Kim Haagensen.
Terapi: La oss takke Weclean-gründer Kim Haagensen når han tar offentlig oppvask etter et dårlig parforhold
Kommentar av redaktør Per-Ivar Nikolaisen i Shifter
Det er ganske unormalt av journalister å hylle dem man skriver om, og jeg kvier meg litt for å gjøre det, men jeg klarer ikke la være.
Mange som har vandret litt rundt på hovedstadens coworker-spaces har hørt dem – historiene om hvordan startups føler seg mer eller mindre lurt av etablerte selskaper som har lovet gull og grønne gründerskoger. De færreste vil imidlertid fortelle sin egen historie om "bad powercouples".
Kim Haagensen i WeClean er derfor en veldig modig mann, da han i forrige uke gikk hardt ut mot det han mener er dårlig forretningsskikk fra merkevaregiganten Orkla. Han er en av de som går foran, selv om han har mye å tape på det. Vinnerne blir alle oss andre som både lever i og ønsker å utvikle den norske startupscenen. For det er først når noen tør å si ifra, at vi kan begynne å snakke om det, og etter hvert finne en løsning på en utfordring mange norske startups støter på i møtet med store etablerte selskaper.
Jeg tror ikke dette skyldes ondskap eller dårlige baktanker fra noen av de etablertes side. Men helt enkelt uvitenhet, ingen erfaring eller ingen rutiner for hvordan man kommuniserer med eller samarbeider med oppstartsbedrifter.
Som Telenor-sjef Sigve Brekke sa i et intervju med Shifter:
"Vi må ha et større fokus på partnerskap. Vi må ha partnerskap med de store, men vi også ha partnerskap med de små. Det å finne samarbeidsmodeller som er helt annerledes enn det vi har hatt i fortiden, tror jeg blir sentralt."
Problemer oppstår når to fundamentalt forskjellige kulturer møtes. Litt skjematisk kanskje, men det ser omtrent slik ut: På den ene siden har vi den åpne gründerkulturen, hvor samarbeid, deling og partnerskap er avgjørende for å lykkes. På den andre møter vi en mer lukket bedriftskultur, hvor storselskapet vil gjøre det meste selv, og man holder kortene tett inntil brystet av frykt for hva konkurrentene vil finne på. Lilleborg-sjef Petter Hellmans oppfatning av Weclean sier vel egentlig det meste:
«i overkant åpne, med høy selvtillit».
Jeg tror startups og etablerte bedrifter har mye å lære av hverandre, men som gründer selv, er jeg helt overbevist om at den åpne gründerkulturen er den riktige, og den som kan få fart på norsk bedriftsutvikling.
Og nettopp der i fronten, der står Kim Haagensen og kjemper for at disse to kulturene kan møtes og sammen bli bedre enn hver for seg.
Han gjør det ved å si ifra om noe han mener ikke er riktig, og han gjør det offentlig. Han er vel vitende om at mange i gründermiljøet ikke vil si noe, mene noe, dele hans meninger på sosiale medier, på grunn av frykt for å fremstå som noen som utrykker seg negativt, som kanskje kan ødelegge for deres fremtidige forretningsmuligheter. Saken om Wecleans møte med Orkla-konsernet var godt lest her på Shifter, men den var imidlertid ikke «delt» på samme måte som de «ufarlige» artiklene våre da Weclean vant Angel Challenge og Telenor Mobile Challenge tidligere i år. Eller som da han fortalte sin gründerreise på vår Podcast.
Dersom Norge skal lykkes på tech-scenen, må flere gjøre som Kim Haagensen – være ærlige og åpne når de føler seg dårlig behandlet av store selskaper. Det bør være normalen. Det vil både små og store, men ikke minst landet tjene på i det lange løp. Haagensen kan ikke være alene om å gjøre både store selskaper og gründere en tjeneste. Lik og del gjerne denne artikkelen, om du tør.
Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned vår seneste podcast med Lauga Oskarsdottir, ny daglig leder på StartupLab. Der forteller hun om tiden som hjemløs i New York, før hun hadde stor suksess med gründereventyret United Influencers, et bloggernettverk med 2,3 millioner følgere. Hun forteller også om hvordan alt gikk så bra at hun til slutt pådro seg «Impostors Syndrome», en mental tilstand der man innbiller seg at man er en «fake». I tillegg får du høre om hvordan StartupLab har ryddet opp etter den krevende «kvinnesaken», og ikke minst om hvorfor hvorfor gründere ikke trenger å jobbe døgnet rundt. Og selvfølgelig mye annet til inspirasjon.
Abonnér på Shifter i iTunes, eller der du vanligvis lytter på podcast. Hør hele episoden her: