Kvinner i tech, Jeanette Dyhre Kvisvik: «Kvinner blir nærmest en kuriositet i investormiljøene»
«Vår kapitalinnhenting de siste månedene har vært en lærerik og også merkelig opplevelse,» forteller Jeanette Dyhre Kvisvik i Villoid.
Avtroppende leder Gøril Forbord i Technoport gikk i forrige uke ut mot mannsdominansen i den nye teknologibransjen. Hun mente det var behov for mer “kvinnemas”, for å få flere kloke kvinner inn blant folka som skal gi norsk økonomi flere bein å stå på.
Shifter spør kvinner i tech-bransjen om hvordan det er å være kvinne i tech-bransjen, og hva som skal til for at det blir flere av dem. Anita Schjøll Brede, Beathe Due, Ida Faldbakken, Katherine Barrios og nå Jeanette Dyhre Kvisvik i Villoid.
Fortsatt uvant med kvinnelige ledere
Hun har i hele sin karriere jobbet i mannsdominerte miljøer.
− Jeg har alltid følt at det har vært en fordel å være kvinne. Ingen regel uten unntak riktignok, men i all hovedsak har jeg det. De fleste synes det er kult å ha en kvinne med på laget og hjelper til alt de kan, men det er fortsatt overraskende mange som ikke synes at det er like naturlig med kvinner i lederroller. Etter hvert har jeg lært at man ikke må ta det personlig, men heller fokusere på sak. Jo mer objektiv du er, jo lettere er det å deale med det, mener Dyhre Kvisvik.
De sjeldne investorkvinnene
Villoid-sjefen ser ingen grunner til at kvinner ikke skal starte for seg selv.
− Som grunder er du den naturlige sjefen, ansetter selv folk og er med å velge styret, påpeker hun.
Kapitalinnhentingen i inn- og utland de siste månedene har imidlertid vært «en lærerik og merkelig opplevelse.» Riktig finnes det altfor få kvinnelige gründere, kun ti til 15 prosent av totalen. Men det er enda færre kvinnelige investorer, bare syv prosent er partnere i investorselskaper.
− Kvinner blir derfor nærmest en kuriositet i slike miljøer, hevder hun.
Jeanette Dyhre Kvisvik mener dette kan være en fordel:
− Som kvinne synes jeg å få adgang til flere diskusjonsfora og ledere og partnere. Men jeg opplever at beslutningsprossene er forskjellig fra om det er kvinnelige eller mannlige gründere, og sånn bør det ikke være.
Flere jenter må ta sjanser
Hun mener at gode rollemodeller er alfa omega for å få flere kvinner inn i startupbransjen.
− Vi trenger flere jenter som tar sjanser, tar sjefsroller og som tør å synes. For meg har Arianna Huffington i Huffington Post, Sheryl Sandberg i Facebook og Marissa Meyer i Yahoo vært inspirerende. Her hjemme turte Anita Krohn Traaseth tidlig, så har vi Isabelle Ringnes som går i bresjen for TENK-nettverket, og mange jenter på vei inn i gründerlivet, Så kontinuerlig fokus hjelper. Og vi må tenke langsiktig: