Unacast henter 140 millioner: Slik fikk de Facebooks tidligere Europa-sjef på kroken
Kjartan Slette og Thomas Walle «varmet» opp investorene i over to år, før det verdensledende ventureselskapet var klar for å gå inn. Og tror det ville vært vanskelig å gjøre det samme fra Norge.
Så kom altså nyheten mange i det norske gründermiljøet hadde ventet på. Omtrent 20 måneder etter at Unacast hentet penger forrige gang, lander et av Norges mest profilerte oppstartsselskaper en ny runde -- denne gangen et kjempebeløp for en norsk startup på dette stadiet -- hele 140 millioner kroner.
Det er heller ikke hvem som helst som går inn i det fremgangsrike tech-selskapet som på kort tid har bygget en ledende dataplattform for lokasjon -- eller folks fysiske bevegelser i den virkelige verden. Det globale venture-selskapet White Star Capital leder an i storemisjonen. Der finner man blant andre partner Christian Hernandez Gallardo, tidligere Europa-sjef i Facebook og ansvarlig for nye markeder i Google. Han går nå inn i styret til Unacast.
-- Med operasjonell erfaring fra både Facebook og Google ser jeg tydelig hvordan Unacast kan bli et av de ledende selskapene i verden innenfor sitt marked. White Star Capital går inn med penger og kompetanse for å hjelpe Thomas og Kjartan på den reisen, sier Hernandez Gallardo i en pressemelding.
Tungt nettverk
Telia, som for øvrig investerte tidlig i Spotify, går også inn som ny investor sammen med Investinor fra Norge og OpenOcean Capital fra Finland. De to sistnevnte øker sine investeringer fra forrige runde.
Det var en meget fornøyd medgründer og COO Kjartan Slette som møtte til Shifters podcast, for å snakke om nyheten han og Walle har brent inne med siden før jul.
-- Det viktigste med denne runden er ikke pengene i seg selv, selv om det gir mer bensin på tanken -- eller mer strøm i elbilen. Det viktigste er at dette ikke er norske familiefond, statlige investeringer eller annen type død kapital. Det er kompetanserik kapital fra venture-investorer fra New York, London, Paris og Tokyo, sier Slette i Shifters podcast.
Inne i varmen
Han viser til hvordan White Star Capital, som leder runden, har et tungt nettverk inn i verdens toneangivende tech-selskaper.
-- Det er der den store forskjellen ligger. Jeg tror det er mulig å hente 140 millioner i Norge, men jeg tror ikke det er mulig å hente 140 gode millioner, sier gründeren.
Unacast får på denne måten en kortere vei inn til beslutningstagerne hos disse gigantene -- i stedet for å gå den lange veien nedenfra og banke på dører.
-- Det blir litt lettere for hver gang. Slik er det også å hente penger. Det er alltid vanskelig å hente penger, men det blir litt lettere for hver gang, sier Slette om storrunden.
Målbevisst investorjakt
Det som beskrives som ”lettere”, har imidlertid vært en lang og krevende prosess, der Slette og Walle har jobbet svært målrettet og metodisk for å få de riktige investorene om bord. Det hele begynte allerede da Unacast flyttet til New York i 2015. Den gangen fikk de to norske gründerne en «thumbs up» for at de hadde et interessant selskap, men at Unacast var kommet for kort til at det var aktuelt å gå inn. Likevel ba de kjente venture-investorene om å bli «holdt oppdatert».
-- Vi fortsatte å møte dem jevnlig. Og da vi endelig kom til B-runden, sa de at det var rett timing. Det er slik man henter penger, med målrettet og metodisk arbeid. Slike resultater kommer ikke flyvende gjennom luften gratis, fastslår Slette i Shifters podcast, der han gir råd om hva man bør tenke på når man henter penger.
Gründeren tror ikke det ville gått uten å flytte til USA.
-- Jeg tror ikke dét hadde vært mulig å få til dette fra Norge, med tanke på manglende vekstkapital og -kompetanse, med Investinor som ett av få hederlige unntak, sier Slette.
Styrket inntektsstrømmen
Mange vil spørre seg hvor mange timer Walle og Slette har i døgnet. For samtidig som de har jobbet med å hentet storrunden, har de rekruttert intensivt til kontorene i New York og Oslo. Antall ansatte er firedoblet på 18 måneder. Gründerne, og spesielt Slette, er også en tydelig stemme i den norske gründerdebatten, ikke minst i arbeidet med mer mangfold og god kultur i oppstartsselskapene. Slette er også aktiv i "The Nordic Web Angel Fund", det nye englefondet til den tidligere journalisten Neil Murrey.
-- En stor venture-aktør som dette, hva er det de er mest opptatt av som investorer?
-- Når det kommer så langt, er det først og fremst evnen til å bygge inntekter som er metricen. Derfor fokuserte vi mye på å bygge sterke inntektsstrømmer, og få opp en sterk salgsavdeling i løpet av 2017, for å komme i en god posisjon for å hente kapital, sier Slette i podcasten.
Unacast har utviklet The Real World Graph©, som ifølge startupen gjør at selskaper skal kunne bygge bedre produkter og ta bedre avgjørelser basert på informasjon og forståelse om mennesker adferd i den fysiske verden. I første omgang har teknologien og dataene blitt brukt i markedsføring. Unacast lanserte i industrier utenfor markedsføring sent i 2017, og den nye runden skal gå til å satse i nye industrier og markeder. Selskapet forventer å nå «gjentakende abonnementsinntekter» på 100 millioner kroner i inneværende år.
Sterkt investorteam
Både nye og eksisterende investorer er godt kapitaliserte og forberedt på å investere mer penger i Unacast de neste årene for å opprettholde nødvendig fart, skriver Unacast i en pressemelding. Med den internasjonale kompetansen og tilstedeværelsen til White Star Capital, Telia sin erfaring med data- og innsiktsprodukter, og Investinor sin tilgang til kapital, står Unacast sterkere enn noensinne, ifølge meldingen.
Investinors Jon Øyvind Eriksen har fulgt Unacast tett siden oppstarten, og mener at Thomas Walle og Kjartan Slette på kort tid har bygget opp et sterkt norsk teknologimiljø som er verdensledende i sitt marked.
-- Etter denne finansieringsrunden har Unacast fått på plass det sterkeste investor-teamet som et norsk teknologiselskap har hatt på dette stadiet, mener Eriksen.
Partner med Telia
Foruten at altså OpenOcean Capital og Investinor blir med videre, kommer altså Telia inn som ny investor. Unacast skal jobbe tett med den svenske telegigantens lokasjonsenhet Division X.
-- Vi har allerede lansert dataprodukter med aggregerte bevegelser av befolkningen, hvor vi hjelper kunder innenfor for eksempel kollektivtrafikk å forbedre deres planlegging av tjenester. Ved å investere og danne et partnerskap mellom Unacast og Division X, Telias enhet for nye tjenester og innovasjon, kan vi kombinere våre datasett og tilby rikere innsikt for å støtte et bredere spekter av kundebehov, sier Head of Division X, Telia Company, Brendan Ives, i pressemeldingen.
Hør Kjartan Slette fortelle mer om hvordan Unacast har jobbet for å hente penger i ukens podcast, samt hans råd til andre gründere. Han forteller også om hvorfor det har vært viktig å være litt "brautende" i byggingen av selskapet, samt hvordan de ligger an med teknologien m.m. Husk å abonnere: