Det er helt åpenbart at mange av disse selskapene ikke sjekker de grunnleggende kravene , skriver advokatfullmektig Frode Elton Haug, tidligere i Forbrukertilsynet, der han jobbet med regelverket for digital markedsføring og behandling av personopplysninger.
Shifter skriver torsdag om Clubhouse og personvernpolicyen til denne populære appen. Ikke overraskende stilles det flere kritiske spørsmål. Klikker man seg videre til avtalevilkårene (Terms of Service), finner man mer å sette fingeren på.
Annonse
Rett til å endre vilkårene for å bruke tjenesten og slette brukernes innhold uten varsel, ekstremt vide ansvarsfraskrivelser og krav om at alle klagesaker mot selskapet skal behandles etter en voldgiftsprosess "in accordance with the American Arbitration Association’s (“AAA”) rules and procedures", er noen av "høydepunktene".
Det er dessverre ikke spesielt overraskende å finne slike vilkår i en avtale mellom et amerikanske selskap og norske brukere. Jeg har selv jobbet med flere saker hvor europeiske forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen har bedt store selskaper som Facebook, Google og Airbnb om å endre lignende vilkår.
Det er helt åpenbart at mange av disse selskapene ikke sjekker de grunnleggende kravene som følger av felleseuropeisk lovgivning som GDPR og direktivet om urimelige avtalevilkår før man ruller ut tjenestene sine i Europa. At dette kan bli dyrt, så vi senest med Datatilsynets varsel om 100 millioner i overtredelsesgebyr til selskapet som står bak dating-appen Grindr. Jeg har skrevet litt mer om betydningen av denne saken for digital markedsføring her: Hva betyr Grindr-saken for digital markedsføring?
Annonse
For noen år siden utarbeidet Forbrukerrådet rapporten #appfail, hvor det ble pekt på mange apper som lider av grunnleggende "fail". Her kritiserte Forbrukerrådet også flere norske apper for å hente ut mer informasjon enn de trenger, spore brukere uten god grunn og kreve urimelige rettigheter til brukerinnhold.
Som en følge av funnene i rapporten, tok Forbrukertilsynet fatt i vilkårene til Tinder, og fikk etter hvert selskapet med på å endre disse slik at de ikke lenger var i strid med norsk og europeisk forbrukervernlovgivning.
Å gjøre ting "The American Way" er derfor ikke akkurat det smarteste når en app-utvikler skal lage personvernpolicy og avtalevilkår for en app som skal brukes i Norge. Ta heller en kikk på veiledningene som finnes hos Datatilsynet og Forbrukertilsynet, og spør eventuelt en kjentmann. Det er bedre enn å måtte grave seg ned.