Inter Ikeas sjef, Torbjörn Lööf, fotografert sittende på en ekte stol med et virtuelt bord og diverse annet ved siden av.Foto: Johan Nilsson / TT

Ikea rigger for fremtiden: 7.500 ansatte må gå

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 21. november 2018

Møbelgiganten varsler en investering i «digitaler opplevelser», og melder samtidig om en global nedbemanning av 7.500 ansatte. 

Transformasjonen i IKEA har nå for alvor skutt fart, skriver selskapet i en pressemelding. I sommer startet selskapet et treårig endringsprogram, med mål om å endre virksomheten totalt.

– I løpet av de neste tre årene skal vi skape et nytt Ikea. Det innebærer endringer både ut mot kunden og internt i virksomheten, sier administrerende direktør Clare Rodgers i Ikea Norge.

Nå må 7.500 ansatte gå. 650 av oppsigelsene er varslet i Sverige. I Norge vil Ikea opprette cirka 100 nye stillinger opplyser selskaper, samtidig som rundt 20 av 3150 stillinger kan bli fjernet.

Ikea anslår at 11.500 nye stillinger vil bli skapt og at rundt 7.500 stillinger kan bli fjernet, samtidig med at stillinger kan bli endret og flyttet på i løpet av de neste to årene.

Blant målsettingene er å utvikle eksisterende og nye tjenester, øke digitaliseringen og skape helt nye kundeopplevelser på varehusene.

Nye opplevelser

Tidligere i år etablerte Ikea et kontantfritt varehus i Gävle, og i fjor lanserte de appen Ikea Place – som baserer seg på såkalt augmented reality.

– Fremover skal vi levere nye tjenester, og vi skal skape helt andre typer opplevelser for kundene våre. Det medfører at vi har behov for en mer effektiv organisasjon, der riktig kompetanse er på plass, slik at beslutninger tas raskt og medarbeidere jobber med det som gir mest verdi for kunden. Derfor begynner vi nå å se på endringer internt i organisasjonen, sier Rodgers.

Formålet med endringsprogrammet skal ikke være å redusere kostnader.

– Også IKEA-markeder med høye marginer går nå i gang med å organisere virksomheten for å være relevante – både i dag og om 75 år. Vi må alle gjøre interne grep for å skape bedre kundeopplevelser, både på nett og i varehusene våre, sier Rodgers.

Les også: Ikea + Amazon = Sant?

Bransje: