Viva Labs' daglig leder Henrik Holen, her på Myrens verksted. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Viva Labs landet storkontrakt med dansk telegigant

Danmarks ledende kraft- og teleaktør ruller ut den norske smarthusteknologien.

Allerede før jul lanserer danske SE Viva Labs' smarthusteknologi. Avtalen er ifølge det norske tech-selskapet en SaaS-modell som vil vokse over tid - og være verdt flere millioner norske kroner over de neste par, tre årene.

– SE er omtrent som Telenor på bredbånd og Fjordkraft på strøm hvis man sammenligner med norske forhold, så dette er nok et eksempel på at store internasjonale aktører velger Viva når de skal satse på smarthus, sier Viva Labs' gründer Henrik Holen.

Sammen med Kyrre Wathne grunnla han selskapet i 2012. I 2017 hentet de 11 millioner kroner fra det danske Solar Group – og har i dag ansatte i Storbritannia, Tsjekkia, Ungarn, Spania og på Myrens verksted i Oslo.

Plattformen bruker GPS-data, data fra sensorer og kunstig intelligens til å analysere mønster og rutiner i hjemmet, som igjen blir brukt til å kontrollere varme, lys og sikkerhet i hjemmet automatisk. Viva Labs lar teleoperatører lansere en fullstendig smarthusløsning under egen merkevare.

– SE gir pålitelig energi, bredbånd, TV og telefoni til nesten én million kunder, noe som gjør livet enklere hver dag. Etter hvert som teknologi for hjemmet utvikler seg, er det helt naturlig at vi ser smarthjem som en integrert del av vår tjenesteportefølje på toppen av vår elektrisitets- og bredbåndsinfrastruktur, sier Torben Kring, handelsdirektør ved SE i en pressemelding.

Les også: Vil «smarthus» revolusjonere og være en disruptiv kraft som åpner muligheter for «gründere»?

Syv markeder

For to år siden gikk også selskapet helt til topps i et anbud om å levere en smarthus-plattform til A1 Telekom Austria – med sine over 24 millioner kunder i syv land.

A1-kontrakten omsatte for cirka ti millioner kroner i fjor, og den østerrikske telekom-giganten valgte å bygge videre på Viva Labs-suksessen, og det bulgarske selskapet Mtel sto for dermed tur.

– Det er gøy å vokse, særlig når du er et oppstartsselskap. Du legger jo hele sjela di i det, sa Holen den gang.

Viva-baserte løsninger er nå tilgjengelig i syv europeiske markeder: Norge, Finland, Østerrike, Slovenia, Bulgaria, Kroatia og Danmark.