Christine Weng driver C's Design i Shanghai.
Christine Weng driver C's Design i Shanghai.

4 bekymringer for småselskaper i viruskrise, og 5 råd for å håndtere det

Små selskap er ekstra sårbare for kriser. Her er noen av erfaringene kinesiske startups har gjort seg etter ukesvis med Covid-19, skriver Heidi Berg.

I begynnelsen av februar gjorde det Shanghai-baserte start-up studioet NextStep en undersøkelse blant oppstarts-bedrifter drevet av utlendinger i Kina. Totalt svarte 179 selskap på en rekke spørsmål relatert til deres håndtering av Covid-19 utbruddet. Grunnleggeren av NextStep, Gregory Prudhommeaux, forteller at utfordringer knyttet til kontantstrøm ikke uventet toppet listen av bekymringer.

– Usikkerheten i situasjonen gjør det ekstremt vanskelig å planlegge, særlig med hensyn til likviditet. Dersom ting kommer tilbake til tilnærmet normalen i løpet av mars, ser de fleste positivt på situasjonen. I begynnelsen av februar var det umulig å vite, sier han.

Heller ikke overraskende er det selskaper relatert til uteliv, restauranter og events som opplever situasjonen mest kritisk.

Rangert liste av utfordringer for selskapene:

  • Kontantstrøm
  • Forsinkelser i leveranser
  • Minster kunder
  • Utsatte prosjekter

Hjemmekontor

Christine Wang driver C’s Design, et lite design-byrå i Shanghai. Alvoret av Covid-19 ble klart rett før hun skulle reise hjem for å feire kinesisk nyttår med familien hjemme i Xian i Shaanxi-provinsen, så hun avlyste flybilletten og ble værende i Shanghai. Det vil si tre uker inne i leiligheten, og nyttårsfeiring, tilsvarende den norske jula, helt alene.

– Slik er livet er slik noen ganger, sier hun uanfektet. Christines syn på situasjonen reflekterer holdingen til de fleste kineserne jeg kjenner, og er et tydelig eksempel på det kollektivistiske i den kinesiske kulturen: Man setter felleskapet foran sine egne behov

Ser til det digitale

I denne situasjonen gjør Christine Wang som svært mange andre entreprenører i Kina: Hun ser til de digitale plattformene for nye muligheter til å nå kunder, i en tid der svært mange befinner seg foran skjermene i ulike former for hjemmekontor og lockdown.

Christine Weng
Christine Weng

– Jeg har registrert meg på en live-streaming plattform, så i kveld skal jeg teste dette for første gang.

Håpet er at noen potensielle kunder ser på direktesendt presentasjon av C’s Design arbeid, og tar kontakt for mulig samarbeid.

C’s Design har hatt visse problemer knyttet til produksjons-stopp ved en fabrikk. Designerne i teamet hennes jobber stort sett alltid hjemmefra, på ulike steder i Kina, så deres arbeid går som normalt.

– Jeg er heldig som har et prosjekt for en stor internasjonal organisasjon akkurat nå. De har forståelse for situasjonen, og deres betalingsevne er ikke påvirket, legger hun til.

Fleksibilitet og kommunikasjon er det viktigste

I frykt for langsiktige konsekvenser i Kina begynte flere av selskapene å vurdere andre markeder. Prudhommeaux sier dette synes å ha endret seg noe nå som situasjonen i Kina har kommet under kontroll - Nå ser vi at Covid-19 for alvor sprer seg i andre land, hvor de ikke har samme digitale forutsetninger for å stoppe viruset (digital betaling, hjemlevering osv.) som i Kina. Det kan bli vanskelige tider på tvers av markeder.

– I tillegg til kontroll på kontantstrøm, er mange av rådene selskapene i undersøkelsen deler relatert til tilpasningsdyktighet (agilitet) og om kommunikasjon og åpenhet. God dialog med kunder i en stadig usikker og stadig endret situasjon viktig, sier Prudhommeaux.

Kommunikasjon med de ansatte er også sentralt: Vær sikker på at du hensyn tas de ulke personlige situasjonene til de i teamet, er ett av rådene som fremkommer fra undersøkelsen.

Viktige råd til selskap

  • Vær fleksibel (agil) og kreativ - finn nye kanaler og inntektsmuligheter
  • Ha kontroll på kontantstrøm (opptil tre måneders buffer)
  • Lag en plan for denne type situasjoner
  • Vær åpen med kunder
  • Nøkkelpersoner må alltid ha med seg PCen på ferie

Av selskapene som deltok i undersøkelsen forventet de fleste forventet at situasjon ville være tilbake til normal i april, og 83% mente at “alt kommer til å gå bra”.

Myndighetenes rolle

For små kinesiske selskap vil en viktig faktor fremover være relasjon til de lokale myndighetene. En rekke offentlige tiltak iverksettes nå for å støtte SMBer i Kina. Skatteletter er allerede annonsert, og utsatte frister for offentlige avgifter. De som har tilknytning til myndighetene, for eksempel er del av offentlig drevne teknologi-parker, vil også ha fordeler. For eksempel går myndighetene bredt ut med anmodninger om reduserte husleier for februar. Dette må de selvsagt selv innføre hvor de er utleier.

Kjære leser!

Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.