Den psykologiske effekten av at det er mulig å tjene penger på norske startups, kan få større betydning enn regjeringens krisepakker
Midt under corona-krisen har det skjedd noe svært gledelig i det norske økosystemet for oppstartsbedrifter:
Regjeringens krisetiltak har selvfølgelig vært helt på sin plass, for det er en helt ekstraordinær situasjon som har rammet næringslivet. Ingen av oss har sett noe lignende i vår levetid.
Årets beste nyheter for norske startups har imidlertid ikke kommet fra regjeringen. Den har kommet fra markedet: Investorer har tjent penger på startup-investeringer. Og ikke bare det: Kjente investorer har vært med på oppturen, mens Shifter, Finansavisen og DN skriver om den.
For de aller fleste er det snakk om urealiserte gevinster, greit nok, men den psykologiske effekten av stigende og synlige aksjekurser i norske startups kan få større betydning enn Regjeringens krisepakker.
For de av oss som har fulgt det norske økosystemet for startups over tid, har det alltid vært en stor, rosa elefant i rommet som ingen får lov til å snakke om: avkastningen. Jo da, noen tjener alltids penger på startups. Det skjer exits nå og da. Selskaper prises høyere, og eierne kan skrive opp verdiene sine. Men det er fortsatt få som troverdig kan dokumentere konkurransedyktig, risikojustert avkastning fra porteføljer med startup-investeringer. Sagt på en annen måte: Det man tjener på en god exit, må dekke det man taper på alle de andre, mislykkede investeringene. Men som sagt: Dette snakker vi ikke om, vi skal jo tiltrekke oss kapital, ikke skremme den bort.
Alle investorer påstår derfor med selvsikkert pokerfjes at de gjør det bra. Likevel: Hvis man begynner å se nærmere på tallene deres, og det får man sjelden, innsynet i ikke-børsnoterte porteføljer og case er begrenset, da blir det straks lettere å forstå hvorfor det har vært så krevende å hente penger til norske venturefond.
Matching fra European Investment Fund (EU), samt statens Nysnø og Investinor, sukrer heldigvis pillen, og de to sistnevnte har betimelig nok fått påfyll fra regjeringens corona-merkede krisepakke. Men som sagt: Det norske gründere bør glede seg mest over, er at noen av de ofte uglesette, rike investorene nylig er blitt enda rikere.
Festen har utspilt seg på Merkur Market, av alle steder. På junior-akademiet til Oslo Børs altså. Dette er en markedsplass med færre formalkrav enn hovedlisten på børsen. Jeg skal gjerne innrømme at jeg var skeptisk da Oslo Børs lanserte Merkur Market i januar 2016. Hit skulle altså tidligfasebedrifter gå for å hente penger, og dermed spre eierskapet ut over mange og passive investorer. Ikke akkurat best practice for ambisiøse startups – de bør alltid gå for smart kapital: investorer som bidrar med kompetanse og aktivt eierskap.
Merkur Market så ut til å bli en arena for det motsatte: dum kapital. En markedsplass for bedrifter som ikke klarte å hente penger i det «vanlige markedet». Høydepunktet var da Norwegian-sjefen Bjørn Kjos investerte i det senere skandaleombruste Morgan Kane-selskapet WR Entertainment.
Men i oktober i fjor skjedde det noe skjellsettende: Learn tech-selskapet Kahoot med velrennomerte venturefond som Northzone og Creandum som eiere, ble notert på Merkur. I år er ikke børsens junior-akademi til å kjenne igjen. I andre kvartal har aksjekursen i flere Merkur-noteringer hatt en eventyrlig utvikling, og det dreier seg lenger om tullebedrifter for gambler-investorer.
I dag er 30 selskap notert på Merkur Market, med en samlet markedsverdi mer enn 27 milliarder kroner.
Aksjekursene tok et oppskriftsmessig stup i marsdagene etter at corona-tiltakene ble lansert, men siden har de gått jevnt oppover. For energiselskapet Quantafuel, nevnte Kahoot og medtech-selskapet SoftOx Solutions har det gått bratt oppover.
Dette bør norske startup-gründere feire med et lite glass hvitvin, vann, hjemmebrygget øl, eller hva man nå foretrekker i lyse sommerkvelder. God avkastning gjør det mer attraktivt å investere i startups. Når festen arrangeres på en regulert og transparent markedsplass som Merkur Market, blir avkastningen også mer synlig, og det er lettere å investere. Vi kan derfor unne oss et glass til, og feire at Merkur Market nå ser ut til å være i en god stim.