Yara Paoli har vært med å bygge Skyscanner til en tjeneste med over 70 millioner månedlige brukere. Foto: Privat.
Yara Paoli har vært med å bygge Skyscanner til en tjeneste med over 70 millioner månedlige brukere. Foto: Privat.

Derfor bør etablerte selskaper begynne med "Growth Hacking" og lære seg å bygge vekstkultur i bedriften

Publisert Sist oppdatert

Hun har tidligere vært med på en reise fra titalls tusen brukere til over 70 millioner månedlige brukere i flysøkemotoren Skyscanner. Nå reiser Yara Paoli verden rundt for å fortelle hvordan man bygger vekstkultur i selskaper.

--Growth hacking handler om å være drevet av data og eksperimentering i utviklingen av produkter, og det handler primært om hvordan du styrer farten på eksperimenteringen, sier Yara Paoli, tidligere sjef for vekst i Skyscanner.

Hun mener at dette er en teknikk spesielt alle startups «må» beherske som har få ressurser.

--De kan i hvert fall implementere en prosess for rask eksperimentering. Det er mye vanskeligere i etablerte selskaper, så derfor bør startups utnytte akkurat dette, sier hun til Shifter.

Politikk = treg eksperimentering

Hun forteller at større, tradisjonelle, selskaper, ofte sitter fast i strenge strukturer og dysfunksjonell politikk.

--Det passer ikke bra med den farten som «growth hacking» krever, sier Paoli, som er en av hovedtalerene på konferansen The Shift i Oslo, 14. november.

Sean Ellis, som fant opp begrepet Growth Hacking, mener det kommer til å bli et spørsmål om overlevelse. De selskapene som ikke klarer å implementere en vekst-kultur vil dø.

SKAFF DEG BILLETT TIL THE SHIFT HER!

Viktigheten av «product/market-fit»

Og hun påpeker at «growth hacking» ikke er trafikk hacking. Det handler IKKE om å skaffe mest mulig trafikk til ditt produkt. Nesten tvert imot. Det handler om å beholde flest mulig brukere som prøver ditt produkt, for å se om du har tilbudt reell verdi.

-- Hvis ikke produktet har «product/market fit», dvs at produktet på en måte har bevist at det har et marked som vil betale for det, så er det meningsløst å betale for trafikk til det.

-- Hvordan vet man om man har «product/market-fit»?

-- Du kan se på i hvilken grad du klarer å beholde brukere over tid (retention). Hvis dine brukere aldri kommer tilbake, har du mest sannsynlig ikke oppnådd «Product/market-fit».  Eller man kan være enda mer presis hvor man sammenligner sine interne «metrics», for eksempel hvorvidt pilene peker oppover på AARRR, med mer eksterne metrics, som markedsstørrelse, konkurrenter, hvor fragmentert bransjen er etc, sie hun.

AARRR:

Acquisition: Hvordan finner brukerne deg?

Activation: Har de en god første erfaring med ditt produkt?

Rentention: Kommer de tilbake?

Revenue: Hvordan tjener du penger?

Referal: Forteller de om produktet ditt til andre?

Hvordan bygge vekstkultur

--En gyllen regel innen growth hacking er: Ingen signifikant investering skal komme før du har product/market-fit, sier hun.

Med Yara Paoli, som blant annet er utdannet psykolog, er veldig opptatt av hvordan man bygger vekst inn i kulturen til et selskap, slik at det blir en del av selskapets DNA.

14. november kommer hun (og Sean Ellis) til Shifters konferanse The Shift, hvor hun skal snakke om hvordan bygge en vekstkultur som leverer resultater. 

Hvis du ennå ikke har skaffet deg en billett til The Shift, så bør du gjøre det nå. Her!