Per-Ivar Nikolaisen, redaktør i
bransjenettstedet Shifter, skrev nylig om hvordan investorer er besatt av
seriegründere – de som allerede har bygget selskaper og er en del av «gjengen». Han påpekte at mange av de virkelig store problemene ikke løses
av folk som har startet selskaper før, men av fagfolk som står midt i
utfordringene hver dag. Likevel er det disse fagfolkene som sjelden får tilgang
til kapital. Investorpengene sirkulerer i de samme nettverkene, mens innovative
ideer fra nye miljøer dør i skuffen.
Jeg kunne ikke vært mer enig. Og dette
ble ekstra tydelig for meg da jeg satt på Kvitfjell Summit, omgitt av
investorer, gründere og næringslivstopper. Temaet for dagen var hvordan Norge
skal øke innovasjonsgraden og styrke konkurransekraften i fremtiden. Det
snakkes om viktigheten av nye ideer, om verdiskaping, og om hvordan vi må satse
på innovasjon for å hevde oss i et stadig mer konkurranseutsatt marked.
Professor Tor W. Andreassen ved Norges
Handelshøyskole snakket om hvordan Norge må bevege seg bort fra sin «sardinboks-økonomi» og investere i fremtiden for å ikke bli stående
igjen på sidelinjen i det globale innovasjonskappløpet. Høyres nestleder Henrik
Asheim pekte på hvordan rask teknologisk utvikling, bærekraftskrav og
geopolitiske endringer gjør det viktig å ta strategiske valg for å sikre en
konkurransedyktig fremtid.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Dette er viktige tema, og diskusjonene på
slike arenaer er nødvendige. Likevel satt jeg med en følelse av at det var et
misforhold mellom ordene og virkeligheten.
Vi snakker høyt om hvor viktig det
er å satse på nye ideer, men i praksis er det de samme menneskene som får
tilgang til kapital og innpass i de viktige rommene. Innovasjon er i ferd med å
bli en lekeplass for de som allerede har råd til å leke.
Jeg opplevde dette på nært hold i en
samtale med en investor på konferansen. Da jeg fortalte om Pond, tjenesten vi
har bygget for trygg valpehandel, var responsen skarp: «Dere må få bedriften til å tjene mye penger før dere ber om
penger.»
På overflaten høres det logisk ut – investorer ønsker
avkastning. Men for oss som bygger opp noe fra bunnen av, er dette en
selvmotsigelse. I mange bransjer krever det kapital for å kunne vokse i det
hele tatt. Å forvente lønnsomhet før man investerer, ekskluderer selskaper med
vekstpotensial. Dette er en feilinvestering av kapital – investorer risikerer å
overse selskaper som kan skape betydelig verdiskaping bare fordi de ikke
allerede er «innenfor».
Og det er akkurat dette som gjør at all
praten om innovasjon på konferanser som Kvitfjell Summit kan føles som
innovasjonsvasking. Vi snakker høyt om hvor viktig det er å satse på nye ideer,
men i praksis er det de samme menneskene som får tilgang til kapital og innpass
i de viktige rommene.
Nepotisme i startup-Norge
– "Who you know" trumfer hva du bygger
Mange investorer sier rett ut at de kun
vurderer startups som kommer via varme introduksjoner. En investor fortalte
nylig til Shifter at «svært mange startups ikke har livets rett fordi de
ikke får tilgang til de rette folkene og ikke kapitalen til å skaffe seg de
rette folkene heller.»
I en fersk sak i Shifter sier Simon
Risanger at investorer bør være mer åpne for «cold outreach» og at
gründere bør ta kontakt oftere. Det høres flott ut i teorien – men hvor mange
investorer svarer egentlig på en kald e-post fra en ukjent gründer? Sannheten
er at du må vite hvem du skal
kontakte for å få svar, og det er nettopp der problemet ligger.
Dette er ren nepotisme, forkledd som
markedslogikk. Startup-investeringer skal i teorien handle om potensial,
innovasjon og gjennomføringsevne. I praksis handler det ofte om hvem du gikk på
skole med, hvem familien din kjenner, eller hvilke investormiljøer du er en del
av. Denne skjeve kapitalfordelingen hindrer reell innovasjon fordi gode ideer
ikke alltid kommer fra folk som allerede har rike nettverk.
Og for de som allerede har et smalere
nåløye, er utfordringen enda større. Forskning viser at kvinnelige gründere og
de med minoritetsbakgrunn møter større hindringer i kapitalmarkedet – ikke
fordi idéene deres er dårligere, men fordi nettverk og tillit ofte trumfer alt
annet.
Men det stopper ikke der. Hvis vi
fortsetter å gi investorpenger til de samme menneskene – de som allerede er «innenfor» – bidrar vi også til å øke de økonomiske forskjellene i
samfunnet. Det samme mønsteret vi ser i global økonomi, der forskjellene mellom
de rikeste og resten av befolkningen vokser, gjenspeiles i startup-verdenen.
Kapital går til de som allerede har tilgang til ressurser, mens de som står
utenfor må kjempe ekstremt mye hardere. Dette skaper en selvforsterkende
effekt, hvor de med nettverk og kapital får en stadig større fordel, mens
resten får stadig vanskeligere vilkår for å lykkes.
Beste idé vinner ikke
alltid – men den burde
Mange av de virkelig innovative
løsningene kommer fra en reell lidenskap for å løse et problem – ikke fra et
primært ønske om å tjene penger. Det er de som ser et behov i markedet fordi de
selv har opplevd problemet, som bygger de mest verdifulle løsningene. Likevel
er det ofte disse gründerne som må kjempe hardest for å få finansiering.
No Isolation-gründer Karen Dolva har
tidligere argumentert for at å gi «utradisjonelle miljøer» tilgang
til kapital og erfaring ikke bare er rettferdig, men også vil kunne forandre
økonomien til det bedre. Hvis vi virkelig ønsker mer
innovasjon, bør vi ikke begrense kapitaltilgangen til de som allerede er
innenfor, men aktivt lete etter de gode idéene som trenger hjelp til å vokse.
Hva må endres?
Hvis Norge virkelig mener alvor med å
satse på innovasjon, må vi gjøre noe med hvordan kapital fordeles i
startupmiljøet. Her er noen forslag:
● Flere investeringsmuligheter for gründere uten nettverk. Det bør opprettes fond og programmer som aktivt investerer i selskaper
utenfor de etablerte kretsene.
● Mer åpenhet i investorprosesser. Investorer
bør utfordres til å vurdere startups basert på idé og gjennomføringsevne, ikke
bare «varme introduksjoner.»
● Endring i hvordan vi verdsetter startups. I
dag belønnes startups som viser rask vekst i tall, mens mange viktige løsninger
krever tid for å bygge verdi. Vi trenger et mer langsiktig perspektiv.
Per-Ivar Nikolaisen utfordret investorer
til å «utvide jaktterrenget» og se utover de samme gamle nettverkene. Men spørsmålet er ikke om de vil – det
er om de tør. Tør de satse på gründere som ikke allerede er en del av
nettverket? Tør de gi kapital til noen uten «varme
introduksjoner»? Eller er det tryggere å holde seg til de samme
navnene, de samme idéene, de samme sirklene? Hvis vi ikke endrer dette nå, vil
vi ikke bare stagnere - vi vil kvele innovasjon før den i det hele tatt får
puste.