Gründeroppropet har skapt den viktigste næringspolitiske debatten på lenge. Og sannsynligvis er de viktigere enn de selv ser.
Innlegg av leder Fredrik Winther i Oslo Business Region
Fredrik Winther i Oslo Business kaller gründerne visjonære, og at timingen er så god at manifestet kan bli en selvoppfyllende profeti.
De siste tiårene er det skrevet milevis med analyser og bøker om hvordan byer og land bygger ledende økosystemer for entreprenørskap. Inkludert å tiltrekke talenter, nye investeringer, bygge nye næringer og legge til rette for innovasjon. Som tech-journalisten Neil Murray poengterer, er det få analyser som ser det virkelige poenget: De selvoppfyllende profetiene. Slike profetier er selve grunndynamikken i endring av sosiale systemer. Økosystemet for entreprenørskap er et slikt system.
Timingen er perfekt
Selvoppfyllende profetier kan også regisseres, og Gründeroppropet er et godt eksempel på akkurat det. Timingen perfekt, og effekten kommer til å bli større enn noen kan se akkurat nå. Tenk bare på dette:
For tre år siden var co-working og startups fremmedord i Norge. Bare i Oslo har vi i løpet av tre år gått fra et par miljøer med Startup Lab og MESH i spissen, til over 20 fysiske inkubator og «co-working spaces» for gründere. Dette ser ut til å dobles årlig, og til sammen representerer de noen tusen oppstartsselskaper. Utenfor er det enda flere.
For tre år siden var det knapt mulig å få en journalist til å skrive om oppstartselskaper, og de få som fikk oppmerksomhet, ble sett på som useriøse hobbyprosjekter uten inntekter – særlig av næringslivsjournalister. Siden har samtlige store medier – fra Aftenposten, til NRK, til DN – bidratt til å snu dette bildet. Alle dekker entreprenørskap, og selv bransjemedier som Kampanje satser på det. Og ikke minst, vi har fått vårt eget gründermedium, Shifter!
For tre år siden måtte vi jobbe hardt for et par artikler om Oslo Innovation Week i norske medier. I år kom det godt over 100 journalister, inkludert 65 utenlandske, og vi teller fortsatt digitalt fotavtrykk og redaksjonelle saker.
Lovende selskaper
For tre år siden hadde ingen hørt om Tapad, Unacast, Kahoot, Xeneta, Gelato Group, No-Isolation, IRIS-Ai, Huddly, Blue Eye Robotics, eller de mange andre lovende selskapene som både bidrar og springer ut av oppstartsmiljøene. Nå får de daglig oppmerksomhet og sponset TV- og kinoreklame av store partnere.
For tre år siden var den næringspolitiske debatten i Norge låst i et etablert paradigme om næringsklynger. Alt annet var å banne i moskeen, og ingen politikere turte å tenke høyt at Norge også kan eksportere noe mer enn råvarer fra havet. Nå får et enkelt opprop fra en håndfull gründere direkte dialog med statsminister, finansminister, næringsminister, og partiledere i opposisjon som skriver valgkamp. I tillegg til noen titalls medieoppslag som modner offentligheten.
Tilsvarende oppmerksomhet om næringspolitiske innspill har vi ikke hatt siden et samlet næringsliv, med Torger Reve i spissen, lanserte ”Et kunnskapsbasert Norge” for fire år siden. Der ble det slått fast at Norge skal leve av kunnskap og etablerte klynger. For fjorten år siden kom ”Et verdiskapende Norge” og for tjuefire år siden (!) ”Et konkurransedyktig Norge”. Med de endringene vi ser nå er min spådom at om få år lanserer Reve analysen ”Et entreprenørskapsbasert Norge”.
Power coupling
For tre år siden var det ingen av de store etablerte internasjonale selskapene i Norge som tok gründere på alvor. Særlig ikke på nye teknologi- og næringsområder. Ingen tok telefonen på Kongsberg om du hadde mindre enn 150 ansatte. I dag er det motsatt. Kongsberg Gruppen, Telenor, DNB, Statkraft, Hafslund, Accenture, Microsoft, Storebrand og stadig flere etablerer akseleratorprogrammer, samarbeid med oppstartsmiljøer, lager interne inkubatorer og venture-fond. De etablerer dedikerte team – og til og med kommunikasjonsavdelingene har skjønt hvor fremtiden ligger. Internt har det gått fra lavstatus å bli satt til jobbe med små partnere, til det mest fremtidsrettede man kan gjøre om man skal bygge karriere og være oppdatert på ny teknologi.
For tre år siden var det ingen kommuner som tok oppstartsmiljøene helt på alvor. Selv om en næringshage ble etablert her og der. Nå er det annerledes. Alle storbyene har det høyt på agendaen. I Oslo er det nå milliardsatsninger på digitalisering av tjenester, Smart City, innovative anskaffelser, og til forskjell fra før kommer gründerne til å få den hovedrollen som store IT-konsulentselskaper pleide å ha.
For tre år siden var det ingen av interesse- og bransjeorganisasjonene som tok de små gründermedlemmene helt på alvor. Hos IKT-Norge og Abelia er de nå den strategiske kjernen i medlemsmassen.
For tre år siden var oppstartsselskaper krydderet på konferansene om noe annet.
For tre år siden fantes ikke Oslo Business Region, vi ble etablert i 2014, og har vært så heldige å få følge denne utviklingen tett, og på nært hold sett hvilken velregissert dynamikk og dugnad som har gitt resultater.
Omtrent sånn har den selvoppfyllende profetien sett ut:
Oppstartsmiljøer, med MESH og StartupLab i spissen, har vært førstebevegere i å bygge miljøer som får fram gode selskaper; det har fått flere til å satse på egne ideer og enda flere selskaper og nye miljøer; det har igjen skapt interesse fra investorer og samarbeidspartnere; som igjen har skapt interesse fra store selskaper; som igjen har vekket interessen fra media; som igjen har skapt interesse fra politikere – som igjen gir håp om bedre rammebetingelser og smartere virkemidler… Når alle nå melder seg på, ser vi også starten på et økosystem som kan vokse eksponentielt de neste årene.
Ser man på listen over hvem som står bak "Gründeroppropet", så er det i stor grad de samme som i denne tiden har evnet å løfte blikket. De har sett utviklingen tidlig, fått med seg andre, etablert vellykkede selskaper, og blitt rollemodeller og sentrale aktører ved å sette standarden og vise at det går an. De har vært kjernen i kunnskapsbyggingen. Med en usedvanlig evne til motivere miljøene rundt seg. Nettopp det som skal til for at visjoner og profetier blir selvoppfyllende.
De tre siste årene markerer så vidt starten for utviklingen i Oslo, og jeg tipper at det ganske raskt kommer til å spre seg til de andre byene. Om utviklingen fortsetter kan Norge klare omstilling og nødvendig utvikling av nye næringer. Digitaliseringen spiser akkurat nå verden til frokost. Vi kan være med å produsere de løsningene verden trenger, og samtidig lede an i å svare på verdens virkelige utfordringer. Da er det bedre å se til FNs bærekraftsmål enn gårdagens klynger – og det er stadig flere visjonære gründere som ser. Derfor er det håp. Derfor bør Gründeroppropet hylles.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned Shifters seneste podcast med seriegründer Kim Haagensen i WeClean.Om alle feilene han har gjort – både som gründer og ektemann. Dessuten om tech, livet som hardtarbeidende småbarnsfar, ledelse, pitsjing, verdier, framtida og hvorfor han valgte å kappe av seg en finger.