Learnlink er ikke bekymret for selskapets fremtid, selv om Facebook har investert i deres amerikanske konkurrent.

Learnlink om konkurransen fra Facebook-sjefen: Klar for kamp om leksehjelpsmarkedet

Sammen med flere andre Silicon Valley-profiler har Mark Zuckerberg investert i leksehjelpsselskapet Varsity Tutors, men norske Learnlink er ikke bekymret for å bli skviset ut. 

Varsity Tutors — et selskap som vil gjøre det lettere for barn og unge å få tilgang på leksehjelp — markedsfører seg selv med at de skal kunne koble en privatlærer og en elev på kun 15 sekunder. Også norske Learnlink har «kobling» av privatlærer og elev som sin grunnidé, og det ligger an til tøffe tak.

— Vi er klare for krig. Først og fremst synes vi det er utrolig flott og spennende at såpass fremtredende person som Mark Zuckerberg og andre i lignende posisjoner har fått øynene opp for edtech. Vi mener dette er en bransje i stor vekst, og tror at den vil vokse videre. At Zuckerberg nå gjør en investering i Varsity Tutor er et løft for hele næringen, mener Tellef Tveit, produktsjef i Learnlink.

Det er CNBC som melder at Varsity Tutors nå skal få en investering fra Mark Zuckerberg — på 50 millioner dollar. Totalt har de, helt siden selskapet ble startet, fått 107 millioner dollar i investeringer. Selskapet har i dag 500 ansatte og har hjulpet over 100.000 elever.

Trekker frem ulikheter mellom skolemarkedene

Tveit i Learnlink mener skolen er på vei inn i et paradigmeskifte, og at deres konsept er egnet for den moderne skolen. Det amerikanske skolemarkedet er ifølge Learnlink et marked som ligner lite på det norske.

— Det er en del trender som har kommet i det siste, blant annet innen «flipped classroom». Varsity lager en tjeneste for skolen slik den er i dag, men vi jobber med å lage en tjeneste for den moderne skolen. Vi mener at vi er på vei i en unik retning, og det amerikanske markedet er ganske annerledes fra det norske. I USA er skolemarkedet til stede for dem som har masse fra før og er vant til å betale for utdanning.Vår tjeneste er god nok for et land der alle får utdanning gratis – det er et fantastisk utgangspunkt. USA er ikke et inkluderende utdanningsmarked, sier Tveit.

Bryter med århundrelang tradisjon

Learnlinks mål er at undervisning skal bli tilgjengelig for alle, 0g de vurderer å på sikt ekspandere tjenesten til fattige land som sliter med å gi befolkningen utdanning.

— Inntil videre jobber vi med å utvikle løsninger for Norge, men ser også på andre markeder. Vi jobber med å utvikle løsninger til fremtidens skole, en skole vi mener vil se veldig annerledes enn den skolen som har eksistert i 100 – 200 år, sier Tveit.

I desember 2017 vant Learnlink 950.000 kroner i Angel Challenge sitt første program for kreativ næring. Etter at seieren var i boks, var det også slutt på tiden for «boot-strapping» — og Tveit erklærte at det var «på tide å gi gass».

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg