– Vi tre kommer etter hvert til å snappe opp nesten alle nye selskaper før de er født
Folio-sjef Dag Olav Norem mener Sparebank 1-bankene, DNB og hans eget selskap vil få store fordeler av Brønnøysundregistrenes nye tjeneste som gjør det mulig å starte selskap på 24 timer.
Dag Olav Norem, daglig leder Folio, Marianne Bakke, konserndirektør Sparebank 1 SR-Bank og Rikard Søreng, ansvarlig for innovasjon, konsepter og kundereiser i bedriftsmarkedet i DNBFoto: Jörgen Skjelsbæk / Sparebank 1 SR Bank
Hvert år
registreres det cirka 30.000 nye aksjeselskaper i Norge. To ting som et nytt
aksjeselskap trenger fra dag én, er bankkonto og regnskap.
Folio-gründer Dag Olav Norem, mener Brønnøysundregistrenes nylige
lansering av digital selskapsetablering fundamentalt endrer forutsetningene for
hvem som vil levere både konto og regnskap til de nye bedriftene.
Hvert år
registreres det cirka 30.000 nye aksjeselskaper i Norge. To ting som et nytt
aksjeselskap trenger fra dag én, er bankkonto og regnskap.
Annonse
Folio-gründer Dag Olav Norem, mener Brønnøysundregistrenes nylige
lansering av digital selskapsetablering fundamentalt endrer forutsetningene for
hvem som vil levere både konto og regnskap til de nye bedriftene.
– Med dette vil pendelen i «kampen om kundeflaten» svinge fra
regnskapssystem til bank. Men kun de bankene som evner å bygge et effektivt
samlebånd for antihvitvask, aksjekapitalbekreftelser og API-innsending til
Brønnøysund, sier Norem, da han skal forklare hvorfor han mener
nyheten fra Brønnøysund er noe mer enn en fortelling om offentlig
effektivisering.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Store tidsbesparelser
Annonse
I midten av november lanserte Brønnøysundregistrene en API-basert
løsning som skal radikalt endre tidsbruken for å starte et AS, Med digital
selskapsetablering skal det bli mulig å etablere selskap på under 24 timer, i
stedet for uker som det har tatt med dagens registermelding.
Tidsbesparelsene kommer i begge ender av prosessen.
For gründerne kan utfyllingen av informasjon om det nye selskapet
i høy grad automatiseres, men ikke minst blir det mulig å opprette og få
godkjent en bankkonto der aksjekapitalen kan plasseres i den samme prosessen.
Alle stegene kan gjennomføres i bankens flater.
Brønnøysundregistrene på sin side sparer enormt med tid på
saksbehandlingen av hvert nytt selskap. Med strukturerte data i et API, kan
detaljer som stifternes og styrets identitet, eierskap, adresser, selskapets
vedtekter og næringskode kontrolleres automatisk heller enn av en saksbehandler.
Annonse
Tre aktører i
Tre aktører har deltatt i utviklingsarbeidet. Sparebank 1
Utvikling, Folio og DNB har hver for seg samarbeidet med Brønnøysundsregistrene
om å lage integrasjoner med API-et.
Annonse
– Det er helt avgjørende at både det offentlige og banker
legger til rette for at flere lykkes med å starte og drive en bedrift For oss i
Sparebank 1 var det helt selvsagt å være med på å legge til rette for dette, sa
Marianne Bakke, konserndirektør for bedriftsmarked i SpareBank 1 SR-bank i
forbindelse med lanseringen da alliansens egen tjeneste Starte AS ble
presentert.
Marianne Bakke, konserndirektør for bedriftsmarked i Sparebank 1 SR-bank er førnøyd med å kunne tilby selskapsetablering i en løype.Foto: Sparebank 1 SR-BANK/Presse
– Å få gjort alt det som kreves for å starte et
aksjeselskap i en løype, mener vi er en fin løsning, utdyper Bakke overfor
BankShift.
Annonse
DNB velger egen vei
DNB har derimot valgt å begynne med enkeltmannsforetak.
– Vi driver og tester løsningen nå. Testingen vil
avgjøre når det blir «launch», men vi opplever at vi har kommet langt, sier
DNBs Rikard Søreng, som er ansvarlig for innovasjon, konsepter og kundereiser i
bedriftsmarkedet til BankShift.
Han legger til at banken etter hvert også vil legge til
muligheten for å opprette aksjeselskap.
– Det viktigste med digital selskapsetablering er
at den gjør prosessen mer smidig for selskapene. Forhåpentlig opplever kundene
en slik tjeneste som mer effektiv enn alternativene. Selvsagt hjelper det oss
med å skape dialog inn mot det nye selskapet, sier Søreng.
«Må være bank for å levere»
Norem er
litt mer direkte i sin analyse av konsekvensene.
– Bankene som bygger på toppen av Brønnøysunds APIer vil kunne
levere et organisasjonsnummer mye raskere enn om en bruker skal gå manuelt via
Altinn. Innbetaling av aksjekapital på en bankkonto er en
sentral del av brukerreisen, og er umulig å levere om du ikke er en bank. Eller
har tett samarbeid med en bank, slik Folio har med Sparebanken Vest.
Selv om det ikke er noe som hindrer at nye aktører vil koble seg
til Brønnøysunds API, tror Norem de færreste vil ha kraft og ressurser til å
gjøre det, og at nye selskaper i stadig større grad vil gå veien via en av de
tre nevnte aktørene.
Dag Olav Norem mener de færresteJörgen Skjelsbæk
– Vi tre kommer etter hvert til å snappe opp nesten alle nye
selskaper før de er født, sier Norem.
Vokser via Stiftemaskinen
For Folios del går den veien via tjenesten Stiftemaskinen.no, som
helt siden starten har vært Folios fremste kilde til nye kunder. Ifølge Norem
blir nesten et av fem nye AS-er registrert via Stiftemaskinen i dag. Det gjør
dem til en betydelig aktør, men ikke den største.
Det er fortsatt DNB. Ifølge Rikard Søreng er banken med på å
etablere et sted mellom 20.000 og 25.000 selskaper, men det er både
enkeltmannsforetak og aksjeselskaper. Hvor mange som er AS-er, ønsker han ikke
å si.
Norem
forteller at nesten en tredjedel blir startet med hjelp fra regnskapsførere. I
de tilfellene blir banken den som regnskapsføreren foretrekker.
– Vi vil gjerne at det skal bli Folio. Neste utvidelse av
Stiftemaskinen vil være å kunne velge regnskapsfører fra stiftelsesøyeblikket.
Har også ambisjoner om å vokse
Folio-sjefen er ikke den eneste som har forventninger om
styrke posisjonene. en markedsandel han håper på å forbedre fremover.
– Vi har absolutt ambisjoner om å ta
markedsandeler i dette segmentet, sier Bakke i SR-Bank og legger til det
gjelder for hele Sparebank 1-alliansen ikke bare hennes egen bank.
En annen
sak Folio og Sparebank 1-bankene har til felles, er at de også ser muligheter
til å kapre kunder på regnskapssiden i omtrent samme øyeblikk som det nye
selskapet blir opprettet.
I markedsføringen av den nye digitale selskapsetableringen
fra Sparebank 1 følger et tilbud om seks måneders gratis regnskap fra Sparebank 1
Regnskap, som er basert på samarbeidet med Unimicro.
– Når du har fått en konto og aksjekapitalen
innbetalt, er det ganske logisk å tilby å få det bokført i regnskapssystemet
også, sier Marianne Bakke.
Kan starte AS via Fiken
Folio har
ikke en egen regnskapsløsning, men etter at regnskapsleverandøren Fiken i fjor
sommer investerte 40 millioner i Folio, er Fiken blitt helt integrert med alt
Folio gjør.
Så pass at det er mulig å starte AS direkte hos Fiken, med
etablering via Stiftemaskinen, bankkonto fra Sparebanken Vest og regnskap fra
dem selv.
– Kan man tilby en ny bedrift både bank og regnskap i det øyeblikk
det blir født, skal det ganske mye til at bedriften flytter et annet sted
etterpå, sier Norem.
Det er det Norem innledningsvis mener med at banksiden kan få
tilbake initiativet i «kampen om kundeflaten». For eksempel at DNB og Sparebank
1 samarbeid med Unimicro etter hvert får full uttelling og at det blir i
bank-eide regnskapssystemer som småbedriftene vil styre sin virksomhet.
DNBs Rikard Søreng er ikke like overbevist om fordelene med kunne levere regnskap raskt.Foto: Jörgen Skjelsbæk
Tror fordelene er begrenset
Søreng i DNB er ikke like overbevist om at det å være først
med å integrere seg med API-et til Brønnøysund også vil spille over i varige
fordeler på regnskapssiden.
– Det gir oss en
head start, men andre vil også koble seg til APIene og det vil være mange andre
veier enn oss tre når du skal starte selskap. Det tar også noe tid før behovet for et regnskapssystem oppstår. Den
eventuelle fordelen i «kampen om kundeflaten» tror jeg enn så lenge er veldig
begrenset. De etablerte ERP-aktørene har fortsatt en sterk posisjon, men vi
skal gjøre så godt vi kan for å skape gode kundeopplevelser på våre premisser,
sier han.
Bankkontoen er grunnmuren
For Norem
er det ikke avgjørende hvem som faktisk blir ERP-leverandør til et selskap som
etablerer seg via Folio og Stiftemaskinen. Folio samarbeider i dag tett med
Fiken om deres segment, men samarbeider gjerne med komplementære
regnskapssystemer.
– Da vi startet Folio prøvde vi å identifisere hva som er
vanskeligst å flytte på. Bankkontoen er grunnmuren, og så kommer regnskapet. Vi
er én av tre aktører som er i stand til å levere en komplett løsning for et
stort volum av nye selskaper.
Denne saken ble først publisert på Shifters søsterside Bankshift.