Fredrik Syversen: "Bromance og jungellov er i ferd med å ødelegge rykte for startups – og med god grunn"
Kommentar av Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling i IKT-Norge
I kjølvannet av Uberskandalene er det grunn til å stoppe opp og se på modellen for hvordan vi driver sunnere forretningsutvikling i våre oppstartselskaper.
Litt nysgjerrig på om det var noen gode foredrag om emnet på årets SXSW dumpet jeg inn på et foredrag av Dan Lyons, mannen bak boka med den beskrivende tittelen: Disrupted: My Misadventure in the Start Up Bubble. Boka handler om hans år som ansatt i Hubspot. Lyons har også skrevet en av de mest kjente episodene i HBO-produksjonen ”Silicon Valley”.
Lyons foredrag ble holdt kun uker etter at blogposten fra ex-Uber ansatte Susan Fowler hadde satt Silicon Valley i forlegenhet. Kort fortalt gikk Lyons eminente foredrag ut på å beskrive ekstremitetene innen oppstartmiljøene, som oppsummert kan beskrives slik; ekstremt mannsdominert, ekstremt aldersfokus, ekstremt salgsfokus, ekstremt vekstfokus, ekstremt samholdsfokus (vi mot alle), og ikke minst et ekstremt fokus på kapitalinnhenting. Lyons foredrag ble krydret med anekdoter fra Hubspot, om hvordan alle ansatte skulle beskrive sine superkrefter - og i ramme alvor i lunsjpausene kunne diskutere hva som var best av å kunne fly eller det og ha røntgensyn. Anekdotene fortsatte med hvordan man rekrutterte og ikke minst sa opp ansatte, hvordan fokus på vekst og salg ble redsel og beven (angst) for de ansatte osv. Norge er i startgropen for sin satsing på oppstart og vekstselskaper - kanskje vi skal stoppe opp og vurdere en norsk modell for bedriftskultur som også gir vekst til ansatte?
Vekst, vekst, vekst og eksponentiell vekst - en oppskrift på suksess og fiasko
Tilbake til SXSW i mars i år og Dan Lyons. Det kom et spørsmål fra salen om hvorfor han trodde kulturen i startups hadde blitt så ensidig. Analysen til Lyons pekte på VC-modellen, og dens enorme krav til vekst. Kravene til ledelsen innebar ofte at de ble byttet ut om de ikke leverte minst en av to ting; mer investeringer eller ekstrem vekst. Lyons mente at dette var den reelle grunnen til mye av ukulturen han var vitne til.
Det er noen “sannheter” i startup-bransjen også i Norge som nærmest ses på som absolutte;
- 8 av 10 selskaper skal gå dukken
- 10 -30 x avkastning i løpet av 5 år på er tegn på suksess
- VC og henting av penger er avgjørende for suksess
- VC har en vennlig innstilling til grunderes suksess
- Ekstrem vekst og helst eksponentiell sådan er grunnleggende
- “Elevator pitch”- og pitche-konkurranser er grunnleggende del av kulturen
- Startups er i sin natur et godt sted å jobbe for alle
Det er på tide å diskutere om det ensidige fokuset på vekst, investeringer og penger virkelig er det eneste saliggjørende i det å starte for seg selv. Jeg er selvsagt klar over at det kreves store investeringer for å bygge globale selskaper og det må vi klare også fra Norge. Men vi trenger en kompass-diskusjon - hva er de verdiene vi forventer fra våre ledere, fra våre ansatte og en diskusjon jeg aldri ser - fra våre investorer?
Hvordan skal de som knesetter prinsippene for vekst, nemlig VCene jobbe med sine verdisett. Jeg lever ikke i en illusjon om at de har så andre verdier enn de amerikanske, som ofte er “ledestjernene” også for våre norske og nordiske VCer. Men kanskje er det både lønnsomt og riktig å tenke nytt rundt dette også for en investor. Hvorfor skal 80% feile, er det bra?
Investeringer i endringer
I mine mange samtaler om VCer er normen at de i stor grad baserer seg på hvordan deres fokus kun er på hvor mye return og hvor raskt pengene kan mangedobles. Fair, men kanskje ikke lønnsomt i lengden? Jeg opplever også ofte at enkeltinvestorer har en mye mer pragmatisk tilnærming til en gründer, og er i større grad en del av teamet.
Vi ser nå en dreining hvor investorer orienterer seg etter andre mål enn kortsiktig gevinst. Vekst i form av konsum vil ikke nødvendigvis være bærekraftig, og kravet til sunn bedriftskultur og verdibasert ledelse vil tiltrekke seg de beste talentene. En siste trend er ønsket om å kun vokse til et visst nivå - ikke bli verdens største eller rikeste, men kunne ha en business som gir avkastning, arbeidsplasser og et godt miljø.
Håper på debatt og en god samtale om dette både på The Shift og ved neste duggfriske leske utover våren.
20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper. Det ble utsolgt raskt, så vi har flyttet arrangementet til Edderkoppen Scene for å få bedre plass. Så bare å forte seg å kjøpe før det blir utsolgt igjen:
The Shift 2017
Foruten en lang rekke ledende norske gründere, kommer gründeren av Indiegogo, Kronprinsen, den her omtalte Telia-sjefen, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.
Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt