Kolonial.no-gründer Karl-Munthe Kaas. Foto: Nabobil

Kolonial-Karl tjener over 15 millioner på Nabobil-dealen, og derfor tror han det blir flere salg fremover

Publisert Sist oppdatert

Karl Munthe-Kaas er involvert i en rekke norske startups. Nå tror han flere vil bli solgt til utlandet.

Karl Munthe-Kaas er mest kjent som gründer og daglig leder i Kolonial.no. Men han er også med-gründer i Nabobil som nå er solgt for 105 millioner kroner til amerikanske Getaround, en tilsvarende bildelingstjeneste med markedsverdi på over 1 milliard dollar.

Munthe-Kaas har tjent gode penger på sine eierskap i startups. Ifølge proff.no sitter han på 14,34 prosent av aksjene i Nabobil, som betyr at han vil cashe ut nærmere 15 millioner kroner på salget. I tillegg har han solgt aksjer for om lag 10 millioner kroner i Kolonial.no.

Han forteller at han fortsatt ikke har puttet penger i tradisjonelle aksjefond og at han fortsatt vil investere penger i norske startups.

-- Jeg har investert i Cutters, Antler, Fieldmade (3D-printing), Highered (nettverksplattform for studenter og bedrifter), Sammevei (ridesharing), Spring Capital-fondet til Are Traasdal, StartupLabs founders fund, og så reinvesterer jeg nå noe av gevinsten fra Nabobil i Getaround.

-- Hvorfor putte pengene dine i noe så risikabelt som startups?

-- Fordi det er morsomt og fordi jeg tror det har et stort potensial for avkastning. Selv om vi ser bort fra Kolonial.no og Nabobil, har jeg jevnt over en bra avkastning på startupporteføljen. De første pengene jeg sparte meg opp gjennom gevinst i Kolonial.no er ute i arbeid igjen i norske startups. Jeg får henvendelser på ting jeg føler er gode investeringer.

-- Hvordan plukker du vinnerne?

-- Jeg har ikke en definert prosess, egentlig. Jeg ser på markedspotensialet til produktet og om det virker rimelig å finne en løsning på problemet i markedet. Dernest om jeg har tro på teamet. I den rekkefølgen. I motsetning til mange andre investorer som ser på teamet først, ser jeg på markedspotensialet først. Jeg har i stor grad investert i selskaper fra folk jeg stoler på, og som dermed allerede har gjort en vurdering av teamet. Slik var det blant annet med Cutters, sier han. Jeg har ikke så mye tid, så jeg tar beslutningene ganske raskt.

-- Innen hvilke områder bør man fokusere?

-- Der er jeg helt agnostisk. Jeg vet at fantastiske caser kan springe opp fra de mest usannsynlige stedene, så jeg ser ikke spesifikt på én industri. Porteføljen min er ganske spredt. Men i motsetning til mange andre, tenker jeg ikke om noe er spesielt bra å starte i Norge, som at man må satse på B2B eller olje og energi fordi Norge har gode forutsetninger for det. Generelt mener jeg man ikke skal være dogmatisk på slike ting, og som privat investor kan man være mer opportunistisk.

-- Hvorfor skulle Spotify starte i Sverige? Hvorfor skulle Kolonial.no lykkes i Norge? Der det samler seg sterke team for å løse store behov i markedet, blir det bra business. Hvor disse samlingene oppstår er mer tilfeldig enn strukturelt. Men det er typisk at vi i Norge tenker man må ha et gudegitt fortrinn for å lykkes i en viss industri. Hvis du har med de rette folkene kan man lykkes med store ting uansett hvor du er.

-- Hvorfor gründet du nabobil?

-- Jeg jobbet faktisk med Nabobil som et case for Schibsted i 2012. Da var Getaround bare et lite selskap. Men så sluttet jeg i Schibsted for å starte Kolonial.no, og bildelingstjenesten i Schibsted rant litt ut i sanden. Jeg syntes det var synd at man ikke fikk ut potensialet.

-- I 2015 kom Jacob Tveraabak med ideen om bildeling, uavhengig av det jeg hadde jobbet med i Schibsted, og vi tok det opp med Christian Hager. Egentlig hadde jeg nok med Kolonial.no, men siden vi da var tre, tenkte jeg at jeg kunne gjøre det ved siden av. Så gikk Christian inn fulltid med sitt tech-team, og vi fikk rekruttert inn Even. Jeg bidro slikt sett mest i starten, men har vært med i styret siden.

-- Hvorfor utviklet ikke Schibsted tjenesten videre da du forlot dem?

--Det må Schibsted nesten svare på. Men slike «explore-caser», prosjekter som er på siden av kjernevirksomheten, er veldig sårbare. Hadde man kjørt det videre i 2012 og lagt vekt bak det på samme måte som de gjorde med markedsplassene og finn.no, så ville Schibsted vært dominerende på bildeling i dag.

-- Men det er ikke så uvanlig det som skjedde i Schibsted. Jeg er oppe i samme problemstilling selv nå, i Kolonial.no. Hvor mye skal vi satse på kjerne og ha fokus på det vi egentlig skal gjøre, og hvor mye tid skal vi bruke på tilgrensende prosjekter? Det er ikke sikkert det var feil av Schibsted å nedprioritere side-prosjekter generelt, selv om man kan si i ettertid at bildeling burde vært en mye større satsning. Det er ikke så lett å vurdere der og da.

-- Når Kolonial.no er solgt, vil du være investor på heltid?

-- Jeg har aldri tenkt å selge Kolonial.no.

-- Nei, selvsagt kan du ikke si noe annet enn det. Men hvis dere hypotetisk sett selger Kolonial.no, blir du da investor på heltid?

-- Kanskje det. Eller kanskje jeg ville startet noe nytt. Jeg trives som industribygger og kan enten gjøre det som entreprenør eller investor. Hvis jeg skulle blitt investor på heltid, og med mye mer kapital enn jeg har nå, så tror jeg jeg hadde søkt meg mer mot vekstselskaper. Det er der Norge har størst behov akkurat nå. Jeg føler små startups har god tilgang på kapital, men det er store mangler på høyere nivåer, sier han.

--Tror du vi vil se flere salg av norske selskaper til utlandet?

-- Ja. Det er en interessant sak med avtalen å se hvor forskjellig prisingen er hos amerikanske selskaper. Der oppnår de helt andre multipler enn i Norge. Kapitaltilgangen er mye bedre i utlandet og prisen på kapitalen er mye lavere. Det betyr at Nabobil blir mer verdt hos Getaround enn hos norske investorer. Så lenge det er slik, vil norske selskaper oftere være oppkjøpskandidater. Vi skulle gjerne kjørt Nabobil videre, men kapitaltilgangen er vanskelig i Norge.

Det ble tydelig for oss at dersom vi skulle ekspandere internasjonalt ville vi hatt lite å stille opp med i kampen med store internasjonale selskaper med global kapitaltilgang. Derfor tror jeg flere norske selskaper vil bli solgt ut. Man kan si det er trist, men det skaper også verdi.

Nabobil blir et enda bedre selskap som skaper mer verdi for kundene med Getaround som eier. Med salget har vi i tillegg fått inn nye millioner til norske investorer, sier han.