Representanter fra Schibsted sine ulike datterselskaper tester Unlocs teknologi. Foto: Unloc
Representanter fra Schibsted sine ulike datterselskaper tester Unlocs teknologi. Foto: Unloc

«Last mile»-startup landet storavtale med Schibsted: – Det gir oss enorme muligheter

Publisert   Sist oppdatert

Mediekonsernets leveringstjeneste bytter ut nøkkelknippet med Unlocs teknologi. 

Schibsteds Helthjem distribuerer aviser, magasiner, bøker og pakker over hele landet - helt hjem. Budet benytter fysiske nøkler ved leveranse, men nå skal knippet digitaliseres.

– Samarbeidet er en fantastisk god validering på at vi gjør noe riktig, sier Unloc-gründer Kris Riise.

Telenor-spinouten gjør nøkkel-deling «like enkelt som å sende en tekstmelding». Løsningen fungerer som et «lag i midten» mellom en smartlås og forbruker, og nå skal Helthjem-budene få digitale nøkler skreddersydd i sin rutebok på mobil.

«Milepæl for samfunnet»

– Vi er på en ambisiøs misjon om å gjøre hverdagen enklere for alle med en inngangsdør. Schibsted sitt distribusjonsnettverk leverer varer til nesten alle dørene i hele landet, sier Riise.

– Et slikt kommersielt samarbeid gir oss derfor en enorm mulighet for å skalere raskt.

Unloc hentet nylig 3,2 millioner kroner i en emisjon.

– Vi mener digitalisering av nøkler er en viktig milepæl for samfunnet. Logistikk-selskapene kan eliminere bomturer og optimalisere kjøreturene. Som sluttbruker får vi i tillegg mer frihet og aldri mer husarrest ved hjemlevering, sier Riise.

Les også: Nå vil «alle» gå den siste milen for deg: – Vi var nok litt naive i starten