Shpock-teamet: over 150 ansatte fra 30 land. Foto: Shpock

Schibsteds loppis-app legger ned i Norge

Av Vilde Mebust Erichsen og Benedicte Tandsæther-Andersen

Publisert 6. november 2018

Tre år etter at Schibsted kjøpte Shpock, legger konsernet ned tjenesten i Norge og Italia. Tise-sjefen tror ikke de vil merke så mye til konkurrentens exit. 

Beslutningen om å legge ned Shpock i to land, kommer etter at mediekonsernet har investert én milliard i tjenesten. Shpock har blitt omtalt som Schibsteds forsøk på å nå de yngre målgruppene.

Shpock er opprinnelig fra Østerrike og har i dag kontorer i flere europeiske land. Når selskapet nå legger ned i to land, betyr det at det kuttes i totalt 80 stillinger – i Storbritannia og Østerrike, skriver DN. En av de største kostnadsdriverne skal ha vært markedsføring, som det nå også skal kuttes kraftig i.

Samtidig holder Schibsted på å skille ut sine internasjonale rubrikkvirksomheter i et eget selskap – som inntil videre kalles Marketplaces MPI, og etter planen skal børsnoteres på Oslo Børs i 2019.

Les også: Toppsjefen forlater Sphock: — Rett tid for å gi stafettpinnen videre

Snapsale-konflikten

Schibsteds satsning på Shpock fulgte i kjølvannet av et samarbeid mediekonsernet avsluttet, men som ikke gikk helt stille i dørene: I 2017 ble samarbeidet med Snapsale avsluttet, men ikke uten at Snapsale-gründeren Geir Engdahl antydet en skjevhet i maktforholdet mellom startupen og konsernet. Denne skjevheten skal ha gitt uheldige konsekvenser for startupen. Schibsted på sin side mente at Snapsale-teknologien hadde «begrenset verdi».

Nå er det altså ikke bare over for Snapsale, men også Shpock – til glede for den norske konkurrenten.

– Vi opplever ikke at det vil påvirke oss veldig mye, blant annet basert på erfaringen vi gjorde oss i fjor om at våre nedlastingstall virket å være uberørt i periodene Shpock kjørte markedsføring for fullt, sier CEO i Tise, Eirik Frøyland Rime.

– Vi mener vi har et bredere verdiforslag enn det Shpock hadde i Norge, og at vi på så måte også er noe litt annet. Det er allikevel positivt for oss at det blir en aktør mindre som driver med kjøp og salg i Norge generelt, sier han.

Les også: Tise feirer to år med å runde 400.000 brukere: Slik tok rubrikk-appen en plass i samfunnsdebatten