Handelshøyskolen BI reiser Norge på tvers for å finne «neste Spotify»
Samarbeider med amerikansk toppuniversitet om et internasjonalt business-løft langs kyst-Norge, innom Kristiansand og hovedstaden før Boston i USA.
I 2006 kom en delegasjon kinesere fra en provins sør for Shanghai, til Hareid i Møre og Romsdal. Do-teknologien i Jets Vacuum hadde vokst seg ut av bygda på Sunnmøre.
BI-lektor John Erland Lervik er ikke lenger involvert, men bruker selskapets historie til å tegne et bilde av en norsk bedrift med «scaleup»-suksess: I 2014 vant de Eksportprisen - og i fjor var omsetningen på over 400 millioner kroner.
– For å komme et steg videre må bedrifter ta radikale grep. Jets ble nødt til å flytte produksjonen ut og reorganisere hele verdikjeden. Det er ofte et grep som sitter langt inne for en bedrift med sterke røtter i hjembygda, sier Lervik.
Han er ett av hodene bak handelshøyskolens storsatsning: et akseleratorprogram for norske bedrifter med internasjonalt vekstpotensial.
Les også: Nå skal Norden hjelpe norske tech-scaleups med «den amerikanske drømmen»
Mangler kompetanse
Programmet med oppstart i september, er utviklet i samarbeid med amerikanske Massachusetts Institute of Technology (MIT), en rekke næringsklynger lang kyst-Norge og fem øvrige utdanningsmiljøer: Universitetet i Agder, Universitetet i Bergen, NTNU, Universitetet i Stavanger og Høgskolen i Bergen.
– Det er behov for kompetanseutvikling. Business har jo nesten ikke vært koblet til utdanningsinstitusjonene i det offentlige i det hele tatt, sier Per Ingvar Olsen, professor i innovasjon og økonomi.
– Det er mange dyktige teknologer i Norge. Og de er både flinke og kreative, men for mange går på snørra når de skal ekspandere bedriften internasjonalt.
BI-akseleratoren gjør plass til 20 små og mellomstore bedrifter.
– Det kan være en relativt ny bedrift, men også et nytt prosjekt i et etablert selskap. Programmet går på tvers av hele Norge, med samlinger i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Ålesund. Det ganske unikt, sier prosjektleder Hoa Le Nguyen.
Forskningsbasert
Til grunn ligger blant annet en BI-studie: Rundt to tredjedeler av norske arbeidsplasser skapt i perioden 2003-2014, kom fra gründerbedrifter, ikke etablerte selskaper.
– Det fleste har en god idé, men så stopper det opp. Det er frustrerende få av de nyetablerte som vokser seg store og internasjonalt konkurransedyktige, sier Torger Reve, BI-professoren bak fjorårets forskning.
Han omtaler Acano, samt giganter som Opera Software, Spotify og Google som eksempler på «enhjørninger», selskaper som går fra ingenting til å bli milliardbedrifter.
– De skjønte med en gang at man må tenke på inntektssiden. Det er slike ting som kjennetegner de virkelig gode bedriftene, sier Reve.
Nye forretningsmodeller
Det 12 uker lange scaleup-programmet er strukturert rundt MIT-modellen «Disciplined
Entrepreneurship». Deltakerne får skreddersydd oppfølging fra mentorer, eksperter på entreprenørskap og gründere med god vekst-erfaring.
– Dette blir den fremste akseleratoren for bedrifter som vil vokse seg store og lønnsomme. Vi skal gjøre de norske bedriftene til kremmere ved å lære dem kommersialisering og nye forretningsmodeller, sier Reve.
Hør podcasten: Derfor er den digitale transformasjonen så vanskelig for etablerte bedrifter