Spesialrådgiver i innovasjon Norge gir sine råd til grundere som har det ekstra tungt om dagen
Spesialrådgiver i innovasjon Norge gir sine råd til grundere som har det ekstra tungt om dagen

Gründerens fjerde bunnlinje: 4 råd om hvordan mørket kan takles i corona-krisen

Hvis byrden som gründer oppleves å være i grenseland av hva du tåler, vit at du ikke er alene, skriver Bård Stranheim. Her er hans råd til hvordan du takler mørket i corona-krisen.

Ser det mørkt ut?

Selv heltene preges! Dagene er krevende. Lang trening i bratte bakker hjelper lite når du møter veggen. Gründere er ikke superhelter, selv om det til tider virker sånn. En av gründerteamets viktigste ferdigheter er å forstå risiko. Selv de beste klarte neppe se denne krisen komme. Den rammer ikke rettferdig, og nå er manges største utfordring å håndtere det. Hvordan kan du takle presset, ansvaret og forventninger som ikke kan innfris? Her er noen råd:

Normaliser reaksjonen

Hvis byrden som gründer oppleves å være i grenseland av hva du tåler, vit at du ikke er alene. Trenger du dokumentasjon, søk opp historiene til vellykkede gründerne som Geir Førre, Geir Engdahl, og Constance Oterkiil. De har åpent fortalt om hvor mørkt det var på grunn av gründerprosjektets personlige omkostninger. Søvnløshet, utmattelse, mer enn normal selvkritikk, pessimisme og fortrengning er vanlige forvarsler. Reaksjoner som er normale, når situasjonen ikke er det. Symptomene er din venn, de forteller deg at det er lurt å ta grep. Selv neste nivå av symptomer er ufarlige, men kanskje kan du stoppe utviklingen før det blir veldig mørkt?

Åpenhet hjelper

Du vil bli overrasket over responsen, om du velger, som Geir, Geir og Constance, å være åpen om hvordan kroppen din gir deg informasjon som kan være uønsket og ubehagelig. Halvparten av oss er innom mental uhelse i løpet av livet! Den halvparten som ikke har vært der gir deg kanskje lettvinte klapp på skuldra og råd som «det som ikke knekker deg, styrker deg». Det hjelper deg lite, men vær raus med dem. Det er godt ment. Den andre halvparten vil gi deg muligheten til å dele. Straks du deler og setter ord på dine opplevelser, reduseres trykket! Du vil erfare at det verken er uvanlig eller farlig. Det blir lettere å forsone seg med at ting er som de er. Det samme gjelder med selve utfordringene i oppstartsbedriften: Vær ærlig, legg alle kortene på bordet, snakk med noen du har tillit til, som kan hjelpe deg med å sortere og prioritere det du kan gjøre noe med.

Ta imot hjelp

Det er mye lettere å gi hjelp, enn å ta imot hjelp. Det siste krever mot! Men sannsynligvis gir du noen en gave ved å dele: Liker ikke du også å kunne hjelpe noen? Ta sjansen på at det også gjelder banken, kunden din eller samlivspartneren. Spør deg selv om problemet blir større om du lar det ligge en uke til. I så fall vet du når det riktige tidspunktet er. Og skulle du ha ventet så lenge at du ikke ser noen lyspunkt eller gleder lenger, vit at det forblir ikke sånn! Men slipp noen til når du selv ikke er din beste venn.

«Everything is going to be fine in the end. If it's not fine it's not the end. »

Selv en konkurs er ikke «the end». Det er starten på en ny begynnelse. Sitatet fra Oscar Wilde er et valgt perspektiv. Du velger ditt perspektiv. En påført krise er ikke rettferdig. Men velg aldri perspektivet hvor du er offeret, objektet i setningen du forteller. Velger du fortellingen hvor du er subjektet som valgte, følte, handlet er du fortsatt ansvarlig. Sjefen i ditt eget liv. Selv når lærepengene er de eneste som renner inn på kontoen. Men i ettertid vil kanskje du og andre si at det er din viktigste kapital?

Trenger du noen å snakke med? Innovasjon Norge har samlet ressurspersoner fra økosystemet for gründere, personer som har vært ute en vinternatt. Ring Vekst og gründertelefonen på 22 00 25 00. Vi er ikke et alternativ til helsevesenet, men et «peer to peer» tilbud som gjerne lytter og hjelper til med å få et overblikk.

Og ønsker du å være en ressursperson, send en melding til [email protected]

Det finnes gode verktøy som hjelper deg i stressmesting:

Managing Stress for positive change

Apper som kan være til hjelp: Headspace og Mestre

Skybaserte psykologtjenester: Lifekeys.no

Skybaserte legetjenester: Eyr