Den nye tilbudsappen skal lokke folk til byen, og vokser med nye brukere hver dag.
Annonse
– Folk har åpenbart vært sultne på dette, sier gründer Jonas Stokke.
Han tegnet et mål om 10.000 brukere i løpet av 2019, men knapt én måned etter lansering av appen som gir deg to for én på restauranter, justeres nå tallet opp.
– Nå satser vi på 10.000 brukere før sommeren, sier Stokke - og viser til tjenestens 30 tilknyttede restauranter og nær 3000 brukere på fire uker.
Annonse
Han var på ferie i Dubai da en siste kveld ute, resulterte i ideen om å lage en norsk versjon av byens ti år gamle The Entertainer, en tilbudstjeneste integrert i utelivet.
– Jeg falt for den bærekraftige forretningsmodellen. I motsetning til mange startups, tjener vi penger allerede, sier industridesigneren fra Briskeby i Oslo.
Dessuten er Livly-gründeren overbevist: Byen som konsept må være det beste menneskeheten har kommet opp med.
– Vi lever lenger, grønnere og lykkeligere. Og en av grunnene til at bylivet er så bra, er alle aktørene som skaper et mylder av tilbud, sier Stokke.
Annonse
Livly er inspirert av Dubai-suksessen The Entertainer.
Etablert av Jonas Stokke i 2018, appen ble lansert i januar 2019.
For 89 kroner i måneden tilbyr Livly «to for én» på en rekke restauranter i Oslo.
Livly tar også en sum av hver brukte «deal» restaurantene.
Tilbudet skal etter hvert inkludere også velvære og helse.
Gründer av Midtøstens største bildelingstjeneste, Vilhelm Hedberg – og James Gosling, tidligere sjef i The Entertainer, er med i styret.
Økonomisk insentiv
Den skolerte gründeren fra studier i Singapore, har drevet eget designkontor i over ti år, og vant nylig en internasjonal konkurranse om å levere møbler til det nye Munch-museet, i partnerskap med design-kollega Andreas Engesvik.
Annonse
Tilbake fra Dubai måtte Stokke gå noen runder med følgende tanker på repeat:
– Jeg var blitt pappa for andre gang, design-partneren min hadde begynt å jobbe hos en kunde av oss - og hvor skulle veien min gå herfra, spurte han seg selv.
Annonse
Stokke landet på et parallelt løp med eksisterende avtaler og et nytt selskap. Eller 80-20 prosent fordeling av tiden, med hovedtyngde på Livly.
Kanskje 90-10 akkurat nå, innrømmer han.
– Det handler jo egentlig om mye av det samme. Med design skal du skape verdi for sluttbrukeren, og det samme gjelder Livly. Verdien kan derimot komme i ulike former, sier Stokke.
– Livly handler om å gi folk et lite økonomisk insentiv til å komme seg ut.
Hentet penger
Han sikret seg raskt et styre med James Gosling, tidligere sjef i The Entertainer - samt venn og gründer av Midtøstens største bildelingstjeneste, Vilhelm Hedberg.
Sammen gikk de inn med 800.000 kroner, før et frieri til øvrige engleinvestorer som bidro med tilsvarende sum i potten.
– Å få med James og Vilhelm har vært helt alfa-omega. Dessuten har Gosling gått denne veien før, så han har mye kredibilitet, sier Stokke.
I høst rekrutterte de også Miriam Andersen, tidligere Key Account Manager i Foodora, nå med mål om å få kundene inn i restauranten.
– Jeg likte det første året i Foodora veldig godt, og ble derfor tiltrukket av hele startup-bobla. Dessuten var jeg jo redd jeg kom til å angre hvis jeg ikke tok sjansen. Kjenner man en liten kribling i magen, da bør man bare kjøre på, sier hun.
– Jeg har tenkt på det. Men jeg tror også at etter hvert som vi kan få levert absolutt alt på døra, vil behovet for opplevelsen av å møte mennesker fysisk, bare bli enda større. Det er ikke sånn at vi går i næringen på hjemlevering, men vi gir folk det lille økonomiske insentivet som skal til for å komme seg ut i tillegg, sier Stokke.
– Det handler jo om å møte forbrukerne i ulike situasjoner, supplerer Andersen - og utdyper:
– Du kan ha en syklus der du en dag bestiller mat fra Kolonial.no, en annen dag bestiller du mat på døra - og en tredje dag drar du på en restaurant. Det ene utelukker ikke det andre, sier hun.
Omsetningsvekst etter samarbeid
Også handler det om mer enn bare næringen i maten, ifølge Stokke.
– Det er noe med hele opplevelsen av å dra ut, omgivelsene - og ikke minst menneskene du møter, også de som jobber i restauranten, sier Stokke.
Monsun Noodlebar på Grünerløkka i Oslo, var blant de første restaurantene på plattformen.
– Vi får markedsføring, kunder inn døra og et potensielt mersalg. Og liker kundene maten, kan ryktet spre seg fort i sosiale medier, sier daglig leder Jane Le.
Hun forteller om en omsetningsvekst på 20 prosent sammenlignet med januar i fjor, ekskludert hentet mat via Foodora - og mener ulike samarbeid i sum har bidratt.
– Livly er et utrolig spennende konsept, og vi takket ja med en gang de tok kontakt. Nå ønsker vi å vokse i takt med dem, sier Le.
– Vi vil aldri reklamere for Monsun Noodlebar og rett under ha tilbud på en drill, en dusjsåpe - og en sixpack med Pepsi Max. Det er ikke dealen i seg selv vi promoterer, men en urban livsstil. Sånn sett tror jeg vi skiller oss ut, sier Stokke.