Kristoffer Lande i Gobi. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Festen er over for Gobi - nå er det alvor: "Vi har vel funnet ut at dette er siste pivot"

Publisert Sist oppdatert

De seiglivede gründerne hoppet av studiene, men har "master i pivotering". Nå mener Kristoffer Lande at Gobi har funnet "seg sjæl" - og ikke minst kundene.

Han har lenge ikke villet snakke om det, iallfall ikke før han visste at det denne gangen skulle gå riktig vei, og iallfall ikke i mediene. Men nå sier han det likevel. Gobi har landet 11 kunder, har som mål å få 30 frem til jul, og forhåpentligvis 70 innen sommeren. Denne gangen må det bare gå bra.

-- Jeg pleier å spøke med at det jo er pivotering vi er blitt gode på. Vi har sett hvor ekstremt viktig det er å se om noe vil fungere før vi virkelig går for noe. Vi har vel funnet ut at dette er siste pivot, før vi bør gjøre noe annet.

Student-start

Til tross for at Kristoffer Lande er bare 25 år, er han nærmest som en veteran å regne i det norske oppstartsmiljøet. Mens startups har forsvunnet i kjølvannet av den store gründerbølgen, lever Gobi fortsatt, tross at de har gått på flere smeller underveis.

Det hadde sett så lovende ut i begynnelsen. Da de startet på NTNU i 2015, laget Kristoffer Lande og studentkompisene en plattform for gruppe-meldinger til eget bruk, i en tid da dette ikke var mulig på Snapchat. Hobbyprosjektet vokste seg raskt til å bli en startup, men akkurat da de feiret at de hadde fått 100.000 brukere og skulle erobre verden med "gruppe-snaps", ble det full bråstopp.  Snapchat selv kom nemlig med "gruppe-snaps".

Lande og teamet lot seg imidlertid ikke stoppe av forstyrrelsene fra giganten. Tilbake i 2017 var oppstartsselskapet likevel “all over the place”. De fikk massiv medie-oppmerksomhet da de flyttet inn sitt eget Gobi-hus i sentrum av Oslo. Der sov de, jobbet og titt og ofte festet ut i de små nattetimer. Sågar statsminister Erna Solberg var innom for å få et innblikk i det harde livet til gründerne som også hadde sitt eget ballrom i huset.

Erna Solberg og Trine Skei Grande besøkte Gobi-huset i valgkampen 2017. Foto: Privat

Les også: Alt så lyst ut for Gobi, men så rømte brukerne

TV-sporet

Gobi da teamet tilbragte et halvt år i Silicon Valley. Foto: Presse

Mens det var mye lek sett utenfra, var det dypt alvor innad i Gobi etter Snapchats nye trekk. De ville ikke gi opp, og de ville heller ikke slippe det såkalte «story»-formatet, der Gobi etter hvert hadde fått mye kunnskap. I et intervju med Shifter i fjor sommer fortalte Lande hvordan de hadde bestemt seg for å gå fra sosiale medier til underholdning. Den tidligere «Snapchat-utfordreren» skulle bli en utfordrer til TV-industrien. Selskapet hadde allerede laget flere produksjoner, som hadde blitt sett av flere tusen brukere, ifølge Lande.

Den første «produksjonen» var et reality-konsept i en av de store gruppene Gobi allerede hadde, der deltagerne skulle sende inn løsninger på gitte utfordringer som å «bade et tilfeldig sted» eller «gjøre noe kreativt med en saks». Men heller ikke her var det klaff for den hardt prøvede startupen.

Et nytt liv

Nå er Kristoffer Lande imidlertid overbevist om at de har funnet "seg sjæl". Gobi tilbyr nå en tjeneste der selskaper kan lage små lavterskel videohistorier i Snapchat-aktig format til for eksempel stillingsannonser eller andre sammenhenger der det er behov for å presentere bedriften på en uformell måte.

-- Vi har holdt oss under radaren, frem til vi har vært helt sikre på at vi får det til, sier Lande.

Nylig landet de Norconsult som en av kundene som har brukt det på sine stillingsannonser for nyutdannede ingeniører.

-- Endelig virker det som om beslutningsstagerne har sett behovet, og innsalget av konseptet går forholdsvis lett, selv om vi må drive en del opplæring om hvordan de lager videoene. Målet på sikt er at det skal gå av seg selv.

Les også: Gobi henter fire millioner og er verdt 124 millioner kroner

Tålmodighet

Det er ikke alle som var med i det opprinnelige Gobi-teamet som er med lenger. Selskapet har kjøpt tilbake noen av aksjene fra de i teamet som ikke lenger er aktive.

-- Med alle disse endringene, er det ikke vanskelig å bli trodd etterhvert, på at dere nå er på sporet?

-- Vi har jo egentlig bare gjort en stor pivot, det var da vi ble kopiert av de store gutta i Snapchat, da vi måtte gå fra gruppesnaps til underholdning. Men du kan jo si at det ikke finnes så mye igjen som vi ikke har utforsket innenfor det som har med snaps å gjøre.

-- Dere må jo ha tålmodige investorer?

-- Vi sender ut regelmessige oppdateringer og inviterer dem på kontoret. De er i loopen, de kommer med innspill, og er med i avgjørelsene. Det setter de pris på.

Tvilen

Kristoffer Lande i Gobi. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Egentlig skulle Kristoffer Lande ha levert masteroppgaven sin nå til sommeren.

-- Jeg tror jeg har lært veldig mye mer av disse fire årene enn hvis jeg skulle gått ferdig graden. NTNU virker som et halvt liv siden, sier Lande.

Han innrømmer at han har vært i tvil om det var riktig å hoppe av studiene. Særlig da Snapchat var nær ved å ødelegge for startupens videre liv, da de kom med gruppesnaps.

-- Det er klart du bruker sykt mye tid i tenkeboksen når noe slikt skjer. Du lurer på om du har valgt riktig. Men samtidig kan jeg ikke lenger se for meg at jeg skulle begynne med noe av det jeg drømte om da jeg startet på NTNU, for eksempel å bli konsulent i et etablert selskap. Så jeg ville ikke byttet ut det vi gjorde med Gobi.

Les også: Han går fra rekruttering og toppidrett for å vinne nye kunder for Gobi

Sta gründere

-- Etterhvert som det ble tyngre kunne du jo låst døra og gått?

-- Det kunne jo vært en løsning. Men vi har hele tiden ment at story-formatet er framtida, og nå ser vi det i markedet også. Det ville vært vondt og ville ikke gitt mening å gå bort fra dette.

Kristoffer Lande i Gobi ombord på Shifters sommerbåt, EntreprenerShipOne. Da han fortalte om selskapets nye underholdningssatsing. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

-- Du må jo være veldig sta for å holde det gående så lenge uten å få noe gjennombrudd?

-- Er ikke alle gründere veldig sta, da? Det er jo ikke bare en klisjé at du må banke på sykt mange dører for å få det til. Du vil få nei på nei. Hvis du ikke er sta, kommer du ikke lenger enn ideen, sier Lande.

Fire års utforsking

Han kunne ikke se for seg at teknologien de utviklet kom til å bli brukt på den måten det nå gjøres.

-- Det handler egentlig om å forstå kundene og frigjøre teknologien fra den opprinnelige ideen. Produktet nå er et resultat av ekstremt mange tilbakemeldinger de siste fire årene. Hadde dette markedet vært så åpenbart allerede da vi startet Gobi i 2015, ville nok noen andre gjort det allerede.

De mange vendingene over så mange år har ført til at de som fortsatt unge gründere har fått en bransjekunnskap som om de hadde jobbet lenge i det etablerte næringslivet.

-- Forskjellen er at vi har fått oss den erfaringen i det samme selskapet, siden vi har overlevd så lenge og opplevd så mye.

Satser på Birken

Det har også blitt en annen hverdag i Gobi-huset enn det var for noen år siden. Selskapet leier nå ut ballene i ballrommet til firmaer og barnebursdager som måtte trenge dem. Det festes svært lite, og jobbingen gjør de stort sett på kontoret, ikke i huset der de sover. Sosialiseringen handler om å trene sammen til Birkebeinerrennet i mars.

-- Du var 21 da du startet, har du blitt litt raskere voksen av dette?

-- Jeg har kanskje blitt litt for gammel litt for fort. Sånn som å gå Birken er jo noe du gjør når du blir 40. Jeg og Andreas er 25 og 26. Men samtidig blir man mer effektiv av å trene enn å feste.