flere web-utviklere for å videreutvikle klesdelingstjenesten og satse mot nye markeder.
– Jeg håper vi kan inspirere flere kvinner som ønsker å satse og flere kvinner til å investere i det nye, norske næringslivet. Flere vil forhåpentligvis også se at det er et vinn-vinn å få flere kvinner på investorsiden. Det styrker og øker slagkraften til det norske start-up-økosystemet, sier Syverud.
Les også: Strømmeselskapet fikk en pangstart på folkefinansieringen med mål om 15 millioner. Så sa det stopp.