TWITTER VS X

Hvor ille er egentlig Twitters navnebytte til X? Det korte svaret er ille, veldig ille.

Andreas Sætre Hanssen er gründer og spesialist på merkevarebeskyttelse. Han er ikke spesielt begeistret over Twitters navnebytte.

Brand Finance anslår verdien av varemerket Twitter til ca $4 mrd. Dette er etter et estimert fall på 32% under Musks ledelse.

Twitter er, med alle sine feil, blitt velkjent som et sted hvor opinionsledere ytrer seg og nyheter blir til. Når Elom Musk nå skal ha oss til å kalle dem X risikerer han å fjerne disse assosiasjonene og starte fra null.

Dette er imidlertid bare begynnelsen av problemene. Varemerkerettslig er nemlig «X» å be om trøbbel.

Mangler særpreg

 For det første mangler merket tilstrekkelig særpreg til å registreres. Det skal mye til for å kunne registrere en enkeltbokstav. I praksis må merket da først innarbeides og være velkjent før registrering. 

Riktig nok får Musk drahjelp av alle oppslagene om navnebyttet, men veien frem til å faktisk innarbeidelse er nok mye lengre.

 Langt verre er manglende “freedom to operate”. Varemerket «X» er ikke særlig originalt, det gir stor risiko for eldre registreringer som hindrer bruken. 

Allerede har flere trukket frem X-merker eid av både Facebook og Microsoft som kan blokkere Musks ønskede bruk av X. Dette er bare begynnelsen. 

1199 mulige tvister

Et kjapt søk viser 1199 aktive varemerkeregistreringer for X i produktklassene Twitter opererer. Dette er 1199 mulige tvister og rettsaker som må løses for å bruke merket slik de ønsker. 

Vaklende grafisk design, narrativ og tekniske løsninger tyder på at navnebyttet er gjort uten skikkelig forarbeid. 

Det er all grunn til å tro dette også gjelder det juridiske forarbeidet. Og når varemerket har utfordringer er forarbeidet særlig viktig.

Verdens rikeste mann

Med en forundersøkelse, kan man effektivt kartlegge om merket kan registreres og eventuelle hinder. Dette gir en god vurdering av risiko før valg av merke, og lar deg planlegge og budsjettere riktig

Selskap kan også ønske å holde reell søker skjult med hjelp av advokat. Dette hindrer konkurrenter fra å se dem i kortene, og lar deg styre hva motparten vet når du møter hinder.

Når Twitter skal forhandle løsninger for «X», vet eierne av eldre X-merker at verdens rikeste mann sitter på andre siden av bordet. Da er nok viljen til å godta lave forlik borte. Den viktigste leksen her er: Søke råd, pust med magen, og ikke la egoet råde.

Mye tyder på at Twitters navnebytte ikke er kommersielt begrunnet, men har opphav i Musks personlige fascinasjon for bokstaven X. 

Lær av Barbie

En dagsaktuell kontrast er skaperen av Barbie, Ruth Handler. Når hun lette etter navn til dukken, ønsket hun å kalle den «Babs» etter sin datter, men hennes advokat rådet henne til å finne et annet navn. 

Heller enn å tvinge gjennom viljen, gikk Handler tilbake til tegnebordet og lette etter et bedre navn. 

De fant Barbie.

Resten er historie.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.