Kahoot har tatt verden med storm med sitt gratisprodukt. Klarer de nå å ta betalt av bedrifter?

Kahoot – fra gratis plattform til betalende kunder. Vil de klare overgangen? 

Kommentar av Jørgen Helland, Director of Brands & Digital Marketing i Schibsted

I august fortalte den norske start-up suksessen Kahoot at de skulle begynne å lage innhold til sin egen læringsplattform og tilby bedrifter en betalt løsning med tilpasset innhold.  Dette er en stor overgang for et «gratis-selskap».

Vil de klare dette?

Sterke, digitale merkevarer er gjerne et resultat av at kultur, strategi og merkevare støtter opp under de samme grunnleggende premissene. De er laget av selskaper som lever ut et relativt enkelt merkevareperspektiv siden implementering er viktigere enn å dvele for mye ved de utallige valgene for merkevaren. Merkevarefaglige begreper som differensiering, posisjonering og kategorisering har man ikke tid til og resultatet er ofte enkle og ukomplisert merkevarer. Det er kulturen i selskapene som skrur sammen merkevaren og er man heldig resonnerer merkevaren på et dypere nivå hos målgruppen.

Kahoot minner både om Google og Yahoo. Ikke bare har de rent visuelle fellestrekk: de klare fargene, like mange bokstaver i navnet (to o´er til og med) og de tydelige handlingsknappene, men også førstegangsopplevelsen av Kahoot kan også sammenliknes. Akkurat som Googles søketjeneste er Kahoot overraskende enkelt å bruke og det går vanvittig raskt. Det er tilgjengelig, hyggelig og ukomplisert. Den kollektive dimensjonen, i tillegg til at Kahoot fungerer for både voksne og barn og i stort sett alle land og kulturer, tror jeg både Google og Yahoo misunner dem.

LES OGSÅ: Kahoot-sjef har en plan for å tjene penger

Avhengig av høyt innovasjonstempo

Jørgen Helland er ‎Director of Brands & Digital Marketing i Schibsted. Foto: Schibsted.

Den ukompliserte merkevaren skaper rom for at organisasjonen fokuserer på noen få viktige elementer: innovasjon og brukervekst. Kahoot er avhengig av å ha et høyt innovasjonstempo og det får de ved å ha en organisasjon som hele tiden sier ”hva om vi…” og investorer som tåler å stå i det og stille de riktige kravene. Til akkurat dette er sammenlikningen med Google veldig nyttig, noe også Erik Harrell, Kahoots leder, påpekte i et intervju med Shifter.

Fra spillplattform til innholdsplattform for akademisk innhold

Men det enorme markedet for digitale læringsmidler som Kahoot nå skal tre inn i, preges av langt mer akademiske merkevarer som har mange års forsprang på Kahoot. Når beslutningstakere i næringslivet og på utdanningsinstitusjoner skal begynne å betale stilles det andre krav til faglig kompetanse, troverdighet, trygghet og forutsigbarhet. Derfor er det virker det helt logisk at selskapet allierer seg med globale innholdsleverandører for å både få innhold og å tilegne seg nye dimensjoner til merkevaren. Globale kjemper som Disney  og National Geographic og ulike forlag har allerede profiler på Kahoot og de har nok allerede forstått at det finnes et potensial i Kahoot som innholdsplattform.

Innhold er vanskelig for plattformselskaper

Svært få plattformleverandører har lykkes med innholdsstrategier. Det er det mange grunner til, men i et globalt start-up landskap der kravet til innovasjon er større enn investorers krav til lønnsomhet, handler det først og fremst om nyskaping og vekst i brukermasse. Da er det å bygge og vedlikeholde en helt annen type organisasjon et sidespor de gjerne ikke har tid til. Det er rett og slett vanskelig å være veldig god på begge deler, men det virker som Kahoot rigger seg for innholdssatsningen.

Det kan se ut som en klok beslutning av Kahoot om å alliere seg med innholdsleverandører i tillegg til og å tilby bedriftskunder tilpassing av plattformen. Det store spørsmålet blir om selskapet klarer å skalere innholdsproduksjonen på kort tid slik at de får nok kunder låst inne på plattformen. Det er lite ved Kahoots teknologi som ikke lar seg gjøre av andre og derfor er det så viktig å raskt få på plass faste inntekter. Jeg håper ikke innholdssatsingen tar for mye krefter av en organisasjon som i utgangspunktet er mye mer teknisk anlagt.

Kahoot trenger hjelp med å dra lasset på innholdsproduksjon og distribusjon mens de selv skalerer plattformen og driver innovasjon. Kahoots løfte til verden er å vise oss en enklere og bedre måte å lære på. Da trengs det klart fokus og en krystallklar merkevare. Før eller siden må de også tjene penger og la oss håpe at investorene har nok is i magen og likvide midler for Kahoot til å nå kritisk masse. Hvis ikke er det over og ut for Kahoot!.

 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg