innlegg
«Styret må ikke bli en belastning for gründeren!»
Klimaet i styrerommet har endret seg med tøffere økonomiske tider. Istedenfor å støtte selskapene i krisen, er mange styremedlemmer mest opptatt av å kreve dokumentasjon for beslutninger, skriver Anne Kristine Lund.
Et utfordrende marked har gjort det tøffere for mange gründerselskaper. Den fallende veksten rammer hardt, og høyere renter og turbulente aksjemarkeder har strupt kapitaltilgangen til oppstartselskaper og gründere.
Som leder i Boitano treffer jeg daglig gründere og ledere av unge vekstselskaper. Vi investerer i og utvikler en rekke teknologiselskaper. Utviklingen de siste månedene har gjort meg urolig. Jeg har møtt mange frustrerte gründere, og mye av frustrasjonen går på dialogen med styret og deres manglende forståelse for dynamikken i gründer- og vekstselskaper. Istedenfor å være en støtte og sparringspartner for ledelsen, har de selv fått litt panikk over situasjonen.
Mange styremedlemmers respons på de tøffere tidene har vært å kreve enda mer dokumentasjon for beslutningene som tas. Istedenfor å være en strategisk støtte og komme med konstruktive forslag til nye markeder, oppgraderte produkter, kreative markedsføringstiltak eller nye kapitalkilder, blir fokuset på økt kontroll og mer internt arbeid for gründerledelsen.
Hallelujah-stemningen i startupmiljøet har lokket nye, uerfarne investorer på banen, hvor mange av dem også er blitt valgt inn i styret til selskapet. Mange av disse styremedlemmene har vært ganske uforberedt på hva det innebærer å ta et styreverv i slike selskaper, ikke minst når det gjelder juridiske forpliktelser. Styremedlemmene som har sovet i timen, begynner plutselig å pålegge administrasjonen nye rutiner og mer rapportering.
Et annet spørsmål er om styret faktisk tar innover seg de mentale utfordringene mange gründer- og vekstselskaper står overfor i disse dager. I utgangspunktet er det få yrker som er tøffere enn å være nettopp gründer. Lange arbeidsdager, søvnløse netter og frykt for om ideen din eller produktet ditt faktisk fungerer.
Når en gründer i tillegg må hanskes med frykten for å ikke få nok kapital, og har et styre som verken vil eller ønsker å forstå, kan hverdagen bli ekstremt tøff. Hvor ofte kommer egentlig styret med et genuint spørsmål om hvordan det går med menneskene i organisasjonen?
Og bare for å understreke, vi er fullt klar over ansvaret og kontrollfunksjonen som ligger på styremedlemmer og spesielt styreleder. Vi har også forståelse for gode rapporteringsrutiner er viktig for godt styrearbeid. Samtidig må ikke dette bli det eneste styret er opptatt av når en bedrift er i krise.
Min oppfordring er at styret fortsetter å vise administrasjonen tillit. Tilliten som ble gitt i oppgangstider må også gjelde når det blir vanskelig. Mer byråkrati og intern rapportering har sjeldent løftet selskaper ut av problemer.
For ordens skyld: Anne Kristine Lund er styremedlem i Shifter Media.