Kommentar

Jo Egil Tobiassen i Northern Playground

«Hva er poenget med startup?»

Forrige uke var jeg på fest.

Mesh feiret sin 10 årsdag og enda viktigere: Mesh feiret samtidig at den norske startup-scenen har eksistert like lenge.

Fortjente festtaler haglet og 15 startuphelter fikk fortjent heder og ære. De som ville, fikk til og med fortjente selfier med kronprinsen.

Vi feiret hvor stort og bra miljøet har blitt og hvor viktige det har blitt. Og la det ikke være tvil – det er virkelig verdt en feiring. Startup-miljøet er blitt viktig for kongeriket!

Men, som vanlig vil jeg hevde, det som ikke ble nevnt er hvorfor vi er viktige. For hva er det som er viktig for oss? Hvorfor gidder vi å jobbe 15-timers arbeidsdager med dårlig lønn?

Inntrykket vi ofte sitter igjen med fra festtaler i dette miljøet, er at det viktigste av alt er suksess. Og den suksessen måles i en helt spesifikk startupvaluta som innebærer høyest mulig verdivurdering, omsetning og flest mulige omtaler i Shifter og DN.

Det er ikke noe galt med suksess eller å bli drevet av det. Det er definisjonen av suksess som føles litt gammeldags.

For er ikke vi egentlig de kule kidsa?

De som synes at gubbene på børsen er teite fordi de ikke skaper verdier - de flytter bare papirer. Så lenge vi tilber verdivurderinger og omsetning som våre guder, så er vi bare etterdiltere og tror vi er kule fordi vi går i t-skjorte og ikke i dress.

Hvis man leser Shifter, for eksempel, så kan det virke som den våteste av alle våte startup-drømmer er å oppnå Unicorn-status. Hvordan man kommer dit er mindre viktig. Unicorn er det ultimate beviset på du er kongen av startup.

Selvsagt trenger vi høye verdivurderinger, høy omsetning og omtale i avisen for å nå målene våre. Det er viktige verktøy på veien. Det er vi sikkert enige om. Men er det essensen i hvorfor vi starter selskap?

Mitt inntrykk er at de aller fleste av oss som starter et selskap fordi vi har lyst til å skape noe.

Vi vil løse et problem.

Vi vil kanskje til og med gjøre verden til et litt bedre sted.

Hvis det er sant, hvorfor bruker vi ikke festtalene til å belyse det vi har skapt?

Kunne festtalene inkludert de gode arbeidsplassen, de forbedrede livene eller CO2en som er spart - fra de samme selskapene?

Kall meg gjerne idealistisk eller naiv, men er det mulig å finne flere suksesskriterier enn verdivurdering og omsetning?

Kan vi til og med begynne å tenke at den viktigste oppgaven til oppstartsbedrifter er å skape en bedre verden? La oss i hvert fall inkludere elementer av skaperkraften når vi skal hylle oss selv i festtaler.

Mesh-sjef Anders Mjåset etterlyste i sin festtale at 10-åringen nå må bli voksen.

Jeg er enig og la oss håpe at et voksent startupmiljø også har fokus på hvilke verdier vi skaper for samfunnet rundt oss, og litt mindre på hvilke tall vi kan skryte av til vennene våre.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*