Kapitaltørken vil føre til at mange flere gründerdrømmer går i grus. Her er tegnene som viser at en startup er på vei til skifteretten, skriver Salvador Baille.
Salvador Baille til høyre og litt Dall-E-generet AI-kunst av en "tiggende gründer med hettegenser til venstre".
Daglig leder i Intelis og ansvarlig for vekstprogrammet i startupinkubatoren Aggrator.
Verdensøkonomien lider under en kombinasjon av høyere
renter, inflasjon og et uforutsigbart økonomisk landskap. Spesielt startups i
tidlig fase kjenner på kroppen de
nådeløse effektene av kapitaltørken.
Annonse
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Med unntak av noen sektorer som kunstig intelligens eller
subsidierte grønne prosjekter er risiko-knappen altså på «off». Gründere må
klare seg med mindre penger, dyrere lån, og fattigere og mer skeptiske
potensielle kunder. Det er derfor viktigere enn noen gang at både investorer,
ledere og eiere blir bevisst beslutningene som kan kjøre gründerdrømmen
konkurs, solgt til underpris, eller sveve i en evighet av røde tall holdt i
livet av investorer.
Disse er de røde flaggene som varsler konkurs i
horisonten.
1. Den enkleste måten å besegle en startups skjebne er å
starte en bedrift basert på et verdiforslag som kun eksisterer i gründernes
hode. Dette er typisk for gründere som ikke har noen erfaring eller
kontakter i markedet eller industrien de vil levere til. De aller fleste
bransjene har gått gjennom en langvarig globaliseringsprosess som har gjort dem
meget komplekse. I tillegg eies de fleste verdikjedene av aktører med
sementerte roller og ansatte som er allergiske mot reelle endringer, spesielt i
bedriftsmarkedet. Den lave betalingsviljen til kunden blir typisk maskert bak
en mengde piloter som aldri fører til nevneverdige inntekter. Det finnes
imidlertid et unntak, nemlig dersom startupen starter som et prosjekt for en
større kunde med kunnskapen og forbindelsene som trengs.
Annonse
2. Relatert til forrige punkt er spørsmålet som de aller
fleste unngår å stille seg i starten, nemlig «Hvorfor har ingen andre prøvd seg
på dette før?». Jeg har hørt alle mulige svar når jeg har stilt dette
spørsmålet, fra «fordi aktørene som finnes er altfor grådige» til «industrien
er vant til å gjøre det sånn». Noen ganger er svaret at «teknologien ikke var
moden». Vel, i det tilfellet er nå teknologien moden for alle andre mulige
konkurrenter også. Igjen finnes det et unntak, nemlig hvis gründerbedriften har
en eller annen form for ekte konkurransefortrinn.
3. Neste røde flagg er å tro at trendene og vilkårene man
opplever i hjemlandet er de samme som finnes i andre land man har tenkt seg å
ekspandere i etter hvert. Dette gjelder særlig juridiske rammeverk og
konkurransesituasjonen. De fleste startups baserer sitt business case på
etablering i Norge først, etterfulgt av nye land etterhvert. Når de først er
klare for internasjonal ekspansjon finner mange dessverre ut at andre land er
blitt tatt av lokale konkurrenter i mellomtiden.
4. Alle disse omstendighetene fører naturligvis til at
behovet for kapital for å holde selskapet i livet blir mye større enn man hadde forutsett. Situasjonen
fører til konflikter mellom andre storaksjonærer og gründerne. Disse forlater
etter hvert skuta når de blir utålelig utvannet.
5. Det er på dette tidspunktet at tragedien utfolder seg på
alvor. Den største investoren i selskapet ansetter
«profesjonelle» som tar over driften uten nok relevant erfaring fra
gründervirksomhet. I noen andre tilfeller ansetter de en ny ledelse som «de
stoler på». Disse personene kommer gjerne fra en annen startup investoren har
puttet penger i, og som har gått konkurs eller så vidt klarer seg.
Annonse
6. Umiddelbart etterpå engasjerer den nye ledelsen
konsulenter uten reell kunnskap eller erfaring fra bransjen og teknologien,
eller med altfor lite tid til å sette seg riktig inn i saken, eller høre på de
ansatte. Resultatet blir en ny strategi og en omstrukturering av selskapet som
kun kan fungere på Excel.
7. De som er igjen i selskapet av det opprinnelige teamet
ser katastrofen utfolde seg, mister håpet og forlater selskapet eller blir sagt
opp. Dette markerer den definitive slutten på gründereventyret.
Annonse
Vi har levd i en tid med overflod av penger og ultrabillig
kapital. Trenden har snudd og de nådeløse markedskreftene får igjen utøve sin
makt. For både gründere, investorer, og større bedrifter på jakt etter
oppkjøpsmuligheter er verden blitt mye tøffere.
Det er derfor viktigere enn
noensinne at man ikke hopper over analysefasen, men at man gjør et grundig
forarbeid, og tar seg tid til å utvikle en solid strategi.
Annonse
Altfor mange har strukket den populære «burn the business
plan»-filosofien altfor langt de siste årene.