Model Miranda Kerr (center) takes a selfie with friends at the opening bell at the New York Stock Exchange, as Snapchat celebrates its IPO, Thursday, March 2, 2017. Kerr is engaged to Snapchat CEO Evan Spiegel. Foto: AP Photo/Mark Lennihan

Dette bør norske startups lære av Snapchats feil

Nå går det mot tøffere tider for tech-selskaper som ikke har en skikkelig plan for å tjene penger.

Publisert Sist oppdatert

I går la Snap frem sine siste resultater. Selskapet bak Snapchat fikk regel rett grisebank av investorene på Nasdaq-børsen.

Noe av årsaken lå i skuffende inntekter. Riktignok var det ikke mer enn et par millioner dollar under analytikernes forhåndsestimat på 563 millioner dollar, men det var nok til å sende kursen kraftig ned i den såkalte etterhandelen på børsen. Underskuddet økte fra 191,7 millioner til 240,7 millioner. Riktignok skyldtes noe av det økte underskuddet et forlik med en gruppe aksjonærer, som mente at Snap ikke hadde vært tydelig nok i børsnoteringen - kuriøst nok at selskapet ikke hadde fortalt hvilken trussel Instagram kunne utgjøre for mulighetene til å tjene penger på Snapchat.

Antall brukere er altså ikke problemet til Snap. I motsetning til Facebook der brukerveksten har flatet ut, fortsetter Snapchat å vokse kraftig. Antall daglig aktive brukere er nå 218 millioner, opp 17 prosent i 2019, og de bruker mer tid på tjenesten. Det ser imidlertid ut til å bry investorene lite, så lenge selskapet ikke klarer å legge frem troverdige planer for hvordan de skal øke inntektene.

Denne skepsisen til selskaper som ikke klarer å få taksameteret i gang, vil sannsynligvis smitte, og har til dels også allerede smittet, over til teknologiinvestorene utenfor børsene. Eksempelvis illustrert med situasjonen til den hardt prøvede venturegiganten Softbank. Investeringsselskapet brant seg som kjent ganske kraftig med investeringen i coworkingspace-aktøren WeWork, der eskalerende kostnader ikke hadde stått i stil med inntektene (pluss en del andre faktorer). Også andre «juveler» i samlingen til Softbank har måttet tåle verdifall eller kraftige nedbemanninger, slik som taxiselskapet Uber, bildelingsselskapet GetAround og den indiske hotellstartupen Oyo.

Nettstedet The Information mener det er tvilsomt om Softbank kommer til å klare å nå det hårete målet om å fylle opp sitt neste tech-fond med 100 milliard dollar. Jeg vil bli overrasket om Softbank ikke kommer til å ha en langt tøffere linje mot startups som ikke klarer å redegjøre for hva de har tenkt å tjene penger, enten det er startups innen hundepass, matlevering eller Airbnb for hest.

Selv om selskaper som bare har mange brukere sliter, betyr det ikke det samme som at det ikke er et pluss at du får mange brukere. Du må bare ha en noe mer realistisk plan for hvor inntektene skal komme fra. Du kan ikke lenger trekke på skuldrene i et møte med en investor, og si at "det skal vi iterere oss frem til når vi har fått brukere".

Også norske investorer vil trolig være mer forsiktig med å hoppe på den første og beste hypen. For et par år siden var det en euforisk stemning rundt startups her i Norge. Det var mange nybakte tech-investorer som ivret etter å plassere pengene sine. Eller som svenske Breakit skrev, «Norge har mer än olja och skidor – nu går techtåget i Oslo».

Ja, tech-toget har gått, men passasjerene på toget er langt mer modne enn tidligere. De norske startup-investorene er ikke lenger så trigger-happy som de var da startup-hypen var på sitt verste, og «alle skulle bli gründere». Flere av brent seg. De har lært av sine første feil, og de som nå har vært i gamet en stund, har mye mer kunnskap enn tidligere.

Det er ikke like lett lenger å få kapital til en hvilken som helst delingstjeneste eller app, uten å ha gjort seg noen tanker og analyser rundt om du faktisk kommer til å tjene penger på det.

Alle kan som kjent ikke tjene penger på reklame i appen. Spesielt her i Norge er det begrenset hvor mye du kan tjene på å markedsføre andres produkter. Internasjonalt dominerer de største aktørene. Ja, selv en så hyperpopulær tjeneste som Snapchat, har bare en tidel av inntektene til Twitter, ifølge nettstedet The Information. Og Twitter igjen har en brøkdel av inntektene til giganter som Google og Facebook. PPHvis du fortsatt innbiller deg at reklame og merkevareprofilering i appen din skal være den viktigste inntektsmodellen når du skal erobre verden med din lille norske startup, så må du nesten tenke om igjen, før du bruker opp mer tid, sparepenger og krefter. Du kan iallfall ikke sutre over at en investor ikke ønsker å satse på deg.

For investorene finnes det imidlertid gode nyheter, for det finnes mer enn nok av solide selskaper å velge mellom her i Norge. Det har vokst frem en rekke svært lovende selskaper fra den såkalte startup-bølgen, mens noen av de mest lettvinte konseptene har falt fra. Det er den positive siden av at "alle vil bli gründere", og denne avskallingen gjør økosystemet solid.

Kanskje er det også en fordel at vi nordmenn var litt sene ut av startblokka, og kanskje også er mer opptatt av å bygge stein på stein enn man er i Silicon Valley eller for den saks skyld i Stockholm. Da har vi ikke forelsket oss for hardt i "user growth" ene og alene.