«350-kronersgrensens fall er et tveegget sverd for norske netttbutikker»
1. april var en merkedag for mange norske nettbutikker, den forhatte og omdiskuterte 350-kronersgrensen er historie og erstattet med en ny løsning kalt VOEC. Nordmenn må nå betale moms fra første krone ved kjøp i utenlandske nettbutikker. Norske nettbutikker jubler, men er dette egentlig noe å juble for eller er det et skikkelig tveegget sverd?
350-kronersgrensen har lenge vært veldig omdiskutert blant norske nettbutikker og argumentasjonen er forståelig. Det er en forskjellsbehandling hvor utenlandske nettbutikker som selger varer under 350,- potensielt har 25 prosent bedre margin enn sine norske konkurrenter.
Det er alt annet en lik konkurranse og det har sannsynligvis rammet nettbutikker i kosmetikk- og skjønnhetskategorien hardest.
En av de flinkeste netthandlerne i Norge, Einar Øgrey Brandsdal som står bak blant annet den skjønnhetssuksessen Blivakker/Cocopanda, har vært en av de som har stått på barrikadene og kjempet lenge for å endre 350-kronersgrensen.
For Blivakker har denne grensen forståelig vært en stor utfordring da internasjonale giganter som blant annet Feelunique, Lookfantastic og StrawberryNet har tilpasset seg det norske markedet og kan selge mange produkter eksklusiv mva. I følge Blivakker er deres gjennomsnittlige handlekurv på 500,- og det er åpenbart mange handlekurver som kan ha blitt rammet av 350-kronersgrense. Lekkasjen til de utenlandske konkurrentene kan for Blivakker ha vært stor, men blir det egentlig så mye bedre etter 1. april?
Problemet for norske netthandelsaktører heter VOEC
Fra 1. april skrotes 350-kronersgrensen, men den erstattes med en ny løsningen som heter VOEC (VAT on E-commerce) og dette er en forenklet fortollingsløsning som administreres av Skattetaten.Enkelt forklart betyr VOEC at de internasjonale nettbutikkene og markedsplassene krever inn moms på kjøpstidspunkt akkurat som en norsk nettbutikk. De internasjonale nettbutikkene kan da sende ordren til norske forbrukere uten fortollingsgebyr.Tolletatens beskrivelse av VOEC:
VOEC-ordningen gjelder for varer med verdi inntil 3 000 kroner. Merk at du kan handle så mange varer du vil og få disse sendt til deg i samme pakke så lenge hver vare har en verdi under 3 000 kroner. Men du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varene, inklusive frakt og andre kostnader. Derimot er varene du handler innenfor VOEC-ordningen unntatt for toll. Nettbutikken eller e-markedsplassen vil kreve opp merverdiavgiften, akkurat som om du handler fra en norsk nettbutikk. Dette vil også kunne føre til at pakken din passerer raskere og billigere over grensen fordi transportselskapet ikke trenger å belaste deg med toll eller avgifter.
Det er frafallet av fortollingsgebyret som jeg mener er norske nettbutikker sin utfordring. For norske forbrukere har fortollingsgebyret på 149,- i hos Posten og enda høyere hos DHL og UPS etc. vært det egentlige store problemet – ikke moms.
Når produktene nå kommer til grensen ferdig fortollet og momset, kan de sendes rett til forbruker. Det betyr raskere leveranser, mindre tvil om hva den egentlige kostnaden for bestillingen er og et veldig mye større utvalg for norske forbrukere.
De store markedsplassene som Aliexpress, Amazon, DHGate, eBay, Etsy, Frugoo og Wish har allerede registrert seg i VOEC-systemet og kan, så fort de tekniske løsningene er på plass, begynne å kreve inn moms på forsendelser til Norge. En rekke store nettbutikker har også registrert seg og på listen finner vi blant annet ASOS, Boohoo.com, feelunique, Net-A-Porter, Disney, StrawberryNet, Otticanet og Yoox.
Frafallet av 350-kronersgrensen betyr at norske og utenlandske nettbutikker konkurrer nå på helt lik linje. Det er bra for norske forbrukere, men ikke like bra for norske nettbutikker.
Fortollingsgebyret har effektivt satt en stopper for veldig mye utenlandsk netthandel, men når gebyret nå forsvinner åpnes slusene og de store internasjonale butikkene kan entre Norge like lett som resten av EU. For forbrukere betyr det et massivt større utvalg av varer.
La oss se på noen eksempler
Så hva blir egentlig utfallet for norske forbrukere? La oss se på noen eksempler hos Feelunique.com (en av Europas største skjønnhetsbutikker) som har registrert seg i VOEC og dermed sannsynligvis vil begynne å kreve inn moms på bestillinger til Norge.Et populært produkt som The Ordinary Caffein Solution koster i skrivende stund NOK 89,- inkludert moms hos Blivakker i Kristiansand, mens eksakt samme produkt koster NOK 63,- ekskludert moms hos Feelunique.com som holder til på skatteparadiset Jersey.
Når Feelunique.com begynner å krever inn moms på dette produktet gjennom VOEC-ordningen, vil prisen gå opp 25 prosent og koste NOK 79,- og fortsatt være 10,- billigere enn Blivakker.Flere eksempler fra topplisten til Blivakker og Feeluniqe.com:
- Este Launder Foundation – 6,50 billigere hos Feelunique.com vs Blivakker.
- bareMinerals Original Loose Mineral Foundation – 8,- billigere hos Feelunique.com vs. Blivakker.
- Dermalogica Skin Health Intensive Moisture – 176,- billigere hos Blivakker enn Feelunique.com
- American Crew Body Wash – 12,- billigere hos Feelunique.com enn Blivakker.
- American Crew Forming Cream – 17,- billigere hos Blivakker enn Feelunique.com
Oppsummert er det ikke den store forskjellen mellom butikkene og begge butikkene ser ut til å være relativt like i pris når moms på 25% er lagt til. Den store forskjellen er dog at Blivakker nå plutselig vil konkurrerer med utenlandske nettbutikker med et annet kostnadsnivå på alle handlekurver – ikke bare de under 350,-.
Som alle netthandlere vet er det de store handlekurvene som gir lønnsomhet.Steder hvor prisforskjellene derimot ofter er enorme er mer generiske produkter som USB-kabler, sokker, elektronikk osv. På listen over aktører som har registrert seg i VOEC-ordningen finner vi også de store kinesiske markedsplassene som Aliexpress og Wish.
Med VOEC og moms på plass kan disse fortsatt sende billigere generiske varer inn til Norge, dog 25 prosent dyrere. Men 25 prosent på toppen av ekstremt lave priser velter ikke lasset for denne typen produkter.
Same same, but different..
350-kronergrenses fall like behandler alle nettbutikker, uansett om de er innenfor eller utenfor Norge. At grensen nå er historie er en bra ting, men at konkurransen fra utenlandske nettbutikker nå øker drastisk bør ikke overraske.Norske nettbutikker konkurrerer på like prisvilkår, men har fortsatt et norsk kostnadsnivå. Det har ikke nettbutikkene som velger å etablere seg i Europeiske skatteparadiser som Jersey.
Dette innlegget ble opprinnelig publisert på Mats Staugaards blogg.