7 tips for å skrive en god stillingsannonse

Har du vanskeligheter med å skrive en stillingsannonse som tiltrekker seg de rette folka?

Publisert

Etter å ha jobbet med markedsføring av stillingsannonser i Shifter har jeg sett mye av hva som fungerer og ikke fungerer. For noen er det lettere enn andre. For eksempel, om stillingen er i en kjent bedrift med et godt rykte, kan du gjøre ganske mye forskjellig og det vil fortsatt fungere. For de aller fleste bedrifter vil det imidlertid være nyttig å se over stillingsannonsen en gang til.

1. Start med en konkret overskrift

Hvilken stilling er det du ønsker å fylle? Sørg for å få det med i overskriften din. Om du er ute etter å annonsere stillingen din på Shifter, er det gjerne en høyt kvalifisert, digital stilling du ønsker å fylle. De "ettertraktede hodene" trenger å vite at det er akkurat de du ønsker å nå, og det med en gang.

Du har 8 sekunder på å fange oppmerksomheten til noen. Ikke sløs bort denne muligheten på intetsigende overskrifter som “Ser du etter et nytt eventyr?” eller “Bli med å skape morgendagens næringsliv!”. Noen tenker at “click-bait”-overskrifter med buzzord vil skape de store trafikktallene og de får kanskje også flere klikk, men husk på hva som er målet. Det er viktigere å nå ut til de få relevante enn å få flest mulig til å klikke seg inn.

Vær spesifikk og fang oppmerksomheten til de rette menneskene. Er du for generell, vil ingen føle seg truffet.

2. Bruk bilder søkeren kan identifisere seg med

Bildet ditt skal fortelle halvparten av historien. Så bruk et bilde til stillingsannonsen som er relevant til det søkeren skal gjøre. Med kontorstillinger blir det da gjerne miljøbilder fra kontorlandskap. Ikke bruk bilder fra firmaturen til Syden eller på fjellet. Dette kan komme lengre ned i annonsen, om dere ønsker å vise frem selskapets kultur.

Bilder av personer trekker mer oppmerksomhet enn bilder av ting. Vi er biologisk satt opp til å bli tiltrukket av ansikter. Bruk denne informasjonen til din fordel!

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde.

3. Er kravene virkelig krav?

Tenk en gang til på alle punktene du har lagt til i smørbrødlista. Er alle virkelig nødvendige? Spør deg selv om hva du ville gjort om du hadde en kandidat som var helt utrolig bra, men som ikke oppfylte kravet om master eller doktorgrad. Ville du da ikke ansatt denne kandidaten?

4. “Show don’t tell”

Om du legger mer vekt på hva arbeidsoppgavene til kandidaten vil bli, enn om vedkommende har mastergrad og fått A på alle fagene sine, får du et annet, mer positivt fokus. Den potensielle kandidaten kan på denne måten sette seg inn i jobben og se om han eller hun faktisk har forutsetningene som skal til for å utføre oppgavene. På denne måten skinner kravene gjennom, de sier seg selv. “Show don’t tell”.

5. Hold teksten kort

Det er viktigere å nå ut til de få relevante enn å få flest mulig til å klikke seg inn.

Stillingsannonsen er ditt første møte med de aktuelle kandidatene. Det er her du skal få kandidaten interessert, men du trenger ikke fortelle dem alt om bedriften og deres pågående prosjekter. De kan finne ut mer om stillingen og bedriften senere, men hva er det de vite for å vekke nok interesse og uten å sitte igjen med for mange spørsmål.

6. Dropp klisjeene

Hva er egentlig et godt arbeidsmiljø og en spennende arbeidshverdag? Gå gjennom språket i stillingsannonsen og bytt ut klisjeene med mer konkrete setninger om hva kandidaten kan forvente seg av arbeidsmiljøet og hverdagen generelt. Når dere sier dere står ovenfor utfordringer, hva står dere egentlig ovenfor da?

7. Gjør det enkelt å søke på stillingen

Jobbmarkedet skriker etter flere kvalifiserte kandidater. Ikke gjør det så vanskelig å uttrykke interesse for stillingen din. Har du for mange krav, går søkerne videre. Alle de forskjellige plattformene hvor man må lage seg en bruker for å kunne søke, kan være et hinder. “Søk med linkedin” er en god måte å gjøre det enkelt for kandidaten. En annen er å invitere til en uformell telefon/ kaffeprat istedenfor en søknad.

Følger dere disse tipsene er dere på god vei til en god og levende stillingsannonse som vekker interesse hos de riktige kandidatene.