Nordmenn kommer bokstavelig talt til kort når det kommer til betaling. Årsaken er at vi er i ferd med å bli akterutseilt når det kommer til å bruke mobilen til å betale med, mener Nordeas Trond Inge Østbye.
Trond Inge Østbye, leder for digital- og dagligbank i personmarkedet i Nordea, mener nordmenn ikke er så innovative som vi liker å tro når det kommer til betaling.Foto (kort): Jon Olav Nesvold/NTB. Montasje: Shifter
Leder digital og dagligbank personmarkedet i Nordea Norge
Nordmenn liker å se på seg selv som langt fremme teknologisk, innovative og moderne. Det er vi på mange områder, men når det kommer til betaling, så kommer vi bokstavelig talt til kort.
Annonse
Vi har skapt mange gode løsninger for folk flest, også innenfor bank og betaling. Digitalt ser vi at Norden, med kanskje Norge i spissen er mest moderne på digitale løsninger innen bank og finans.
Vi har svært høy bruk av mobilbankene sammenlignet med sentraleuropeiske land og vi er langt fremme på effektiv digital infrastruktur. Samtidig er Norge også et land som ønsker å gjøre ting på sin måte.
Vi er ikke alltid så åpne for det som kommer utenfra. Butikkjeden Lidl er et godt eksempel på dette. Selv om vi ikke var helt fornøyd med hva vi hadde fra før, ønsket vi heller ikke noe nytt velkommen. Vi ønsker å skape våre egne løsninger og ha kontroll på det trygge her hjemme.
Annonse
Norge står utenfor noen ganger – i alle fall delvis. Kan det noen ganger være en blindvei å finne opp hjulet selv?
Innenfor effektiv og sikker betaling har vi vært helt foran i Europa, ja kanskje hele verden. Vi bruker så å si ikke kontanter lenger i det daglige. BankAxept (Norges eget betalingssystem for kort) har lagt til rette for effektive og rimelige betalinger som har ført til at butikkene har ønsket å tilby kortbetaling.
Nå ser vi likevel at vi har blitt akterutseilt av Europa. Tidligere kunne vi si når vi var i utlandet, «betaler dere med kontanter enda?». Nå kan europeeren snart begynne å si: «Betaler dere fortsatt med plastikk?».
Om du trodde vi var gode på mobilbetaling i Norge må du tro om igjen.
Annonse
Ja, vi betaler svært ofte til venner med mobilen. Cirka 4 av 5 vennebetalinger, altså konto til konto gjøres med mobilen, men bare 4 prosent av betalingene i butikk gjøres med vår telefon. I hovedsak skjer resten med kortet av plastikk.
I de andre nordiske landene er bildet ganske annerledes. Nordeas kunder i Sverige betaler flere ganger så mye med mobilbilen enn det vi gjør her hjemme på berget. Kan vi ha det på oss at vi ligger bak svenskene, eller er det på tide å finne fram smurningen?
Annonse
Nyheten om at BankAxept betaling blir tilgjengelig i ApplePay kan kanskje endre dette. Til nå har bare internasjonale Visa og Mastercard vært tilgjengelige betalingssystem i ApplePay. Med BankAxept blir det billigere for butikkene og derfor mer attraktivt å reklamere for tilbudet.
Til tross for dette gir ikke alle banker kundene tilgang til tjenesten i Norge. Og selv om iPhone er telefonen majoriteten av oss nordmenn bruker, får ikke alle betale med den.
Annonse
Norge er faktisk et av de eneste landene i Europa hvor ikke ApplePay tilbys av alle de de store bankene. Venter vi på å finne opp vårt eget hjul?
Jeg håper at BankAxepts inntreden i ApplePay vil åpne opp for at vi i Norge i større grad får tatt i bruk denne «nye» teknologien. Vi ser at for de som først har begynt å betale med mobilen er dette blitt en selvfølgelig praktisk løsning.
Det er tre viktige grunner for at vi skal henge med på dette teknologiske framskrittet. For det første handler om at verden har blitt mye mindre. Vi henger stadig tettere sammen internasjonalt, og da kan ikke Norge stille seg på bakbena for slike framskritt.
Vi gjør tross alt betalinger i andre land. For det andre handler det om sikkerhet. Telefonen kan i dag sikres på en helt annen måte enn å drasse med seg to-tre kort som kan misbrukes. Sist men ikke minst handler det om hvordan vi som bank ikke lenger alene kan levere alt kundene forventer av oss.
Det er viktig å se dette, og det vil for eksempel bli viktigere for folk å betale med mobil. Da må det også være viktig for oss som bank.
Dette innlegget er basert på en Linkedin-post som Trond Inge Østbye nylig la ut.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.