Netthandel er mer enn salg av varer, skriver Johannes Jakobsen, partneransvarlig for netthandel i Vipps.
Netthandel er mer enn salg av varer, skriver Johannes Jakobsen, partneransvarlig for netthandel i Vipps.

Dette er den viktigste grunnen til at startups bommer med salget, og da hjelper det lite at du har verdens beste produkt

Innovasjonen i Kolonial.no ligger ikke først og fremst i at de startet å selge dagligvarer på nett, skriver Johannes Jakobsen, partneransvarlig for netthandel i Vipps. Han etterlyser en tydeligere strategi rundt salgskanaler.

Hvilke kanaler du velger, vil kunne ha en enorm betydning på om selskapet blir en suksess eller ikke. Innovasjonsprosessen starter ofte med at man tar utgangspunkt i at et kundesegment har et behov som man mener ikke blir dekket godt nok. Deretter starter man å utforske mulighetsrommet.

Nye innovative løsninger har gjort dette mulighetsrommet for hvordan man når sine kunder, enormt. Også i Oswalders Business Model Canvas er kanaler én av ni byggester. Likevel behandles ofte temaet litt for lett.

I arbeidet med kanaler skal man forsøke å beskrive hvor og hvordan selskapet ditt skal kommunisere med og møte sine kundesegmenter for å levere et verdiforslag.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 369 kroner per måned

Bestill her

Digitalt abonnement - 3690 per år

Bestill her

Bedrift som ønsker fem eller flere tilganger

Ta kontakt med
[email protected]