Vipps appen på mobil. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Samarbeid som eksportvare

Det genuint unike med Vipps sin suksess i Norge er ikke teknologien eller markedsføringen – det er samarbeidet mellom bankene, skriver Rune Garborg

For litt siden kom Lucas Weldeghebriel i Shifter med 7 utfordringer Vipps vil møte på bortebane i Europa. Vi takker for oppspillet, og er helt enige at dette ikke blir lett. Når vi likevel satser, gjør vi som vi pleier. Vi starter med å forenkle. I dette tilfellet betyr det å gå hånd i hånd med verdens største betalingsnettverk.

I omtalen av samarbeidet mellom Visa og Vipps skriver Dagens Industri: «För Vipps del innebär det att man blir första nordiska aktör ut i Europa, som på många håll ligger långt efter länder som Sverige och Norge.».

Her ligger nøkkelen. Digitaliseringen i Norden er enestående i europeisk sammenheng. Dette forklarer hvorfor digitale lommebøker og elektronisk ID har fått så rask utbredelse her, sammenliknet med resten av Europa. Men det genuint unike med Vipps sin suksess i Norge er ikke teknologien eller markedsføringen – det er samarbeidet mellom bankene.

Bankene i resten av Europa har et helt annet forhold til samarbeid. Lenge var bankene mest opptatt av å konkurrere seg i mellom om posisjonene innenfor betaling. Dette fikk de også gjøre relativt uforstyrret. Mange vil hevde at bankene tok sine suverene posisjoner for gitt og ikke så verdiene av transasjonsdataene fra betaling.

Det var før verdens sterkeste merkevarer tok grep for å vinne de mest verdifulle av alle kundedata. I tillegg så fintechs sitt snitt til snike seg mellom bankene og kundene deres med smarte løsninger og rask utvikling. Det var ikke lenger nok for bankene å ha høy tillit som trygg og solid aktør innenfor betaling.

Bankene må samarbeide

Spørsmålet er hva bankene gjør nå? De fleste innser at de vil tape betalingskrigen mot de store gigantene om de står alene. Det krever svært høye investeringer og kompetanse for å lede an i utviklingen av fremtidens betalingsløsninger.

Bankene må begeistre brukerne med de enkleste og meste kundevennlige betalings- og ID -løsningene i markedet. Men dette er ikke nok. De må tilby løsninger som er er tilgjengelige overalt, som fungerer på tvers av teknologier og som kan brukes like enkelt mellom land som i det enkelte land. Det sier seg selv at en situasjon der hver enkelt europeisk bank lager sine egne løsninger for mobilbetaling, ikke er spesielt bærekraftig. Så hva er alternativet?

Vi er alternativet

Alternativet er rett og slett en skikkelig vinn-vinn-vinn-vinn sett med europeiske øyne. Alternativet for bankene i Europa er muligheten til å delta i et samarbeid med en helt annen kraft og hastighet i utviklingen av fremtidens mest kundevennlige løsninger.

Alternativet er å ta del i en velprøvd modell der butikkenes behov for lave transaksjonskostnader kobles med bankenes sterke distribusjon lokalt. Der brukernes ønske om færre apper, mindre knot og enkle brukeropplevelser – kobles med verdens beste og tryggeste betalingsinfrastruktur i Visa.

Alternativet er et felles eierskap i en løsning som fjerner kontanter raskere enn noe annet tiltak, som øker konverteringen på netthandel og som sikrer trygg oppbevaring av data.

Vi mener Vipps + Visa er det beste alternativet man kan ønske seg.

Så hvorfor skal vi la være? For oss er risikoen ved å sitte stille å se på mye høyere enn å satse. Kan det hende vi taper penger?

Ja.

Kan det hende vi prøver og feiler noen ganger før vi finner den rette modellen?

Åpenbart.

Kan det hende vi bruker lenger tid enn vi håper?

Sannsynligvis.

Men en ting står ganske klart for meg der vi er nå – hvis du har en ambisjon om å lage en mobil lommebok for hele Europa, er det større sannsynlighet for å lykkes sammen med verdens største betalingsaktør. Og selv om sjansen for feile er stor, er vi i Vipps sånn at vi må jo bare tørre.