Representanter fra Schibsted sine ulike datterselskaper tester Unlocs teknologi. Foto: Unloc

«Last mile»-startup landet storavtale med Schibsted: – Det gir oss enorme muligheter

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 14. september 2018

Mediekonsernets leveringstjeneste bytter ut nøkkelknippet med Unlocs teknologi. 

Schibsteds Helthjem distribuerer aviser, magasiner, bøker og pakker over hele landet – helt hjem. Budet benytter fysiske nøkler ved leveranse, men nå skal knippet digitaliseres.

– Samarbeidet er en fantastisk god validering på at vi gjør noe riktig, sier Unloc-gründer Kris Riise.

Telenor-spinouten gjør nøkkel-deling «like enkelt som å sende en tekstmelding». Løsningen fungerer som et «lag i midten» mellom en smartlås og forbruker, og nå skal Helthjem-budene få digitale nøkler skreddersydd i sin rutebok på mobil.

«Milepæl for samfunnet»

– Vi er på en ambisiøs misjon om å gjøre hverdagen enklere for alle med en inngangsdør. Schibsted sitt distribusjonsnettverk leverer varer til nesten alle dørene i hele landet, sier Riise.

– Et slikt kommersielt samarbeid gir oss derfor en enorm mulighet for å skalere raskt.

Unloc hentet nylig 3,2 millioner kroner i en emisjon.

– Vi mener digitalisering av nøkler er en viktig milepæl for samfunnet. Logistikk-selskapene kan eliminere bomturer og optimalisere kjøreturene. Som sluttbruker får vi i tillegg mer frihet og aldri mer husarrest ved hjemlevering, sier Riise.

Les også: Nå vil «alle» gå den siste milen for deg: – Vi var nok litt naive i starten