Hei startup-gründer! Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt med en gang. Her er en alternativ vei.
Kommentar av Kenneth Dreyer. Nettbutikk-gründer og markedsfører.
I dag er det knapt mer enn 5% av norske startups som overlever til å bli 3 år gamle. (Ok, nå gjetter jeg bare, men jeg vedder en halvliter på at det er nære sannheten).
Det typiske startup-scenariet i Norge løper ofte slik:
- Du har en ide som du forvandler om til et pitch-deck og et business model canvas.
- Du deltar på alt av pitch-konkurranser.
- Du søker hos Innovasjon Norge, Skattefunn og en masse andre ordninger.
- Du tigger familie og venner for all den hjelp du kan få.
- Kanskje har du baller til å gå til en VC.
Kommer du deg helskinnet gjennom disse fem stegene lanserer du ideen og starter stoppeklokken. VC-en henviser til stoppeklokken som runway-en din. Regnskapsføreren din kaller det positiv balanse i regnskapet. Selv ser du på det som en dødsklokke.
Du har nå <sett-inn-ukomfortablet-lavt-tall> måneder igjen før du må lykkes eller finne alternative finansieringskilder.
Alt kommer nå ned til om ideen og gjennomføringsplanen din er god nok. Klokken tikker! Og mens markedet vurderer om ideen din er god nok, så må du i mellomtiden lære deg bedriftsbygging - noe jeg kan love deg ikke er lett.
Hvorfor vil norske startups utsette seg for dette?
I de aller fleste kategorier er det flere måter å gå frem på. I Norge velger mange å basere hele suksessen av selskapet sitt på ideen. Dette er veldig risikabelt! En langt tryggere vei kan være å bygge opp et grunnlag og kjennskap til bransjen, samtidig som du sikrer seg den nødvendige cash-flowen.
Her er mitt eget eksempel på dette
Det er nå 3 år siden jeg var med å startet INEVO .Vi valgte å skille oss fra de mange andre byråene på markedet ved å spesialisere oss inn mot retail og digital markedsføring. Vi fikk raskt flere store nettbutikker som kunder og kunne allerede i andre måned ta ut normal lønn. Hopper du tre år fremover har INEVO vokst til 15 ansatte, fortsatt gjeldfri og overskudd hvert år.
INEVO ga meg et stort nettverk, det ga meg masse kunnskap og ikke minst tid. Tid er verdifullt når du skal utprøve en ny idé som ingen har sett før og kanskje trenger flere pivots (og kapital) for å lykkes.
To konsepter ble skapt fra ressursene og kapitalen fra INEVO:
- MVD. Et retailselskap med 20+ ansatte og tilstedeværelse i en rekke land. Fokus på egne merker.
Start-up-kostnad: ca 200.000 kr, hundrevis av arbeidstimer og tilgang til relevant kompetanse. - PIMster - et analyseselskap. Startupkostnad: Over 1MNOK, tusenvis av arbeidstimer og tilgang til kundenettverk for pilottesting. Selskapet er enda ikke lansert.
Sjansen er liten for at noen av disse ville blitt påbegynt uten støtte fra INEVO. Enda mindre hadde sjansen for å lykkes vært uten INEVO.
Det er takket været INEVO at jeg tidligere i år kunne ta valget å gå videre til selskapet MVD og legge 100 prosent av mitt fokus der. INEVO var den plattformen som åpnet for denne muligheten.
Bygg en plattform før du slipper løs den store ideen
WeClean, gründet av Kim Haagensen, som selv sto for mange av vaskeoppdragene i starten ved siden av å kjøre Uber. Hadde det vært lettere å lykkes om han første startet en mer utprøvd forretningsmodell innen vasking og derfra utviklet det som i dag er We Clean? Kort sagt kunne en alternativ rute for Kim vært å starte et vanlig vaskebyrå?
Netthandelsgruppen består av flere dyktige gründere, hvor de under oppstart fakturerte andre selskaper for tiden sin mens de bygget opp egne konsepter. I dag jobber de mer enn fulltid og ansetter andre i eget selskap.
Netlife Research er et konsulentselskap som har brukt av egen cashflow til å bygge opp egne tjenester som f.eks Task Analytics.
Ofte er det bare å se til den bransjen du prøver å være distruptiv innenfor. I andre tilfeller behøver det ikke være relevant i det heletatt, men kanskje du starter innen noe hvor du deler ressurser. En utvikler kunne bygget opp et konsulentteam som bistår andre bedrifter for å få inn cashflow, så investeres disse pengene i egen ide.
Lær av Elon Musks masterplaner
I 2006 lanserte Elon Musk sin første masterplan. Den hadde en horisont på 10 år og krevde noen heftige omveier for å nå målet sitt.
- Build sports car
- Use that money to build an affordable car
- Use that money to build an even more affordable car
- While doing above, also provide zero emission electric power generation options
I år lanserte han sin masterplan del 2. Her kommer vi nærmere hans endelige visjon, som innebærer alt fra miljøvennlige og selvkjørende biler, en Uber-knuser (eller partner?) og skal vi bli flinkere til å høste energi fra solen.
- Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
- Expand the electric vehicle product line to address all major segments
- Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
- Enable your car to make money for you when you aren't using it
Masterplan del 2 ville ikke vært mulig uten del 1. Han brukte 10 år på den første delen. Før du kaster deg over din store “make it or break it”-plan - se om det ikke kanskje er en måte du selv kan finansiere løpet på via å bygge en annen inntektskilde først.
Da beholder du en større del av selskapet selv, du lærer underveis og med cashflowen har du også råd til å gjøre flere feil.
PODCAST MED KAHOOT!
Kahoot får ny sjef, men Johan Brand er med videre som strategisjef. Og han vil som en av gründerne fortsatt være «the soul and spirit». Hør denne ukas Shifter-podcast, der han blant annet forteller om gründerfilosifi, ubehagelige fotokunst og seilturen der han jobbet for å overbevise påtroppende Kahoot-sjef Erik Harrell om å komme ombord i selskapet. Og mye, mye annet.