Trond Kittelsen sluttet i Telenor for å starte tennis-tech. Foto: Christina Mihaela Carare, Nordic Tennis

Norsk tennis-tech imponerte under US Open: Men snart går SevenSix tom for penger

Med en halvferdig app og skrapet kasse går det mot pause for det norske prosjektet som skal gi tennis-spillere på alle nivåer tilgang til proff veiledning. Men siste set er ikke spilt.

Publisert Sist oppdatert

– Det etableres strukturer i andre vertikaler, som fintech, edtech og proptech. Og det er positivt. Det er veldig bra med slik kanalisering i investormiljøene. Men sporttech er fortsatt nytt, og havner litt utenfor, sier gründer Trond Kittelsen i SevenSix.

I sommer dro han og partner Christer Lien til New York, USA, og årets siste Grand Slam-turnering, US Open.

Den norske tennis-startupen var spesielt invitert av den internasjonale trenerorganisasjonen WTCA (Women's Tennis Coach Association), og én av få utvalgte sporttech-selskaper som fikk presentere sitt konsept under den tradisjonsrike turneringen. Blant tilhørerne var Billie Jean King, legendarisk tennisspiller og frontfigur i kampen for kvinners rettigheter på og utenfor tennisbanen.

– Vi presenterte konseptet, fikk gode tilbakemeldinger og knyttet viktige kontakter, sier Kittelsen.

– Vi så også de største tennisstjernene spille fantastisk tennis, på verdens største tennisarena, legger han til entusiastisk.

Etter amerikareisen er imidlertid sparekontoen tom, og det gjenstår 400 utviklertimer før produktet kan lanseres.

Backhand i stua

I halvannet år har selskapet jobbet med en todelt plattform som skal knytte digital kontakt mellom profesjonelle trenere og spillere.

I utgangspunktet var ideen å lage en plattform med abonnementløsning, hvor spillere som vil satse får kjapp tilbakemelding fra proffe trenere som vurderer videoklipp av treninger og kamper. Gjennom et samarbeid med Orange Coach kan løsningen ved lansering rulles ut til et allerede etablert nettverk med tusenvis av trenere verden over.

Men duoen Kittelsen og Lien fant etterhvert ut at de også trengte et lavterskeltilbud for å nå massene. Det er dette konseptet de viste frem i New York i sommer: en app som automatisk analyserer videoklipp av teknikk, og gir tips til forbedringer. Alt kan gjøres med et mobilkamera og appen.

Slik ser SevenSix Playerapp ut:

– Man trenger ikke en gang være på en tennisbane, man kan i teorien øve på backhanden i stua, sier Kittelsen, og legger til:

– Tilbakemeldingene vi har fått, er at vi ligger år foran konkurrentene.

Gründer og daglig leder i SevenSix, Trond Kittelsen, besøkte US Open i sommer. Foto: Privat

Mangler nettverk

Til nå har selskapet levd på egne sparepenger, soft funding og tre "pengesterke tennisentusiaster", ifølge Kittelsen. De har også utviklerselskapet Bakken & Bæck i ryggen. I tillegg har SevenSix en innovasjonskontrakt med Innovasjon Norge, som matcher private investeringer opptil 1,7 millioner kroner. Det er også summen tennis-startupen nå jakter.

– Om vi lander denne runden, får vi ressurser til å ferdigstille produktene og holde det gående i tolv måneder. På den tiden får vi gjort veldig mye, insisterer Kittelsen.

Likevel har den store interessen fra private investorer uteblitt.

– Vi mangler det finansielle nettverket på området her til lands. Det finnes ikke spesifiserte programmer for sporttech her, eller i resten av Norden. Det gjør det veldig vanskelig for norske sporttech-startups på engel- og pre-revenue-stadiet, sier Kittelsen, og legger til:

– Det skjer bare sporadiske investeringer på feltet. Det er mye heiing, men ikke mer enn det.

– Hva skjer om dere ikke klarer det?

– Vi trenger mer ressurser, både kapital og operativt, for å skalere. Hvis ikke må vi sette ting på pause, og gjøre andre ting. Ta konsulentoppdrag og slike ting.

Norsk sporttech-nettverk underveis

I sommer gikk tidligere toppidrettssjef i Norges Idrettsforbund, Jarle Aambø og Sweetzpot-gründer Håvard Bjor sammen og dannet klyngen Norwegian Sport Tech. Også på nordisk nivå er startups innen sportsteknologi i ferd med å organisere seg.

Shifter får opplyst at kunnskapssenteret Igloo Innovation og inkubatoren Kjeller Innovasjon, hvor både Aambø og Bjor er tilknyttet, nå jobber med å bygge et investornettverk som spesialiserer seg på nettopp sporttech.

– Jeg opplever at feltet er på vei oppover, og er stadig mer aktuelt for investorer internasjonalt. Vi håper å få opp interessen også her i Norge, sier Bjor i en knapp kommentar.

Han bekrefter at det jobbes for å opprette et eget sporttech-nettverk for engleinvestorer i Norge, men vil foreløpig ikke si mer om saken.