Spare Labs-gründere: Kristoffer Vik Hansen (f.v.), Josh Andrews og Alexey Indeev. Vik Hansen dro til Vancouver i 2010 for å studere, og trivdes så godt at han valgte å bli.
Spare Labs-gründere: Kristoffer Vik Hansen (f.v.), Josh Andrews og Alexey Indeev. Vik Hansen dro til Vancouver i 2010 for å studere, og trivdes så godt at han valgte å bli.

Spare Labs landet storavtale med Mitsubishi i Japan: Nå henter de 38 millioner kroner

Publisert Sist oppdatert

Det norsk-kanadiske selskapet henter 6 millioner kanadiske dollar, i en runde ledet av Mitsubishi Corporation, Japans største tradingselskap. 

Det du trenger å vite

  • Spare Labs ble grunnlagt i Canada i 2015, av blant andre Kristoffer Vik Hansen.
  • Selskapet lager algoritmer og systemer for «on-demand»-kollektivsystemer og selvkjørende kjøretøy.
  • Henter 38 millioner norske kroner, Mitsubishi Corporation er nå hovedinvestor.

– Vår visjon har alltid vært å akselere det globale skiftet til effektiv og autonom transport. Med kunder fordelt på tre kontinenter, mener jeg vi er godt på vei, sier Kristoffer Vik Hansen, stasjonert i Canada, opprinnelig fra Randaberg i Rogaland.

Han er gründer og sjef i det fire år gamle teknologiselskapet Spare Labs. De er totalt elleve ansatte, fortelt på kontorer i Vancouver, Japan og på StartupLab i Oslo.

De nye millionene er ifølge Vik Hansen øremerket ekspansjon. Spare Labs skal bygge ut teknologiplattformen samt teamet.

Innen året er planen å bli 30, opplyser Stener Risa Hansen, selskapets Head of European Growth.

– Fianseringen vil i stor grad bli brukt til ekspandere teamet med ingeniører, på salg og støttefunksjoner, sier han, og legger til:

– Vi ønsker å kunne tilby den samme kvaliteten til våre nye kunder på tvers av kontinenter. Grunnet ulike tidssoner har dette vært en utfordring, men ved hjelp av denne finansieringen kan vi nå etablere baser i flere land, og ikke minst bli enda bedre enn det vi allerede er, sier Risa Hansen.

Les også: Ny studie: Selvkjørende teknologi vil ikke i seg selv hjelpe oss til å nå klimamål eller gi oss bedre byutvikling

Kunder på tre kontinenter

Kundene strekker seg allerede fra transportselskaper som Dallas Area Rapid Transit i Texas og Nishitetsu i Japan - til Kolumbus i Rogaland.

Sistnevnte lanserte i fjor en rutebuss-tilbud med Spare Labs' teknologi lagt til grunn. Tjenesten "HentMeg" skaper bussruter i sanntid, basert på passasjerens behov.

I løpet av 2019 utvides tjenesten til tre nye fylker, parallelt med øvrige prosjekter som allerede pågår i Norge. Disse inkluderer blant annet autonome busser, simulering av ulike urbane områder samt å måle effekten av et on demand-system mot et tradisjonelt rutesystem.

– Grunnet geografiske utfordringer er Norge et krevende land å lansere on demand-tjenester i. Det er derfor vi ønsker å bruke Norge for å optimalisere vår teknologi-kapabilitet og ikke minst ytelse, sier Vik Hansen.

Samarbeider om ny busstjeneste i Japan

Mistubishi og Spare Labs har i tillegg til investeringen inngått et samarbeid om lanseringen av den første kommersielle on demand-busstjenesten i den japanske byen Fukuoa.

– Vi valgte Spare som vår teknologipartner på bakgrunn av deres visjon innen mobilitet, deres overlegne teknologi og evnen til å møte de strenge kravene for implementering av et nytt offentlig transportsystem i Japan, sier Shigeru Wakabayashi, Senior Vice President i Mitsubishi Corporation, i en pressemelding.

Han legger til:

– Gjennom vårt parnterskap har vi stor tro på at Spare og Mitsubishi er godt posisjonert for den eksplosive etterspørselen av mobilitetstjenester som utgjør positive tilskudd til samfunnet.

– Stor styrke

Spare Labs er ifølge egen beskrivelse "verdensledende innen on demand-transport".

– Hvordan måler dere det? 

– Spare Engine, vår underliggende rutegenereringsmotor til Spare Platform, er verdensledende basert på antall passasjerer vi klarer å få inn i løpet av en time, og ikke minst dens evne til å skape nye ruter i sanntid, sier Risa Hansen.

– I tillegg til dette gjør Spare Platform det enkelt for hvem som helst å lage hele on demand-nettverk på få sekunder, noe som har vært en stor styrke for oss frem til nå, og det vil fortsette å være fremover.

Les også: Vil ha én billett for all transport. Samkjøring til toget, og bysykkel eller el-sparkesykkel videre til jobb. Alt på ett månedskort.

Powered by Labrador CMS