Jane Le, daglig leder i Monsun Noodlebar, Livly-gründer Jonas Stokke og selskapets Key Account Manager Miriam Andersen. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Livly gir deg to måltider til prisen av én på restaurant: – Folk har vært sultne på dette

Publisert Sist oppdatert

Den nye tilbudsappen skal lokke folk til byen, og vokser med nye brukere hver dag. 

– Folk har åpenbart vært sultne på dette, sier gründer Jonas Stokke.

Han tegnet et mål om 10.000 brukere i løpet av 2019, men knapt én måned etter lansering av appen som gir deg to for én på restauranter, justeres nå tallet opp.

– Nå satser vi på 10.000 brukere før sommeren, sier Stokke - og viser til tjenestens 30 tilknyttede restauranter og nær 3000 brukere på fire uker.

Han var på ferie i Dubai da en siste kveld ute, resulterte i ideen om å lage en norsk versjon av byens ti år gamle The Entertainer, en tilbudstjeneste integrert i utelivet.

– Jeg falt for den bærekraftige forretningsmodellen. I motsetning til mange startups, tjener vi penger allerede, sier industridesigneren fra Briskeby i Oslo.

Dessuten er Livly-gründeren overbevist: Byen som konsept må være det beste menneskeheten har kommet opp med.

– Vi lever lenger, grønnere og lykkeligere. Og en av grunnene til at bylivet er så bra, er alle aktørene som skaper et mylder av tilbud, sier Stokke.

  • Livly er inspirert av Dubai-suksessen The Entertainer.
  • Etablert av Jonas Stokke i 2018, appen ble lansert i januar 2019.
  • For 89 kroner i måneden tilbyr Livly «to for én» på en rekke restauranter i Oslo.
  • Livly tar også en sum av hver brukte «deal» restaurantene.
  • Tilbudet skal etter hvert inkludere også velvære og helse.
  • Gründer av Midtøstens største bildelingstjeneste, Vilhelm Hedberg – og James Gosling, tidligere sjef i The Entertainer, er med i styret.

Økonomisk insentiv

Den skolerte gründeren fra studier i Singapore, har drevet eget designkontor i over ti år, og vant nylig en internasjonal konkurranse om å levere møbler til det nye Munch-museet, i partnerskap med design-kollega Andreas Engesvik.

Tilbake fra Dubai måtte Stokke gå noen runder med følgende tanker på repeat:

– Jeg var blitt pappa for andre gang, design-partneren min hadde begynt å jobbe hos en kunde av oss - og hvor skulle veien min gå herfra, spurte han seg selv.

Stokke landet på et parallelt løp med eksisterende avtaler og et nytt selskap. Eller 80-20 prosent fordeling av tiden, med hovedtyngde på Livly.

Kanskje 90-10 akkurat nå, innrømmer han.

– Det handler jo egentlig om mye av det samme. Med design skal du skape verdi for sluttbrukeren, og det samme gjelder Livly. Verdien kan derimot komme i ulike former, sier Stokke.

Jonas Stokke og Miriam Andersen i tilbudsappen Livly. Foto: Vilde Mebust Erichsen

– Livly handler om å gi folk et lite økonomisk insentiv til å komme seg ut.

Hentet penger

Han sikret seg raskt et styre med James Gosling, tidligere sjef i The Entertainer - samt venn og gründer av Midtøstens største bildelingstjeneste, Vilhelm Hedberg.

Sammen gikk de inn med 800.000 kroner, før et frieri til øvrige engleinvestorer som bidro med tilsvarende sum i potten.

– Å få med James og Vilhelm har vært helt alfa-omega. Dessuten har Gosling gått denne veien før, så han har mye kredibilitet, sier Stokke.

I høst rekrutterte de også Miriam Andersen, tidligere Key Account Manager i Foodora, nå med mål om å få kundene inn i restauranten.

– Jeg likte det første året i Foodora veldig godt, og ble derfor tiltrukket av hele startup-bobla. Dessuten var jeg jo redd jeg kom til å angre hvis jeg ikke tok sjansen. Kjenner man en liten kribling i magen, da bør man bare kjøre på, sier hun.

– Det ene utelukker ikke det andre

Foodora kunne i fjor høst vise til en doblet omsetning på ett år. Det parallelt med at MobilityLab omtalte «Last mile»-logistikk som noe av det heteste på markedet.

– Går dere mot en pågående trend? 

– Jeg har tenkt på det. Men jeg tror også at etter hvert som vi kan få levert absolutt alt på døra, vil behovet for opplevelsen av å møte mennesker fysisk, bare bli enda større. Det er ikke sånn at vi går i næringen på hjemlevering, men vi gir folk det lille økonomiske insentivet som skal til for å komme seg ut i tillegg, sier Stokke.

– Det handler jo om å møte forbrukerne i ulike situasjoner, supplerer Andersen - og utdyper:

– Du kan ha en syklus der du en dag bestiller mat fra Kolonial.no, en annen dag bestiller du mat på døra - og en tredje dag drar du på en restaurant. Det ene utelukker ikke det andre, sier hun.

Omsetningsvekst etter samarbeid

Også handler det om mer enn bare næringen i maten, ifølge Stokke.

– Det er noe med hele opplevelsen av å dra ut, omgivelsene - og ikke minst menneskene du møter, også de som jobber i restauranten, sier Stokke.

Monsun Noodlebar på Grünerløkka i Oslo, var blant de første restaurantene på plattformen.

– Vi får markedsføring, kunder inn døra og et potensielt mersalg. Og liker kundene maten, kan ryktet spre seg fort i sosiale medier, sier daglig leder Jane Le.

Hun forteller om en omsetningsvekst på 20 prosent sammenlignet med januar i fjor, ekskludert hentet mat via Foodora - og mener ulike samarbeid i sum har bidratt.

– Livly er et utrolig spennende konsept, og vi takket ja med en gang de tok kontakt. Nå ønsker vi å vokse i takt med dem, sier Le.

Og på spørsmål om konkurranse, for eksempel fra Schibsted-eide Let's Deal - som i fjor bidro til økt omsetning hos mediegiganten, er ikke Stokke bekymret:

– Vi vil aldri reklamere for Monsun Noodlebar og rett under ha tilbud på en drill, en dusjsåpe - og en sixpack med Pepsi Max. Det er ikke dealen i seg selv vi promoterer, men en urban livsstil. Sånn sett tror jeg vi skiller oss ut, sier Stokke.

Les også: Kraftig vekst for norsk fintech-selskap i restaurantbransjen