Gründerpsykolog Gudmundur Ebenezer. Foto: Unsplash/Per-Ivar Nikolaisen
Gründerpsykolog Gudmundur Ebenezer. Foto: Unsplash/Per-Ivar Nikolaisen

Gründerpsykologen: Mest sannsynlig bega du deg ikke ut på dette følelsesmessige eventyret for å bevise for deg selv, eller andre, at du er et supermenneske.

Publisert

Shifters gründerpsykolog Gudmundur Ebenezer knuser myter om supermennesker, og deler tre tips til å redusere press. 

En gründers hverdag består også ofte av mye press. Man legger press på seg selv fordi man ønsker at ideen skal slå gjennom. Forventningene til seg selv er høye. Man ønsker å prestere og man ønsker å lykkes. Det er press fra ulike investorer om å nå målene man har satt. I tillegg opplever man kanskje et press fra familien og venner om at man samtidig skal være et godt familiemedlem og en god venn.

Følelsen av at man må lykkes forsterkes ytterligere av at man har lagt ned betraktelig med ressurser i form av tid og penger i gründerjobben. Oppsummert opplever gründeren konstant både interne og eksterne forventninger.

Opplevd press er ikke nødvendigvis negativt, og kan på mange måter være bra da det gir deg den ekstra motivasjonen til stadig å gå litt lenger der det trengs. Noen ganger kan det interne presset imidlertid bli så stort at man føler på en utilstrekkelighet som kanskje resulterer i fosterstilling på sofaen - eller i sengen - og vegring for å gå på jobb neste dag.

Forventningene om å være et “supermenneske” som mestrer alt og får gjort mer i løpet av en dag enn det er timer i døgnet, kan naturligvis gå ut over den psykiske helsen. Man kan bli utslitt, miste motivasjonen og konsentrasjonsevnen, og kanskje oppleve mer alvorlige psykiske helseplager som utbrenthet, angst og depresjon.

På bakgrunn av dette er det viktig å tenke på den psykiske helsen sin. Man bør være oppmerksom på presset man tillegger seg selv, og man bør lære seg teknikker for å håndtere dette presset på best mulig måte.

3 tips til hvordan man kan redusere et internt press:

1. Sett realistiske mål og lag en prioritering for disse: en ting er sikkert – man rekker ikke alt som skulle vært gjort, og derfor bør man sette klare og realistiske mål. Man bør ha konkrete delmål og spesifiserte oppgaver.

Videre bør man lage en prioriteringsliste for disse målene, samt spesifisere estimert tidsbruk slik at man enkelt kan prioritere de viktigste oppgavene, holde fokus og strukturere hverdagen deretter.

Dette vil gjøre det enklere å få oversikt over arbeidet man har gjort, noe som igjen kan gi en sårt tiltrengt mestringsfølelse.

2. Husk hvorfor du startet i utgangspunktet, og senk kravene til deg selv. Hva var årsaken til at du tok sjansen på gründerlivet? Hva motiverte deg til å gå videre med ideen? Hvilke mål satt du deg helt i starten?

Mest sannsynlig bega du deg ikke ut på dette følelsesmessige eventyret for å bevise for deg selv, eller andre, at du er et supermenneske, men fordi du ønsket å jobbe med noe du har troen på. Kanskje var det med bonusen i form av mer fleksibilitet, som kanskje skulle gi deg mer frihet med tanke på å tilbringe tid med familie og venner. Dette kan hjelpe deg med å legge presset litt bort. Det er helt greit at du bruker litt tid på andre viktige områder i livet ditt.

3. Ta mentalt fri, prioriter å ta deg helt fri fra jobben - selv om det brenner et sted - noe det som regel alltid gjør når man er gründer. Mentalt fri betyr å ikke tenke på jobb i hele tatt. I stedet skal man slappe helt av på sofaen, gå en tur på fjellet, være med familie og venner eller gjøre noe annet som man liker og som vanligvis gir en glede.

Så husk å senke skuldrene. Husk at mye av presset man føler på kommer innenfra, og at man derfor kanskje bør starte jobben med å senke egne forventninger.

Les også: Gründere i risikogruppa: Derfor bør vi snakke om ensomhet