Johan Gjesdahl i Alliance Venture mener flere norske selskaper har enhjørningspotensiale.

Hvem blir Norges første enhjørning?

Stopp en hal, er ikke Kahoot en enhjørning? Eller Autostore? Eller hva med Pexip og Meltwater?

Stopp en hal, er ikke Kahoot en enhjørning? Eller Autostore? Eller hva med Pexip og Meltwater?

Nei, de er strengt tatt ikke det. Ifølge Wikipedia, er en “unicorn” et privateid selskap verdsatt til mer enn én milliard dollar. Begrepet ble innført i 2013, av venturekapitalisten Aileen Lee, gründer av Cowboy Ventures, og hun inkluderte kun oppstartsbedrifter gründet på 2000-tallet, altså selskaper som var yngre enn 13 år gamle. Så, hvis vi holder oss til den definisjonen, som jeg innrømmer er streng, er ingen av de nevnte selskapene over enhjørninger. Kahoot og Pexip er notert (og markedsverdien til sistnevnte er under milliarden). Autostore og Meltwater er for gamle. Autostore ble etablert i 1995, og Meltwater i 2001, så begge er eldre enn 13 år.

Hva med Medallia eller Forgerock? Medallia ble grunnlagt av norske Børge Hald og hans kone i 2001, i USA, hvilket betyr at selskapet i min bok ikke er norsk. Foretaket var en enhjørning før det ble børsnotert på NYSE i fjor sommer, og er nå verdsatt til rundt fem milliarder dollar.

Forgerock er nærmest å sikre seg tittelen. Det ble gründet i Norge i 2010 av et hovedsakelig norsk team, men dro tidlig til USA. Forgerock hentet 94 millioner dollar i en E-runde i april ‘20, og har hentet til sammen 230 millioner dollar. De årlige abonnementsinntektene er i overkant av 100 millioner dollar, og selskapet har uttalt at det planlegger en børsnotering - uten å tidfeste planene. Prisingen ble ikke avslørt i den forrige emisjonen, men ifølge Pitchbook ble selskapet verdsatt til 647 millioner dollar etter D-runden. Jeg tipper at Forgerock allerede er en enhjørning, eller veldig nær. På den annen side er de ikke inkludert i CB Insights’ «unicorn list».

Så er det Spacemaker, som nylig ble kjøpt opp av Autodesk. Svært bra gjort og gratulerer(!), men transaksjonen innebærer at selskapet ikke er med i tittelkampen om å bli enhjørning.

Så, hvem blir Norges første enhjørning? Her er mine ni toppkandidater i alfabetisk rekkefølge (og, for å være transparent, Alliance Venture har investert i tre av dem: Kolonial.no, Boost.ai og Sanity):

  • Boost.ai passerte 10 millioner dollar i årlige abonnementsinntekter tidligere i år og vokser fort. Selskapet har tilsynelatende flest “enterprise grade virtual agents” i drift i verden i dag, og sikrer seg stadig flere krevende kunder utenfor hjemmemarkedet Norden.
  • Cognite er en uvanlig startiå, ettersom selskapet ble etablert av Aker med John Markus Lervik som gründer. Uvanlig var også nyheten om at Accel investerer i Cognite. Verdivurderingen er definitivt imponerende, på 550 millioner dollar, men ingen investeringssum ble avslørt. Vanligvis er det motsatt - vi får vite størrelsen på investeringen, men ikke prisingen. Det er uansett imponerende å få Accel om bord, og det virker som Cognite nå også har momentum med kunder utenfor Aker-sfæren, noe som representerer en langt sterkere validering enn “interne” salg.
  • Kolonial.no ble priset til 270 millioner dollar etter Kinneviks investering i 2018, og har triplet omsetningen etter det. Selskapet kan vise til dramatiske forbedringer når det gjelder lønnsomhet, det vokser fort, og har en stab i verdensklasse som har bygget en egen teknologiplattform/logistikksystem. Ocado bør følge med …
  • Neat ble etablert i 2018, av Simen Teigre, en av Pexip-gründerne. Han lokket sine tidligere kolleger i Tandberg - og konkurrenter i Acano - OJ Winge og Fredrik Halvorsen, tilbake på banen som videokonferanse-investorer. I kjølvannet av Ubons investering, har Zoom også investert (to ganger?). Omsetning skal ha vært på fem millioner dollar i 2019, og så inntraff Covid-19, som sannsynligvis har gitt Neat et solid “boost”. Det blir interessant å se hvor mange ganger omsetningen har doblet seg i 2020.
  • PortalOne driver fortsatt med betatesting, og har ingen omsetning. Det har ikke hindret Kasin-brødrene fra å tiltrekke seg Founders Fund, Seedcamp, Arielle Zuckerberg (søsteren til Mark), Oslo-baserte Snö Ventures og andre støttespillere. The Future Group gikk ikke som planlagt, men det ser ut som at det har gitt kjerneteamet til PortalOne nøkkelinnsikt til å bygge et nytt, spennende selskap.
  • reMarkable har lansert andre generasjon av sitt grensesprengende skrivebrett. Ryktene vil ha det til at forhåndsbestillingene har gått gjennom taket, så verdivurderingen har sannsynligvis gjort et betydelig sprang siden Spark Capital investerte til en prising på rundt 100 millioner dollar i 2019.
  • Sanity annonserte nylig sin A-runde med Threshold Ventures som hovedinvestor, støttet av Silicon Valley-baserte engleinvestorer i toppsjiktet, som Ev Williams. Sanity er fortsatt i tidlig fase, men med hurtig vekst i enterprise segmentet og entusiasme fra utviklere, har dette selskapet definitivt noe å fare med.
  • Tibber annonserte nylig en megarunde, ihvertfall i norsk skala, på 65 millioner dollar, fra topp-investorene Eight Roads og Balderton. Tibbers modell, dvs. å spille på lag med kundene for å gjøre innsparinger i strømforbruket, snur potensielt opp ned på markedet. Og når du har installert Tibber Pulse og gjort det til en vane å bruke Tibber-appen, bytter du nok ikke strømleverandør med det første.
  • Whereby hadde allerede god fart da Covid-19 for alvor ga selskapet vind i seilene. Hele videokonferanse-området har utviklet seg i hyperfart, godt illustrert av den seneste kapitalinnhentingen til Hopin - Europas yngste enhjørning noen gang. Jeg liker at Whereby er så enkelt å bruke - faktisk i så stor grad, at jeg vanligvis velger den norske tjenesten over Zoom. Ryktene skal ha det til at en europeisk såkornsinvestor timet sin investering perfekt - rett etter at pandemien inntraff.

Det er mine ni kandidater. Men hvorfor har jeg ikke inkludert x eller y? De vil helt sikkert bli priset til én milliard dollar? Vel, mange selskaper er for gamle til å kvalifisere til tittelen, eller det kan hende at jeg ikke regner dem som norsk. Eller kanskje de jobber med en børsnotering. Her er et knippe jeg kommer på:

  • Nurx faller inn under samme kategori som Medallia, selv om begge Nurx-gründerne er norske (ikke én av to). Selskapet ble startet i 2015 av Hans Gangeskar og Edvard Engesæth, så det er definitivt ungt nok. Nurx har ikke oppnådd milliard-merket ennå, men ser ut til å være på god vei.
  • Novelda (etablert i 2004, også i Alliance Venture porteføljen), Signicat (etablert 2006), og Gelato (etablert september 2007) er alle for gamle til å kvalifisere i henhold til min strenge definisjon, og har heller ikke nådd ‘én milliard dollar merket ennå, selv om alle fort kan komme dit.
  • Huddly har annonsert at selskapet planlegger en børsnotering i 2021, etter å ha blitt handlet på NOTC en stund, og vil da bli diskvalifisert fra enhjørning-racet.

Jeg tror jeg lar det være med dette. Jeg vet at jeg har glemt noen selskaper, og at mitt syn er farget, selv om jeg har prøvd å være objektiv. Listen mangler også selskaper innen “life science”. Dette er utenfor vårt område som teknologi-investorer, så det er et område jeg har mindre kjennskap til. Når det er sagt, ser det ut til å være mange interessante selskaper i denne sektoren i Norge.

Helt til slutt: Jeg tror det er verdt å nevne to grunner, slik jeg ser det, som delvis forklarer hvorfor vi ikke har sett noen enhjørninger i Norge ennå:

  1. Selskaper går på børs tidligere i Oslo sammenlignet med andre land og markeder.
  2. Norske startups blir kjøpt opp relativt tidlig.

Jeg mener det er åpenbart at Kahoot hadde vært en enhjørning om selskapet hadde forblitt unotert lenger, og kanskje ville også Spacemaker og Prox Dynamics nådd denne milepælen.

Er det et problem at startups blir notert eller solgt tidlig? Ikke nødvendigvis. Det kan faktisk være en fordel - men det er en annen debatt.