Fra olje til gründing: Lever ikke på nudler og sover ikke på en slitt sofa. Men vet å redusere risiko og bygge gode team.
Innlegg ved Monica Vaksdal, gründer i Think Outside
En Silicon Valley-modell uten lønn vil ikke få oljefolk på sluttpakke til å bli gründere, skriver tidligere oljegeolog Monica Vaksdal. Nå gründer i Think Outside.
Jeg er gründer. Jeg er kvinne. Jeg er tidligere "oljegris". Jeg er et sted midt i 40-årene. Antagelig skal jeg feile som gründer, statistisk sett. California-investoren og X2-direktøren Sean Percival mener i et innlegg her i Shifter at det kan bli ekstra vanskelig å lykkes på grunn av den norske kulturen.
Jeg mener det er flere nyanser og at gründertilværelsen ikke kun passer én modell. Og dersom vi fokuserer for mye på denne ene modellen for å lykkes, mister vi mange dimensjoner og diversitet i gründerbransjen. Og Norge har tross alt en lang historie med suksessfulle gründere. Oljeindustrien er full av dem! Jeg tør påstå at svært mange av disse ikke passer inn i Silikon Valley-bildet av en gründer.
For jeg går ikke sulten, matmessig altså. Jeg bor bra. Vi har fremdeles to biler i husholdningen. Barna går fortsatt i full kontrakt på skolefritidsordningen, selv om mamma ikke lenger har oljelønn. Jeg lever ikke på nudler og billig øl, eller sover på en slitt sofa ved siden av en overfylt kontorpult. Men hytta er solgt, den gikk i dragsuget av oljesmellen – og justeringer i privatøkonomien er det blitt. Selvsagt. Men som gründer har jeg valgt å fortsette å leve et «vanlig liv» i størst mulig grad, innenfor en ny ramme.
Jeg tror egentlig ikke at jeg er en uvanlig gründer. Det er mange oljefolk på sluttpakke som i likhet med meg ser mulighetene til å gjøre noe «man alltid har drømt om». Kvinner som menn – også seniorene, de tvungne førtidspensjonerte. Til forskjell fra den stereotypiske Silicon Valley- gründeren bringer vi inn en annen dimensjon: lang arbeidserfaring og livserfaring.
Jeg har møtt noen av disse «Silicon Valley»-aktige «up and coming»-typene i min ennå korte tid i gründermiljøet. Og jeg blir alltid like overrasket over deres ungdommelige overmot og en holdning som kan forståes, eller misforståes, som nedlatende arroganse for alt annet enn en «sulten-kidsa-koder»-holdning. Men ærlig talt, det er noe underlig over en situasjon der en noen-og-tyve-åring belærer meg og andre i kategorien 40+ om hvordan vi skal lykkes i forretningslivet. For mange av oss har med oss gode suksess-historier i bagasjen.
Det som slår meg, er at disse millenniumsjuniorene hadde slitt med å finne sin plass i en etablert organisasjon. Med en adferd eller holdning som kanskje ikke har organisasjonssamfunnets behov for tilpasning og ydmykhet haster de fremover som den neste "problemløseren" av fintec-industriens mange utfordringer. Jeg betviler ikke deres tilstedeværende potensiale eller deres talent. Men kan de se at folk før dem har lykkes, med kunnskap og business, uten å ha vært sultne, kollektivboende kodere? I gründerlivet blir de gjerne applaudert frem for samme adferd som ville vært vanskelig i et etablert og suksessfullt selskap. For de er sultne, på alle måter. Og de har det travelt. Og det blir godt mottatt av gutta med cash fra Amerika, de som en gang var sultne selv og kræsja på en sofa i et gründerkollektiv. For det er ikke uvanlig at en leder velger seg sine «apprentices», som et speilbilde av seg selv.
Med lang erfaring fra oljeleting vet jeg at det er avgjørende for å lykkes i forretningslivet å håndtere usikkerhet og risiko på en god måte. Lær av andre som har gått veien før. Kjenn risikoelementene og bruk tid på å redusere dem til et håndterbart nivå for deg. Jeg vet jeg kan feile i gründerlivet, at jeg har statistikken mot meg. Oljeleting er på samme måte. Risikofullt og med stor sannsynlighet for å feile. Men vi leter for det, ikke sant? Nå jeg vil dette. Og jeg vil lykkes. Og da gjør jeg det slik jeg vet av erfaring jeg må gjøre for å lykkes. Jeg fokuserer på å mitigere risiko.
Det er mange feil som kan velte gründerdrømmen. Å gå tom for penger er bare en av dem. Et dårlig team er en annen. Et godt team utfyller dine egne svakheter – både faglig, personlig, erfaringsmessig. Inviter andre inn i drømmen din, som kan styrke mulighetene for å lykkes. Vask ut eierandelen din, og del reisen med komplementære medgründere. Kle deg for å lykkes i forretningsverden. Team, team og team. Og deretter LEAN deg avgårde i hverdagen. Spør deg selv om markedet og kundene har samme oppfattelse av utfordringene. Og når det kommer til pengebingen, ha fokus på kostnadene, lag en sunn forretningsmodell og plan som vil generere inntekter og investeringer.
Med en god dose «flink pike»-syndrom i bagasjen, samt lang erfaring med risikoreduksjon har jeg gitt meg ut på gründer-ferden. Regjeringen heier på meg. NAV heier på meg også. I alle fall i de neste 8+4 månedene, når jeg får etableringsstøtte. Og kanskje derfor, og litt fordi at man vet at livet er bedre med laks til middag enn billige nudler, må man også tenke gjennom hvordan man skal lønnes, og det må integreres i forretningsmodellen.
Jeg er gründer, jeg. Helt til jeg lykkes, da er jeg forretningskvinne. Eller til jeg feiler. Da gjør jeg noe annet.
Monica Jill Vaksdal har mange års erfaring fra oljebransjen, før hun ble gründer. Think Outside er et nystartet selskap som jobber med teknologiske løsninger rettet mot turisme og friluftslivsegmentet. Selskapet er i en patentprosess med en spennende løsning for bratt friluftsliv og jobber også tett med fjellvandreturismen for å finne forbedringer for dem.
I tillegg til Monica Vaksdal består selskapet av Bjørn Kloster, som har lang erfaring med innovasjon og teknologi fra finansbransjen, og Deborah Karlsen som er en suksessfull gründer fra USA (uten å ha sovet på slitt sofa).
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør også vår seneste podcast med Marius Aabel i No Isolation. Han sluttet i oljebransjen for å lage roboter som hjelper langtidssyke barn. forteller om det glade 80-tall, med programmering på papir og etterhvert på Commodore 64. I podcasten får vi høre om lærdommene fra tidligere prosjekter innen videostrømming og nettdating. Om hvorfor No Isolation har lyktes godt så langt – om strategien, jobbingen, rekrutteringen, de smarte avtalene, investorene og det gode arbeidsmiljøet. Han forteller også om selskapets nye satsing på eldre. Og hvis noen skulle lure på hvorfor han fortsatt er single eller hvor lenge han skal leve, får dere selvfølgelig vite det også.
Hør hele podcasten med Aabel på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».