Medgründer og CEO Petter Haga, forretningsutvikler Morten Winther Wold, markedsfører Nina Dønnem, utvikler Markus Hauge, medgründer og CPO Jon Eide Johnsen og utvikler Øystein Krogstie i Koble.co. Foto: Presse

Millioner til startup som hjelper studenter med jobb: Det hele begynte med en bunke visittkort

Publisert Sist oppdatert

Gründerne av Koble.co har knapt gått ut av NTNU, før de henter tre millioner til prosjektet som matcher bedrifter med studenter.

Fire av dem har gått på industriell økonomi, den siste fra industriell design. Frem til for to uker siden var de alle studenter. Nå går de «all in» i verktøyet der de kobler studenter og bedrifter, backet av StartupLab Founders og Skyfall Ventures som går inn med tre millioner kroner.

Mer å velge mellom

Selskapet springer ut av NTNUs Entreprenørskole, men har nå flyttet til StartupLab i Oslo for å satse videre. De løser et problem gründerne selv opplevde som studenter og jobbsøkere, nærmere bestemt kaoset som råder på karrieredager og bedriftspresentasjoner.

Studentene får her gjerne en rekke flyers og visittkort i hånda, men det blir sjelden fulgt opp.

-- Det er vanskelig å bli ordentlig kjent med selskaper og forstå hva som skiller dem fra hverandre. Vi tok kontakt med bedrifter for å forstå hvordan de jobbet med studentrekruttering. Gjengangerne var manuelle prosesser og excel-ark, forteller gründer Petter Haga i Koble.co.

Gjengen som selv var ferdig med studiene nå tidligere i juni, har laget en tjeneste som hjelper studentene med å se flere muligheter når de er ferdig studert.

-- De får øynene opp for flere bedrifter enn bare de som har mulighet til å bruke masse ressurser å markedsføre seg. Slik kan de gjøre et mer gjennomtenkt valg, sier Haga.

Bedriftene betaler

-- Det er jo mange om beinet innen rekruttering, og det utvikles en rekke digitale tjenester også. Hvordan er dere annerledes?

-- Veldig mange av de nye rekrutteringstjenestene kommer inn og skal gjøre ting på en helt annen måte. Vi vil gi de eksisterende aktørene et verktøy som effektiviserer det de allerede gjør, fra første kontakt til ansettelse, sier Haga.

Selskapene betaler et fast årsabonnement for å få tilgang til verktøyet, og det er det allerede mange som har. På plattformen finner man 70 bedrifter og rundt 12.000 studenter.  Blant disse er selskaper som DNV GL, BCG, Computas og BearingPoint. Siden start skal flere hundre studenter ha fått jobb gjennom Koble.co.

Eksperimenterer med AI

Mange av studentene på plattformen er rekruttert gjennom de ulike linjeforeningene ved NTNU.

-- Linjeforeninger tilbyr en svært god arena for å matche bedrifter og studenter. Kombinert med Koble.co sine verktøy blir det lettere for bedrifter og studenter å holde kontakten i etterkant av arrangement.

Dette har i sin tur skapt ringer i vannet, når bedriftene velger å bruke tjenesten når de henvender seg til andre studiesteder. Systemet er blant annet brukt ved det svenske Chalmers-universitet og amerikanske MIT.

-- Dere er jo sivilingeniører, men hvor teknisk komplisert er dette egentlig?

-- For brukerne fremstår verktøyet som enkelt, men under panseret har vi flere ulike integrasjoner som forenkler deling av data. Vi holder også på å eksperimentere med maskinlæringsalgoritmer for å gjøre matching av bedrifter og studenter enda bedre

Gründerne har forøvrig fått en million kroner fra Forskningsrådets Forny-program til nettopp denne jobben. De ytterligere tre millionene som nå kommer inn, skal brukes til å utvide teamet for å bygge produktet som helhet videre.