Krigen om hjemmet ditt handler om MYE mer enn mat på døra fra Kolonial eller Adams matkasse.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar: Lucas H. Weldeghebriel, journalist i Shifter.

28. mai, 2009, På Googles I/O-konferanse lanseres det de selv mener er et kinderegg: Epost, direktemeldinger og sosialt samfunn i ett. Dette måtte slå an. Navnet på tjenesten som var en fiasko og ble lagt ned tre år senere var Google Wave.

18.mai, 2016, på samme konferanse lanserer Google sitt svar på Apples Siri og Amazons Alexa: Google Assistent. En smart, virtuell, stemmestyrt AI-assistent som kan gi deg svaret på nær sagt det meste. Og koblet med den nye enheten «Google Home», kan assistenten din også styre hjemmet via en stasjonær dings som ser litt ut som en liten sonos-høyttaler. Se videoen under:

Legger du merke til hva som skjer her?

Det er nå det skjer

For de digitale økosystemene handler det om å stadig utvide markedene, og hjemmet er fortsatt et lukrativt område som fortsatt ikke er erobret.

Hva skjedde med Apple Home, og hva er det de mest sannsynlig har gjort galt så langt, men som Google og Amazon er i ferd med å skjønne?

  1. Et smart-hjem styres ikke gjennom en skjerm.
  2. Kunstig intelligens vil være avgjørende i all tjenesteutvikling

Når du er ute, har du mobilen med deg? Ja, som regel. Når du er hjemme, sitter og spiser, har du mobilen med deg? Ikke nødvendigvis. Kanskje den ligger på kjøkkenbenken, eller kanskje du lader den på nattbordet. Eller du glemte den igjen på do(!!!). Eller du har hendene fulle av pizzadeig, eller du lager en kaffe osv osv…

Så langt har de fleste smart-hjem-løsninger handlet om å bruke mobilen til å skru av og på lys og varme, eller sette opp en automatikk på når dette skal av og på.

Til tross for betegnelsen «smart-hus» har vi derimot sett lite av faktiske smarte hus. I praksis kaller man en lysbryter smart fordi den er i en app på en mobiltelefon. Idiotisk.

En liten norsk startup, Viva Labs, er en av få aktører som nettopp prøver å tilby huset ditt en hjerne som kan tenke selv.

Åge Aleksandersen vil sikkert være uenig, men det handler om mer enn «lys og varme». Det handler om å kunne interagere med huset ditt, få hjelp til utfordringer og rett og slett få et friksjonsfritt hjem som gjør hverdagen enklere.

Og der kommer selv Viva Labs til kort mot Google. Kanskje.

Matkasser og «smarte» kjøleskap

Akkurat nå pågår det en voldsom kamp om ditt hjem. Både om hvem som skal være operativsystemet, men også blant lokale tjenesteleverandører. Adams matkasse, Godt levert, Kolonial.no og Marked.no ønsker alle å være fremtidens mat- og middagsleverandør til deg. Sømløst og friksjonsfritt skal du få mat på døren. De førstnevnte er «dumme» matkasse-konsepter, som er avhengige av å treffe på relevans, pris og forventning, uten å lene seg på gode data om brukerne sine. Jeg ser hvorfor de har blitt en suksess i et umodent marked, men jeg ser også at de vil få en utfordrende fremtid.

Kolonial og Marked, derimot, er teknologiselskap, som har en mye mer spennende fremtid i møte. Personalisering er et nøkkelord her, som enn så lenge vil være et fremmedord for matkassene.

I Sverige har «smartlås»-selskapet «Glue» inngått et samarbeid med Ica om matleveranser direkte inn i kjøleskapet ditt. Glue er en lås som kan låses opp ved hjelp av mobilen, så matsjåføren kan gå inn til kjøleskapet ditt og legge melka i kjøleskapsdøra. Sømløst og friksjonsfritt.

Samsungs nye «smart»-kjøleskap, med en gigantisk skjerm, vil la deg bestille matvarer direkte fra kjøleskapet i samarbeid med Mastercard. I tillegg er det utstyrt med kameraer som til enhver tid kan vise deg hva du har i kjøleskapet. Praktisk når du er i butikken og skal handle. Det er en smart løsning, men det er ingen «smart-løsning». Smart-tven fra samme leverandør er heller ingen «smart-tv».

Alle disse løsningen handler om å effektivisere en konkret utfordring; å handle og lage maten, mens Google, Amazon og Apple vil inn helt foran i køen, rett foran forbrukeren. De ønsker å være selve systemet, plattformen, som er din personlige assistent og husets hjerne, og kanskje til og med bestemmer hvilken tjeneste man skal bruke basert på preferanse, pris, utvalg etc... Det er et ork å avbestille Adams matkasse, se etter tilbud på laks eller finne noe barna liker. Ikke for en datamaskin.

Alle andre bak kan fort ende opp som råvare- og tjenesteleverandører, avhengige av å treffe på Google eller Apples algoritmer, på samme måte som man tilpasser innhold for å komme høyt i Googles søkeresultater.

Googles utfordring

Selv om Google viste frem et svært overbevisende «Google Home», og teknologien deres mest sannsynlig er mye mer avansert enn Amazons og Apples, har spesielt sistnevnte en fordel som ikke er lett å overvinne. De eier brukerne sine. Det er en kort vei, og særdeles friksjonsfritt å gå fra en iPhone til å sette opp et «smart-hjem» på samme profil som allerede har høstet mye relevant data. Google må nå så kjapt på plass at Apple ikke rekker å være der med en default-løsning som er god nok.

Apple kjøpte i sin tid Siri fra norskamerikaneren Dag Kittlaus. Han lanserte nettopp en etterfølger som er vesentlig smartere: Viv. Kan det tenkes at Apple vil være interessert i denne teknologien?

Kampen om hjemmet er egentlig en kamp om interaksjon, en kamp om å være døren inn til et kommersielt univers hvor hver husholdning legger igjen mangfoldige tusen kroner i året bare på mat.

Det er spennende å høre hva landets største matprodusenter/bedrifter/butikker tenker om sin rolle i denne utviklingen. Eller hva de gjør for å møte den. Største Orkla-aksjonær, Stein Erik Hagen, står riktignok bak marked.no.

Det handler imidlertid om å være relevant på en arena som ikke nødvendigvis har fått presentert de beste løsningene de siste årene.

På samme måte som en raskere hest ikke var løsningen på fortidens transportutfordringer, vil ikke måten vi ser på hjem og matlaging i dag være en god rettesnor for fremtiden.

iPhone revolusjonerte den digitale utviklingen. En intelligent interaksjons-teknologi vil kunne ha en tilsvarende effekt i hjemmet.

Hvem griper mulighetene?

I dragsuget vil det skape mye trøbbel for eksisterende forretninger og mange spennende muligheter for nye startups. For Google Home, Apple Homekit eller andre plattformer, vil være avhengig av tredjeparter som kan yte tjenester til konsumentene.

Da iPad-en ble lansert, mente mange at dette vil være redningen for aviser og magasiner. For nå fantes endelig et produkt som ville kunne presentere det papirproduserte innholdet i flott, digital drakt. Det var bare et spørsmål om tid før abonnentene og annonsørene ville komme løpende tilbake.

Avishusene lagde ipad-apper som simulerte magasinblader helt ned til minste detalj. I tillegg ble det lagt på et digitalt lag med mange interaksjonsmuligheter.

Ipad ble ikke redningen. Og løsningen var dessverre ikke mer av det samme i en ny drakt. Et nytt paradigme krever nye løsninger som er tilpasset det nye verdensbildet.

Da Facebook lanserte autoplay på video uten lyd, kunne Tasty spesialtilpasse matvideoer til dette formatet og få millioner med følgere.

Nettmatbutikken kolonial.no har en imponerende lanseringshistorie, nesten et skoleeksempel på hvordan utvikle og skalere en bedrift i en moderne tid som kunne fått Eric Ries og Steve Blank til å gråte av glede.

Kolonial lanserer i disse dager en «ikkesmart»-iPhone-app, tre år etter oppstart. I den voldsomme kampen om hjemmet, er tre år en evighet, og utviklingen for de som vil henge med må gå raskere og de må hele tiden være klar til å gå inn i et nytt mulighetsunivers med åpent sinn.

Tenk hvis sjefen i kolonial tok en telefon til sjefen i Viva Labs. Den samtalen kunne vært starten på noe virkelig spennende.

Det eneste som er sikkert, er at alle ønsker en plass ved ditt middagsbord og de er villige til å satse stort og tape mye for å bli din beste venn.

Følg oss på Facebook og Twitter, så får du sakene våre rett inn i feeden hvis algoritmene er på din side.