Tom Roger Sokki i Lavo. Foto: Privat

Lavo-verdien stuper: Falt fra 100 til 31 millioner kroner - to måneder etter børsdebut

Publisert Sist oppdatert

Siden våren 2016 er prisingen av selskapet kuttet fra 500 millioner til 31 millioner kroner.

Det melder Dagens Næringsliv, bare få måneder etter strømme-app-selskapets børsdebut.

LAVO.TV fikk tidligere i år en pangstart på en folkefinansiering - med mål om 15 millioner, men etter to uker og tre dager på overtid, hentet selskapet 2,5 millioner.

– Totalt sett ble det mindre enn forventet, men på den gode siden har vi nå fått 21 nye aksjonærer, sa selskapets gründer og daglig leder, Tom Roger Sokki, til Shifter den gang.

Aksjekursen etter «crowdfundingen» prisen Lavo til rundt 100 millioner kroner, langt lavere enn en prising på mellom 200 og 400 millioner kroner - som hadde blitt indikert i Finansavisen noen dager tidligere.

Aksjekursen falt

Selskapet ble notert på Merkur Market 20. juni - og den første måneden falt aksjekursen nær 80 prosent, fra nær 2,90 kroner til 59 øre, skriver DN.

19. juni var markedsverdien av selskapet nede i 16 millioner kroner.

– Jeg har ikke lyst til å kommentere den løpende kursutviklingen. Vi kom på børs rett før sommerferien, og har ikke fått ut noen vesentlig gode nyheter de første månedene, sier Sokki til DN.

Aksjen har siden gang doblet seg i verdi, men markedsverdien av selskapet er fortsatt under 31 millioner kroner, ifølge avisen.

Les også: TV-tech-gründer «crowdfundet» en million på ett minutt: Slik får han tillit hos investorer han ikke møter

FAKTA:

● LAVO.TV ble lansert i 2016 og utvikler mobilløsninger for TV-bransjen, basert på det faktum at medievanene er i stor endring og TV-innholdet er i direkte konkurranse med skjermmedier som smarttelefoner og nettbrett.
● I realtid får seerne tilgang på høydepunkter innen de mest attraktive sportsarrangementene gjennom appen.
● LAVO.TV fungerer samtidig som et sosialt medium, der brukerne kan kommunisere seg imellom.
● LAVO.TV streamer i tillegg ekstrasendinger, et eksempel er når Paradise Hotel-deltakerne på direkten kommuniserer direkte med publikum før og etter sendingene.
● Selskapet er samlokalisert med Nordens største medieselskap, MTG Group.
● LAVO.TV kapitaliserer opp virksomheten for å utvikle tjenestene og innholdet ytterligere, samt etablere seg i nye markeder.