Bilbransjen har allerede kommet langt i å la sjåførene dele data med andre, hevdet Lee Coleman, ekspert på oppkoblede biler og innkalt som fagvitne av Telenor.
På rettssakens andre dag fortalte Telenors advokater og vitner om fremtidens bilmarked, men hevdet også at ”innovasjons”-begrepet har mistet innhold. Lee Coleman, innovasjonsekspert i Connected Car-divisjonen i Secured by Design i Storbritannia, stilte opp som et av teleselskapets fagvitner, med spesialinnsikt i bransjen Hipdriver har forsøkt å komme inn i.
-- Jeg har lest gjennom dokumentasjonen jeg har fått tilsendt om Hipdriver, for å se etter noe nytt som kundene ikke allerede har tilgang til, sa Coleman.
Annonse
Han hevdet at han ikke kunne se noe unikt ved Hipdrivers produkt, eller at selskapet hadde kommet med noen nye innovasjoner til bilmarkedet.
-- Jeg mener markedet for denne typen business er voksende, men foreløpig har ingen selskaper hatt noen stor suksess, forklarte Colman i rettssalen, og mente at det vil ta tid før noen selskaper klarer å bidra med reell kundeverdi/forbrukerverdi.
Savnet markedsføring
Ifølge Coleman har bilbransjen allerede kommet langt i å tilby løsninger for å dele data med tredjeparter. Han viste til at en million sjåfører for eksempel har Ford Sync i bilene sine. I retten mente han at Hipdriver viste "modenhet i tankeprosessene", og at det ville vært relativt enkelt å lage en forretningsplan som rettet seg mot forbrukerne. Han så imidlertid svakheter på andre områder.
Annonse
-- Jeg skulle gjerne sett en plan for hva selskapet skal bruke på markedsføring og hvordan, sa Colman.
-- Mange imponerende folk
Annonse
Heller ikke Per Simonsen, leder for Internet of Things hos Telenor, så det innovative potensialet i Hipdrivers produkt, og mente at det smale bruksområdet for produktet ville bli et problem. På det første møtet med Telenor hadde gründerne med seg relativt mange imponerende folk fra startupmiljøet, ifølge Simonsen - og det ble gjort dypdykk i tech. I retten omtalte han teamet i Hipdriver som lite samstemt.
-- Jeg synes det var en for så vidt grei presentasjon, men jeg hadde fortsatt mange spørsmål rundt konseptet. Forretningsmodellen så altfor smal ut, og jeg mente at man ikke ville lykkes med en modell av denne typen, sa Simonsen da han vitnet.
Annonse
Innovasjon som floskel
At Telenor kun 8 måneder etter at de avsluttet samarbeidet med Hipdriver, lanserte konseptet Nordic Car Connect/Connected Car Norway – som Hipdriver mener er en blåkopi av deres eget produkt – ble forklart med at denne typen produkt nå blir vanligere og at mange selskaper utvikler slike produkter.
-- Innovasjonsbegrepet ble nok brukt litt som en floskel da vi skulle lansere vårt produkt, men vi mente at noen av tjenestene vi hadde med var ganske innovative. Begrepet har likevel blitt litt løst den senere tiden, sa Simonsen.
Spurte etter appen
Advokat Rune Opdahl i Wiersholm, som representerte Telenor, fokuserte blant annet sin utspørring av Nicolai Prydz på hvorvidt Hipdrivers produkt nå er noe mer enn kun en idé på tegnebrettet, og spurte derfor etter appen selskapet etter planen skulle ha lansert.
-- Jeg kan ringe noen så vi kan laste ned appen, vi som er her i kveld. Jeg har den på mobilen, men den er ikke tilgjengelig for alle, sa Prydz, som også måtte svare for hvorfor selskapets pilotprodukt ikke hadde blitt lansert.
Advokatene til Telenor brukte de første timene etter lunsjpausen på å legge frem hvordan Hipdrivers produkt var sprikende, ufullstendig og i liten grad ga et inntrykk av hva produktet deres faktisk var. Advokatene hevdet at produktet ikke baserte seg på reell innovasjon, selv om produktet følger tidsånden for hva som lages i dag.
Møter på falske premisser
I retten kom det frem at konflikten med Telenor har gått hardt inn på Prydz.
-- Jeg blir provosert av at Telenors advokat her i retten sier at ingenting av det Hipdriver har gjort er noe nytt, og at ingenting av det har verdi. Jeg har vært i møter med Telenor tidligere, og da hørte jeg det stikk motsatte, sa Prydz.
Prydz fortalte at Hipdriver føler seg lurt, og at Telenors kupp av deres idé har kostet dem mange penger, også for ham personlig. Anklagen fra Hipdriver – om at Telenor har invitert dem til møter på falske premisser - synes Simonsen er skuffende.
-- Jeg har jobbet i Telenor i over 30 år, og har lang erfaring med hvordan slike møter foregår. Jeg opplever absolutt ikke at disse møtene eller andre møter har vært på falske premisser, sa Simonsen.
Det var ventet at rallykjører Andreas Mikkelsen, Nicolai Prydz sin halvbror og også en del av Hipdriver, også skulle deltatt på rettssakens andre dag. Da flyet hans fra Australia til Norge ble forsinket, ble avhøret av ham utsatt til onsdag.