Slik kan gründere, storselskaper og investorer forstå hverandre bedre

Empati og innsikt i hverandres hverdag gir økt sannsynlighet for godt samarbeid.

Steve Mellbye-Stølen, Product Manager i TOMRA. Tidligere har han blant annet jobbet med investeringer og innovasjon i DNB, samt startet Spiff.

Leser du Shifter, er sannsynligheten stor for at du enten jobber i et oppstartsselskap, i et etablert selskap som samarbeider med oppstartsselskap eller er en investor.

Uansett hvilken av de tre leirene du tilhører, kan du nok ha opplevd at det i samspillet mellom leirene har oppstått en uønsket situasjon i løpet av prosessen som kunne vært unngått. Det kan være mange grunner til det. Én av grunnene som ofte går igjen er manglende forståelse av de andre aktørenes posisjon og prioriteringer. I samhandlingen med andre parter, er det viktig å ha i bakhodet at eierskapet til prosess og utfall er forskjellig fra ditt eierskap, og at dette har en stor påvirkning på den andre partens avgjørelser. Dersom du agerer og forhandler utelukkende ut fra ditt eget ståsted er det lett å overse viktige signaler fra de du prater med, hvilket kan føre til misforståelser og frustrasjon.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 369 kroner per måned

Bestill her

Digitalt abonnement - 3690 per år

Bestill her

Bedrift som ønsker fem eller flere tilganger

Ta kontakt med
[email protected]