Johan Brand tar oppgjør med tech-bransjen: – Det er mye egoisme og innbilt «good attitude»

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 1. mars 2017

Kahoot-gründeren etterlyser flere gründere og investorer som vil gjøre en forskjell.

– Det er mange ubehagelige sannheter som folk som oss ikke vil innse. Det er mye egoisme og innbilt «good attitude» der ute, sier Johan Brand til Shifter.

I forrige uke skrev Shifter at «norske gründere stort sett er opptatt av å løse problemer for de aller rikeste». Kahoot er en av få startups som måler suksess etter FNs bærekraftsmål, med sine 40 millioner bruker og en #GlobalClassroom-visjon for et mer bærekraftig utdanningsløp. Brand mener at det kan gi god business på sikt å tenke «impact first».

Kynisme og kortsiktighet

Kahoot har fått inn en rekke store investorer, som Creandum, Northzone og nå sist Microsoft. Men Brand mener likevel at de fleste investorer ikke evner å se langt nok fremover.

– De er kyniske og i det store bildet veldig lite visjonære, mener Brand, og etterlyser flere fond og kapital som investerer annerledes enn dagens ventureinvestorer, og som fremmer flere gründere som tenker «impact».

Kan skape «hotte case»

– Hvorfor kan vi ikke bygge «hotte» case, og samtidig løse store utfordringer i samfunnet? Vi alle møter oss selv i døren – idolene, egoismen, kulturen og hvordan vi måler suksess, gjør at vi ikke løsriver oss, hevder Brand.

Problemet er ifølge Brand at de fleste gründere lager bedrifter som suger profitt ut av samfunnet, og at det ofte handler om forenkling og forbedringer som bidrar til økt konsum i industriland.

– Det er gründere i Norge som tenker «impact first», og at det er forenelig med «good business». Men bare alt for få i det store bildet, mener Brand.

I Norge må gründerne gjerne ha bygd en pengemaskin og ha «x millioner på bok», før de begynner å ta reelt samfunnsansvar.

– Først når de er rike nok, begynner de å gi tilbake til samfunnet. Selektivt og ut fra en «ovenfra og ned»-modell.

Norge godt posisjonert

Han medgir at ikke alle trenger å «redde verden», og at det er helt greit.

– Noen kan løse lokale problemer, andre kan eksistere bare for å gi oss glede. Men vi må ha noen store gode case som reelt prøver å løse «mega issues», mener Kahoot-gründeren.

Han tror Norge kan være svært godt plassert i dette landskapet. Brand selv har involvert i Richard Bransons «Entrepreneurs Unite»-prosjekt, der ledende gründere reiste til afrikanske land for å jobbe med lokale gründere og bidra til sette opp selskaper som løser lokale problemer med skalerbare løsninger.

– Ting gikk ikke på skinner med det prosjektet… så selv med noen av de beste vestlige gründerne og store merkevarer bak seg viser det seg at lokale problemer er unike på alle måter, sier Brand.


 

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.