Dro inn 11 millioner på loggføring: "Én krone i Memorys omsetning er veldig annerledes"
Memory økte inntektene, men doblet underskuddet.
Memory økte i fjor inntektene fra 6,4 til 11,6 millioner kroner. Årsregnskapet viser imidlertid et underskudd på 8,8 millioner kroner mot 4,6 året før.
– Helt etter planen. Vi skal øke omsetning og underskudd i mange år fremover, sier gründer Mathias Mikkelsen.
I fjor høst hentet selskapet 40 millioner kroner fra SNÖ Ventures samt London-baserte Concentric og statlige Investinor.
Aksjonærene satt per 2018 på henholdsvis 17, 9 og 14 prosent eierandel i selskapet. Mikkelsen selv eier 55 prosent.
— Det blir ikke mer ryddig enn dette. SNÖ kjenner vi fra før, og Concentric er konger i London. Mens Investinor har vært med å bygge selskaper før og har muskler til å være med i videre runder, hvis de vil, uttalte Mikkelsen da.
Nådde ikke 60
Memory tilbyr løsninger som skal effektivisere hverdagen på kontoret og hadde i fjor 4000 betalende bedrifter i 150 land.
I fjor høst hadde også selskapet vokst fra 12 til 30 ansatte. Planen var å doble staben ytterligere på seks måneder, men rekrutteringsprosessen pågår fremdeles.
– Det tar veldig lang tid å ansette de aller flinkeste folkene, så vi klarte ikke helt å nå opp til 60, sier Mikkelsen, som i dag leder et team på 45 fulltidsansatte.
"Annerledes omsetning"
Nå ligger selskapet ifølge Mikkelsen an til å tegne en tilsvarende regnskapshistorie i 2019: økt omsetning og et enda større underskudd.
– Vi kunne drevet dette selskapet hyper-profitabelt med 4-5 ansatte, men det er det ingen som er interessert i, sier Mikkelsen og fortsetter:
– Det man må huske på med oss kontra andre selskaper, er at vi selger høy-margins software uten noen mellommann, som i tillegg er abonnementsbasert. Det er den beste type inntjening man kan ha, sier han og legger til:
– Én krone i Memorys omsetning, er veldig annerledes enn én krone i et selskap hvor det er store kostnader i hvert salg og ekstremt lave marginer.
– Hva blir den største utfordringen i år?
– I år som i fjor, er vår største utfordring rask nok vekst. I tillegg er det viktig å stabilisere selskapet operasjonelt og kulturmessig når vi har så mange nye ansatte, sier Mikkelsen.