Innlegg
Å fjerne Apple Pay er en bakstreversk og dårlig beslutning
At DNB fjerner Apple Pay som betalingsmetode for hundretusener av Sbanken-kunder, er et gufs fra en fjern fortid der en mer monopolistisk banksektor gjorde det den kunne for å stenge konkurrenter ute, mener norgessjefen i konkurrenten Lunar, Mats Persson Bergius.
I går kom nyheten mange av oss som jobber med bank og betaling har ventet på: DNB stenger tilgangen til Apple Pay for det som er igjen av Sbankens rundt en halv million norske kunder.
Avgjørelsen har ført til store protester fra misfornøyde Sbanken-kunder, men kan ikke sies å være en stor overraskelse. DNB har lenge nektet å samarbeide med Apple, og har vært svært kritisk til å gi Apple Pay innpass i det norske markedet. At Sbanken – som en gang markedsførte seg som forbrukernes bank – nå gjør den samme bakstreverske beslutningen, er dessverre en naturlig forlengelse av DNBs linje.
Beslutningen fjerner kundenes mulighet til å velge den betalingsløsningen de foretrekker. Dermed viser DNB at banken setter markedsmakt over kundenes behov. Det er som et gufs fra en fjern fortid der en mer monopolistisk banksektor gjorde det den kunne for å stenge konkurrenter ute.
Apple Pay har vært et stort fremskritt for forbrukere verden over. Å kunne betale raskt, enkelt og trygt med telefonen gir større valgfrihet, fleksibilitet og brukervennlighet. Derfor er løsningen blant de mest etterspurte betalingsalternativene hos norske bankkunder.
Å si nei til Apple Pay er å ta et stort steg tilbake i utviklingen, og å tvinge forbrukerne til å bruke mer kompliserte og tidkrevende løsninger.
Å la forbrukerne ta til takke med kompliserte og tidkrevende løsninger er i seg selv en uforståelig beslutning. Gjennom å fjerne Apple Pay for kunder som allerede har tilgang, hindrer man ikke bare fremtidig innovasjon og kundetilfredshet - det er tvert imot et stort steg tilbake i utviklingen.
Saken handler om langt mer enn Apple Pay som betalingssystem. Den handler om hvorvidt bankene skal la teknologiske fremskritt komme forbrukerne til gode, eller sette foten ned for nye teknologier som de ikke selv kontrollerer. Avgjørelsen viser at bankene fortsatt er bundet til gamle strukturer og lite villige til å tilpasse endringer i samfunnet.
Dagens forbrukere forventer banker som setter deres behov først, og som legger til rette for valgfrihet, innovasjon og nye betalingsmetoder. Heldigvis har det aldri vært enklere å bytte bank.