Hybel.no priset til 25 millioner kroner etter Obos-kjøp

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 16. mars 2018

Obos tar en stor bit av Hybel.no, som driver innen en bransje Obos selv prøver å begrense.

Hybel.no er en av svært få tjenester som har vist seg som en reell konkurrent til Finn.no, og DN skriver at Obos nå har kjøpt 20 prosent av gründerselskapet – som gjør at selskapet nå er verdt 25 millioner kroner. Selskapets første fulltidsansatte begynte i 2017, hele 17 år etter at Hybel.no ble til. Også i dag er det kun én fast ansatt, og tre ansatt på timebetaling.

— Vi er veldig edruelige og bygger stein på stein, sier Christian Rasmussen, daglig leder og medeier i selskapet.

Hegnar.no skriver at tjenesten i løpet av det siste året har fått 65.000 nye brukere, og at disse i hovedsak er i aldersgruppen 18 – 34 år. 

Hybel.no var opprinnelig en del av «dotcombølgen» da det ble startet, i år 2000. Selskapet ønsker ikke å utvide til utlandet med det første, men har ambisjoner om å bli større i Norge. I årene siden grunnleggelsen har Hybel.no greid å skape seg et marked — og formidlet i fjor 35.000 leieforhold og 350.000 kontaktforespørsler på disse.

Til sammenligning har Finn.no formidlet 43.000 annonser for hybler og bofelleskap i fjor, med 167.520 leieannonser totalt. Denne konkurransen har Hybel.no altså greid å stå i, uten at de har blitt tildelt en eneste investorkrone.

— En mulighet til å nå de yngste kundene

Obos har lagt strenge rammer som skal hindre utleie av boliger, men Hybel.no sin «merkevare» er nettopp utleie av boliger. DN konfronterer Obos med dette.

— Jeg ser poenget, men det er andre muligheter vi har sett på. Blant annet ser vi denne avtalen som en mulighet til å nå de yngste kundene, de som er på vei inn i boligmarkedet, sier Mats Benserud i Obos.

Selskapet kuttet mye i inntektene da de i 2015 sluttet med reklame på nettsiden, men dette har sannsynligvis bidratt sterkt til at selskapet har vokst. Brukerne liker at nettsiden er fri for reklame, og inntektene kommer i steder fra brukere som ønsker ekstra profilering, og partnere som selger tjenester. Hybel.no sin omsetning var i fjor på 3,1 millioner kroner, mens driftsresultat og resultat før skatt var på 1,7 millioner.

Shifter har tidligere skrevet om Hybel.no i forbindelse med at de utviklet et nytt og mer brukervennlig design for Dyrebar.no, en tjeneste som lar folk legge ut savnet- og funnetannonser for kjæledyr på avveie.