Henrik Sjølie, daglig leder i Intellitech og tidligere i Tribe Venneforsikring. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Tribe-høvdinger forlater stammen: Tar med seg forsikringsteknologien til nytt selskap

Publisert Sist oppdatert

Gjennom vennerabatt og prisgarantier skulle Tribe vinne kunder fra forsikringsgigantene. Nå satser de tungt på å levere teknologi til konkurrentene.

I et intervju med Shifter i fjor, fortalte Tribe-gründerne hvordan de endelig hadde overvunnet en tøff motstand i bransjen. Årsrapporten viser imidlertid at kampen ikke var over.

Det digitale forsikringsselskapet gikk med et kraftig underskudd på nærmere 19 millioner og egenkapitalen var i minus 44 millioner. Det ble iverksatt kostnadskutt samt tilført kapital for å sikre videre drift.

Nå har planene blitt drastisk endret. Forsikringssatsingen skal selges ut, og flere ledende ansatte går "all in" i et rendyrket software-selskap gjennom et "joint venture" med konsulentselskapet Analytika.

– Potensialet innenfor software-løsninger til forsikringsbransjen er enorm. Gjennom det nye selskapet posisjonerer vi oss for å ta dette markedet, sier Henrik Sjølie, medgründer i Tribe og daglig leder i det nye selskapet.

Etablerer nytt selskap

Tribe Venneforsikring gikk på markedet i 2016, med blant annet prisgaranti og vennerabatt. De etablerte seg raskt som en utfordrer til de store forsikringsselskapene og hadde i fjor over 2000 kunder. Tjenestene ble først utviklet av nøkkelpersoner i selskapet, sammen med Analytika.

Etter hvert ble teknologien skilt ut som et eget satsingsområde, der det blant annet ble inngått en global rammeavtale med forsikringsgiganten AXA og lisensiert software til Tribe Venneforsikring.

Det er dette selskapet som nå tar et nytt steg og styrker ifølge Sjølie fremtidsutsiktene ved å fusjonere to fagmiljøer i et nytt selskap under navnet Intellitech.

I tillegg til Sjølie går også blant andre Gaute Larsen og Morten Moe Gjendemsjø til det nye selskapet.

Tribe Venneforsikring får på sin side nye eiere i forsikringsgiveren INSR.

– Gjennom det nye selskapet Intellitech skal vi nå satse hundre prosent på å være en software-leverandør, sier Sjølie og legger til:

– Vi mener vi nå er i en helt unik posisjon med den teknologien vi har utviklet.

"Finansierte en konkurrent" 

Løsningen gjør det mulig for potensielle kunder å logge inn med BankID for å få et raskt pristilbud basert på nåværende forsikringer.

– Det er ikke mange i forsikringsbransjen som har fokusert på gode teknologiske løsninger, særlig når det kommer til funksjonalitet og "on boarding" av nye kunder. Mye av dialogen og datainnsamlingen fra kunder gjøres over telefon, og det er tidkrevende både for kunder og forsikringsselskapene, sier Sjølie.

Han forteller at løsningen reduserer en prosess som tradisjonelt tar 30 til 50 minutter, til cirka ett minutt.

– Det er dette vi nå ønsker å ta ut i hele det europeiske markedet, inkludert det norske, sier Sjølie og legger til:

– Vi erfarte jo over tid, at det var få norske forsikringsselskaper som ønsket å kjøpe tjenester av et selskap der de indirekte finansierte en konkurrent. Ved å skille de to satsingene helt fra hverandre, ville det ikke lenger være et problem. 

Sjølie forteller videre at Tribe Venneforsikring dessuten ikke ønsket å konkurranseutsette eget konsept.

– Det har vært en spennende prosess, men ved å satse på begge forretningsområder, holdt vi teknologien tilbake fra de potensielle kundene våre, istedenfor å hente ut verdiene i et så spennende produkt.

Mer slagkraftig kombinasjon

Han forteller at Intellitech allerede har landet en rekke avtaler, og at det eksisterende samarbeidet med Axa gjør det nye software-selskapet lønnsomt.

– Vi gjør stadig flere oppdrag for dem, og nå venter også de norske forsikringsselskapene. Vi har vært i dialog med flere, sier Sjølie.

dere går til sengs med fienden?

– Nei, for Intellitech har forsikringsselskapene hele veien vært kundene til selskapet. For oss starter nå et nytt og spennende kapitel gjennom det nye selskapet.

Morten Moe Gjendemsjø og Henrik Sjølie i Tribe. Begge er med videre i Intellitech. Foto: Vilde Mebust Erichsen

– Kjenner du på at dere gir opp den opprinnelige planen? 

– Nei, ikke for min del, nettopp fordi teknologien har vært en så viktig satsing for oss fra dag én. Det viktigste for oss har hele tiden vært å digitalisere og skape en bedre brukerreise, i en bransje vi mener har ligget bakpå for lenge. Det har vi allerede lykkes med i stor grad, sier han og legger til:

– Nå ser vi at en sterkere merkevare kombinert med teknologi, er en mye mer slagkraftig kombinasjon. For oss er det en dermed en justering og noen spennende muligheter som åpner seg med den.

Vanskelig å være en utfordrer

Styret i Tribe Holding legger ikke skjul på at det var vanskelig å være en utfordrer i bransjen. I en uttalelse til Shifter, skriver styret at konkurransen var tøff, og at nordmenn er lite glad i å flytte forsikringene sine.

De viser videre til at en etablert aktør med et sterk merkevare og etablert tillitt hos kundene, enklere kan lansere nye produkter og tjenester, sammenlignet med små aktører.

På det meste hadde Tribe Venneforsikring over 20 ansatte, inkludert et kundesenter. Nå overføres hele driften til INSR.

– Noen har søkt nye utfordringer utenfor selskapet, og noen er med videre eller skal jobbe med konseptet for en ny arbeidsgiver. En bra løsning totalt sett, sier Sjølie.